Piata de ascensoare din Romania este dificil de cuantificat din punct de vedere valoric, cu atat mai mult cu cat, in ultimii ani, au avut loc fluctuatii masive ale cererii. Cu toate acestea, prin procedee specifice de masurare si extrapolare, pornind de la cifrele de afaceri comunicate de principalii competitori din bransa, se poate estima ca, pe plan national, operatiunile de vanzare a echipamentelor noi si cele de intretinere a unitatilor existente cumuleaza intre 40 milioane de euro si 50 milioane de euro, segmentul lifturilor nou-instalate situandu-se la circa 25 - 28 milioane de euro. Singurele date disponibile pentru Romania, care au un anumit grad de certitudine, indica faptul ca, actualmente, numarul de ascensoare operationale existente la nivel national se situeaza intre 45.000 de unitati si 47.000 de unitati, in crestere fata de 1990, cand se aflau in exploatare aproximativ 35.000 de echipamente de trafic pe verticala, livrate, in principal, de companiile IFMA si Ascensorul.
Peste 1.600 de ascensoare pe an, in momentul de varf al cresterii economice
Ulterior, sectorul respectiv a fost accesat de principalii furnizori internationali, care au intrat in competitie directa cu firmele locale, astfel incat s-a instalat o tendinta de crestere accentuata a ofertei, pornind de la livrari anuale de 200 de unitati in prima parte a ultimului deceniu al secolului trecut si ajungand la 1.600 de unitati anual, in momentul de varf al cresterii economice (consemnat in 2008). Din pacate, informatiile publice referitoare la acest domeniu sunt destul de putine, practic, singura sursa certa care detine toate datele legate de ascensoarele aflate in functiune in Romania fiind constituita de organismul legal de supraveghere a pietei - ISCIR (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat). Legislatia in vigoare impune insa restrictii in ceea ce priveste furnizarea informatiilor de interes public, limitand aria acestora la comunicate, materiale informative si norme, fara a permite accesul la date statistice, sinteze, studii, analize, in cazul in care publicarea lor ar aduce atingere principiului concurentei loiale.
Anual sunt modernizate aproximativ 500 de echipamente
Conform evaluarilor Patronatului Societatilor de Ascensoare si Scari Rulante din Romania (PSASR), circa 50% - 60% din echipamentele aflate in functiune sunt uzate din punct de vedere moral, in conditiile in care rata de modernizare se situeaza la 500 de unitati/an. In prezent, au loc incercari timide de aliniere la principiile normativului SNEL (Safety Norm for Existing Lift). Pana in acest moment, singura masura impusa de ISCIR - salutara, in sensul propriu al cuvantului - a fost cea de instalare a unui sistem de siguranta sub cabina (un asa-numit "sort"), ce impiedica alunecarea in gol in putul liftului in cazul in care pasagerii unui echipament blocat intre statii incearca sa paraseasca, pe propria raspundere, spatiul sigur al cabinei. Oferta de modernizare se configureaza in functie de caracteristicile cererii, criteriile folosite de beneficiari pentru definirea operatiunilor respective reducandu-se la elemente estetice si la usoare imbunatatiri functionale (inlocuirea panourilor de comanda, a cablurilor electrice si - in cazuri exceptionale - a troliurilor care si-au depasit durata recomandata de exploatare). Foarte rare sunt situatiile in care beneficiarii opteaza pentru instalarea de usi automate la cabina. In ceea ce priveste operatiunile mai complexe, ce ar presupune inlocuirea completa a cabinei si a tuturor angrenajelor, acestea nu sunt solicitate aproape niciodata de asociatiile de proprietari. Desigur, expertii din domeniu constientizeaza necesitatea instalarii unor solutii minimale de siguranta, cum ar fi, de exemplu, sistemele de aducere a cabinei in cea mai apropiata statie in cazul unor pene de curent, insa asemenea masuri inca nu pot fi implementate in Romania, din cauza pauperitatii cererii.
Sanse de redresare a pietei pana la un nivel de 1.200 de unitati/an
Desi, in mod aparent, industria constructiilor are toate premisele de a deveni motorul principal al economiei nationale, acest lucru nu se intampla inca, iar activitatea din domeniu este dominata, in continuare, de arbitrariu, improvizatie, eludarea legilor in vigoare, orientarea exclusiv in functie de criteriul pretului scazut etc. Intr-un astfel de context este aproape imposibil ca un domeniu tehnologic de varf, cum este cel al ascensoarelor si scarilor rulante, sa consemneze o crestere constanta. Cu toate acestea, pe plan local activeaza, cu subsidiare proprii, toti furnizorii majori de echipamente, existand, desigur, diferente in ceea ce priveste modul de abordare si actiunile propriu-zise. Informatiile furnizate de competitori semnaleaza un declin de la circa 1.600 de unitati noi comercializate in 2008 la circa 660 de unitati in 2014. Evaluarile curente sunt destul de optimiste si indica, pentru exercitiul financiar in curs, o revenire destul de spectaculoasa la o cota de aproximativ 1.200 de ascensoare vandute. Majorarea este insa raportata doar in termeni cantitativi, intrucat, pe fondul presiunilor exercitate asupra preturilor de livrare, adaosul comercial se plaseaza la cote foarte scazute si determina mentinerea profitabilitatii la limita rentabilitatii (conform analizelor realizate, acest indicator ar putea fi chiar negativ in lipsa unei activitati sustinute pe segmentul de intretinere). Este evident faptul ca piata se afla intr-o mare "suferinta", iar situatia este suportabila doar pe termen scurt, in caz contrar existand riscul retragerii principalilor competitori din Romania, cu efecte dezastruoase asupra performantei acestui domeniu de activitate.
Peste 800.000 de lifturi si scari rulante, montate in 2014
Pe plan mondial, sectorul analizat a cumulat in 2014, conform estimarilor realizate de expertii din domeniu, intre 805.000 unitati si 820.000 de unitati (este vorba despre echipamente noi, instalate la diverse tipuri de constructii). In raport cu anul anterior, cresterea a fost de 8,6%, fapt ce releva relansarea acestui segment de activitate. Cele mai multe lifturi (69% din total) au fost montate in China, in statul asiatic tendinta crescatoare mentinandu-se, dupa ce, in anul anterior, cota respectiva se situa la 67%. Pe pozitia secunda, cu 67% se pozitioneaza regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa). Analiza pietei de intretinere porneste de la estimarea ca numarul ascensoarelor aflate in exploatare pe plan global depaseste 12,5 milioane de unitati, cele mai multe dintre acestea (45%) fiind instalate in EMEA, iar 26% in China. Niveluri ridicate de dotare tehnologica sunt intalnite inclusiv in America de Nord si statele puternic industrializate din Extremul Orient, unde se afla in functiune peste 1,1 milioane de ascensoare. Analizele realizate de specialisti arata faptul ca principalii factori generatori de crestere pe segmentul instalarii de echipamente noi sunt constituiti de accelerarea procesului de urbanizare, sporirea PIB global, respectiv dezvoltarea pietei constructiilor, in vreme ce operatiunile de mentenanta sunt favorizate de cresterea bazei de produse instalate, precum si inasprirea legislatiei si cerintelor de siguranta. In ceea ce priveste modernizarea unitatilor existente, elementele care vor putea asigura dezvoltarea sunt reprezentate de uzura morala a parcului existent, ce presupune eforturi suplimentare pentru a asigura respectarea normei SNEL. Din perspectiva competitiva, piata de echipamente noi se va consolida in viitorul apropiat prin dezvoltarea oligopolului existent, format din cei cinci furnizori de mare calibru (Otis, Schindler, Kone, Thyssenkrupp si Mitsubishi). Pe termen mediu, este de asteptat o crestere a numarului de operatori locali, o parte importanta dintre acestia fiind specializati exclusiv in productia de ascensoare, fara activitati de mentenanta. Referitor la serviciile de intretinere, acestea au perspective de fragmentare accentuata. In pofida cotelor importante detinute de principalii furnizori, operatiunile specifice pentru o mare parte dintre lifturile aflate in exploatare sunt contractate de companii din categoria IMM-urilor. O situatie similara se intalneste inclusiv in ceea ce priveste modernizarile, singura diferenta fiind data de dominatia mult mai accentuala a celor cinci companii mentionate anterior.
Piata internationala se plaseaza la peste 67 miliarde USD
Cele mai recente date financiare puse la dispozitie de grupurile respectiv demonstreaza o dezvoltare sustinuta a afacerilor. Astfel, in 2014, liderul absolut al pietei, Otis - parte a corporatiei United Technologies (UTC) - a anuntat vanzari de 12,98 miliarde USD, in crestere cu 4% fata de anul precedent. In ceea ce priveste compania elvetiana Schindler, aceasta a comunicat, la randul sau, o sporire de 4,9% a cifrei de afaceri, care s-a situat la 9,24 miliarde CHF (circa 9,62 miliarde USD). Thyssenkrupp Elevator a realizat venituri totale de 39,77 miliarde euro, din care 6,41 miliarde euro (aproape 7 miliarde USD) a reprezentat cota ascensoarelor si scarilor rulante, nivel cu 4% mai mare in raport cu perioada de referinta. Grupul finlandez Kone a reusit atingerea unui nivel al vanzarilor de 7,33 miliarde euro in 2014 (circa 8 miliarde USD), in crestere cu 6% fata de anul anterior. In fine, in ceea ce priveste furnizorul nipon Mitsubishi Electric, divizia energetica si de sisteme electrice din cadrul grupului (ce include activitatea de productie a ascensoarelor) a anuntat un avans de 12% al vanzarilor, pana la 1.180 miliarde yeni (9,5 miliarde USD). Din acestea, vanzarile de lifturi au totalizat 530 miliarde yeni (4,26 miliarde USD). Un calcul simplu indica faptul ca furnizorii mentionati anterior au realizat, in ultimul exercitiu financiar, vanzari agregate de aproape 42 miliarde USD, ceea ce reprezinta o pondere de peste 60% dintr-o piata estimata la aproximativ 67 miliarde USD (din care 37 miliarde USD este valoarea totala a serviciilor si 30 miliarde USD cea a echipamentelor noi, comercializate pe plan global). Analiza regionala demonstreaza avantul pronuntat al cererii din regiunea asiatica (pe fondul sporului urias al activitatii de constructii din China), unde vanzarile se apropie de 30 miliarde USD. In zona Europei Occidentale, piata de profil a crescut mai lent in ultimele doua decenii, pozitionandu-se actualmente la circa 20 miliarde USD, in vreme ce in estul continentului nivelul acesteia se afla sub 2,5 miliarde USD. Explicatia diferentelor majore consemnate inca intre Europa de Vest si China, in conditiile in care criza economica a dus la scaderea cererii mai ales in statele puternic industrializate, este justificata exclusiv prin gradul ridicat de urbanizare, care atinge 80% din populatie pe plan comunitar si implica, in mod automat, o utilizare intensiva a ascensoarelor, care depinde mai putin de conjunctura economica.