Compania Kone, cu sediul central in localitatea Espoo - Finlanda, se pozitioneaza al treilea in clasamentul international al producatorilor de ascensoare si scari rulante. Inca de la infiintare, conducerea societatii a implementat o strategie ce presupune orientarea catre client. De-a lungul activitatii pe piata de profil, sub marca finlandeza au fost lansate multiple inovatii, precum si o serie de solutii complexe de modernizare si intretinere. Obiectivul major ramane acela de optimizare a fluxurilor de transport al pasagerilor, caracterizate printr-un grad inalt de siguranta si confort. Produsele Kone sunt disponibile pe piata din Romania de la inceputul anilor '90, prin intermediul firmelor locale de distributie. In 2007, a fost infiintata subsidiara din Bucuresti, care s-a adaptat rapid la conditiile nationale specifice. In continuare, Radu Patrascan, director general al Kone Ascensorul, ofera detalii cu privire la activitatea firmei si contureaza perspectivele de dezvoltare pentru intervalul urmator.
- Cum a evoluat, din punct de vedere financiar, societatea pe care o administrati, pe parcursul lui 2010?
- Intrucat ne-am fundamentat actiunile pe o flexibilitate deosebita, am reusit performanta sa ajustam, inca de la inceput, proiectele din Romania la situatia specifica a pietei, astfel incat, astazi, dezvoltarea firmei se face in parametrii scontati. Din aceasta cauza, pe parcursul recesiunii nu am aplicat masuri de reducere a personalului sau restructurari de activitati ci din contra am mizat pe dezvoltare. Fiind relativ recent intrati pe piata romaneasca multe firme de constructii, consultanta si arhitectura abia acum afla ca exista o filiala KONE in Romania si pot sa va spun ca impactul este fantastic, rezultand imediat incheierea de contracte si intelegeri. Datorita acestui fapt, inregistram o dublare anuala a vanzarilor, ceea ce, din punct de vedere statistic, constituie un rezultat deosebit in vremuri de criza. Estimarile pentru acest an indica faptul ca vom contracta lucrari cu o valoare mai mare de 5 milioane de euro, exclusiv pe segmentul livrarii de echipamente noi, iar firma va inregistra pentru prima data profit de la momentul intrarii pe piata romaneasca.
- Care au fost rezultatele obtinute la nivel de grup, in ultima perioada?
- Spre deosebire de concurentii nostri KONE a inregistrat cresteri in 2010 pe toata linia (cifra de faceri, volum comenzi si profitabilitate) : cifra de afaceri realizata de Kone la nivelul intregului an fiscal precedent a fost de 4,98 miliarde euro (+5,1%), in conditiile in care comenzile pentru aceeasi perioada au totalizat 3,8 miliarde euro (+11%) iar venitul operational a crescut cu 16,5%. Astfel evolutia financiara a companiei a fost excelenta, fiind depasite noi praguri-record. Acest lucru s-a datorat atat sporirii calitatii produselor/serviciilor promovate, cat si imbunatatirii considerabile a productivitatii. Un impuls puternic a fost dat de consolidarea afacerilor societatii in regiunea Asia-Pacific. In ceea ce priveste pietele din zonele EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) si cele doua Americi, se manifesta inca anumite incertitudini, insa tendintele sunt pozitive. De asemenea, in primul trimestru din acest an, comenzile lansate au insumat peste un miliard de euro, iar vanzarile s-au majorat cu 5,1%, ajungand la nivelul de 1,054 miliarde euro. Avand in vedere aceste date, perspectivele companiei noastre pe termen scurt reflecta o posibila crestere anuala a vanzarilor cu 5% in lume.
- Oferiti cateva detalii cu privire la strategia de investitii.
- Fondurile alocate de Kone inca din momentul infiintarii companiei au vizat, in principal, dezvoltarea in domeniile personalului si echipamentelor/utilajelor de lucru. Ne mandrim in prezent cu faptul ca asiguram conditii optime de lucru, remunerare si specializare profesionala in domeniul constructiilor, precum si cea mai noua si moderna baza tehnico-materiala. Nu realizam cele mai mari livrari de pe piata de profil din Romania si nu ne propunem sa devenim lider absolut al acesteia. Suntem interesati de selectarea acelor parteneri pentru care calitatea reprezinta un aspect prioritar. Portofoliul de echipamente Kone este de pana in 800 de unitati, ceea ce ne pozitioneaza in zona mediana a producatorilor din bransa, din punct de vedere al numarului de echipamente livrate in Romania. Cu toate acestea, ne plasam in fruntea clasamentului daca se ia in considerare criteriul calitatii ascensoarelor sau scarilor rulante. Si in perioada urmatoare se va aplica o strategie similara, menita sa produca rezultatele scontate.
- Care sunt elementele ce diferentiaza oferta Kone?
- Avand in vedere faptul ca tehnologiile aplicate sunt de origine nord-europeana, acestea se caracterizeaza prin durabilitate si spirit practic-utilitar. Chiar daca ascensoarele sau celelalte produse instalate in Romanie sunt fabricate in Italia sau Cehia, acestea respecta directiile tehnologice stabilite de firma-mama. Facem parte din categoria putinilor furnizori care au ales sa nu faca compromisuri din punct de vedere al calitatii numai pentru cresterea cu orice pret vanzarilor. Flexibilitatea designului ne permite sa ajustam - cu adaosuri de cost rezonabile - din punct de vedere dimensional cabinele, adaptandu-le la diversele caracteristici ale puturilor proiectate in Romania. Emblematic pentru piata autohtona este faptul ca suntem printre putinele companii a adoptat procedeul instalarii fara utilizarea unei schele (metoda tip "scafoldless"), ceea ce duce la dublarea productivitatii. Desi tehnologia este destul de raspandita in Europa, Kone a ajuns la performanta de a realiza operatiunea respectiva printr-un singur montator in anumite tari. Mai trebuie precizat ca sustenabilitatea echipamentelor Kone este garantata prin cele mai mici consumuri energetice de pe plan international (la valori similare de eficienta), iar gradul de miniaturizare este ridicat. Strategia speciala in domeniul pretului aplicata in Romania determina ca toate aceste elemente sa fie accesibile si utilizatorilor autohtoni.
- Enumerati cateva dintre inovatiile reprezentative ale companiei.
De-a lungul timpului, expertii Kone au inventat multe din elementele care definesc astazi un ascensor modern: primul lift din a carui dotare a fost eliminata camera masinii; cel dintai echipament prevazut cu motor bazat pe magneti permanenti EcoDisc; ascensoarele tip "double-decker" (cu distanta reglabila pana la 6m); trotuarul rulant amovibil Innotruck, extraplat etc. In prezent, am reusit sa depasim pragul de 3.000 de patente aplicate, ceea ce ne consolideaza pozitia de lider tehnologic mondial. Complexitatea produselor promovate a determinat ca dezvoltatorii din zona Golfului Persic si din Asia sa ne prefere pentru dotatea multor zgarie nori. Practic, nu exista optiune de ascensor sau scara rulanta disponibila la nivel mondial pe care sa nu o avem in nomenclator. Produsele noastre, desi se bazeaza pe aceleasi platforme - MonoSpace, Transys, Scenic, Travel Master, Transit Master - sunt diferite, in functie de segmentul de utilizare. Datorita dificultatii procesului de estimare, ofertele sunt personalizate, pentru aceasta avand nevoie de informatii complete, inclusiv desene ale cladirii in cauza, precum si estimari de trafic si intrebuintare a cladirii sau echipamentului respectiv.
- Care sunt cele mai importante proiecte castigate in 2011?
- In Romania, tocmai am finalizat contractarea lucrarilor ce vizeaza extinderea IRIS Mall Bucuresti. Concret, este vorba despere 9 scari rulante destinate sa le inlocuiasca pe cele existente. Un alt proiect este Maritimo Shopping Center, din Constanta incluzand 12 trotuare rulante. Conform evaluarilor noastre, acestea reprezinta aproape 50% din piata de scari/trotuare rulante din prima jumatate a anului 2011, pe plan national. Ambele obiective includ si ascensoare, insa intr-un numar mai mic. La nivel international, Kone a fost desemnat prin licitatie pentru a livra 178 de lifturi MonoSpace si 226 de scari rulante TransitMaster care vor intra in dotarea a 46 de statii de cale ferata repartizate pe intregul teritoriu al Chinei. Acestea sunt amplasate pe cele noua linii de mare viteza ce formeaza reteaua ce interconecteaza orasele din cadrul a opt provincii. Scarile rulante fac parte din categoria echipamentelor destinate traficului intens, fiind proiectate pentru a se adapta, in mod optim, cererii ridicate de tranzit din intreaga regiune. Astfel, se poate afirma ca proiectul respectiv constituie inca o confirmare a caracteristicilor optime de performanta ale produselor Kone, concomitent cu o recunoastere a avantajelor aferente procedurilor de livrare si serviciilor de intretinere.