Conventia Pan-Euro-Mediteraneana (PEM), semnata in 2011, este un acord multilateral care vizeaza stabilirea unor reguli comune de origine privind schimburile de marfuri intre Uniunea Europeana si cele 24 de tari semnatare din zona PEM (AELS, Turcia, Balcanii de Vest, tarile Parteneriatului estic si tarile mediteraneene).
Desi procesul de revizuire a Conventiei PEM se desfasoara din 2012, pana la incheierea negocierilor si adoptarea formala de catre toate partile contractante, majoritatea tarilor au decis sa inceapa sa aplice incepand cu 1 septembrie 2021, in mod tranzitoriu si pe baza de protocoale bilaterale, regulile revizuite, mentinand in acelasi timp discutii cu restul partilor contractante pentru a ajunge la un acord cu privire la procesul de revizuire.
In etapa initiala, regulile se vor aplica intre Uniunea Europeana, Elvetia, Norvegia, Islanda, Albania, Iordania si Insulele Feroe. Procesul de adoptare a modificarilor la protocoalele bilaterale de origine privind regulile de origine cu ceilalti parteneri (Macedonia de Nord, Serbia, Muntenegru, Bosnia si Hertegovina, Kosovo, Republica Moldova, Georgia, Ucraina, Palestina, Liban, Turcia si Egipt) este in curs de desfasurare si in diferite etape de progres.
Ce se schimba?
Obiectivul noilor reguli este de a moderniza regulile actuale de origine cuprinse in acordurile comerciale preferentiale ale UE cu tarile din regiunea PEM, facandu-le mai flexibile si mai usor de utilizat. Regulile tranzitorii nu inlocuiesc regulile Conventiei PEM, ci se vor aplica in paralel, pana la finalizarea procesului de revizuire a acesteia. Astfel, operatorii economici vor putea alege fie sa se prevaleze de regulile actuale ale Conventiei PEM, fie de regulile tranzitorii. Asadar, este de retinut ca noile reguli nu au un caracter obligatoriu, comisia lasand la latitudinea operatorilor economici daca le vor aplica sau nu.
Principalele beneficii ale noilor reguli
- Se mareste pragul de toleranta de la 10% la 15%, ceea ce va permite exportatorilor sa utilizeze mai multe materiale neoriginare care au pozitii tarifare diferite de valoarea produsului final.
- Dovada originii preferentiale se va face prin certificatul de origine EUR.1 sau prin declaratia de origine pe factura, in locul sistemului dublu utilizat in prezent de certificate, EUR.1 si EUR.MED. Un aspect important de retinut este ca, pentru a distinge produsele care indeplinesc regulile de origine tranzitorii de produsele care indeplinesc regulile actualei Conventii PEM, dovezile de origine vor trebui sa includa expres o mentiune care sa indice ce reguli au fost aplicate.
- Se introduce optiunea de a solicita autorizarea pentru a calcula pretul din fabrica si valoarea materialelor neoriginare ca valoare medie pentru a putea tine seama de fluctuatiile costurilor si ale cursurilor de schimb valutar.
- Se elimina regula actuala a transportului direct care tranziteaza o tara straina si va fi inlocuita cu o regula de „non-manipulare” mai flexibila. Astfel, marfurile nu trebuie sa fie modificate sau transformate in timpul tranzitului.
- Se introduce cumulul total pentru toate produsele, cu exceptia produselor textile si a articolelor de imbracaminte enumerate in capitolele 50-63 din Sistemul armonizat (SA). Cu toate acestea, produsele din capitolele 50-63 ale SA pot beneficia de cumul total bilateral.
- Se introduce optiunea de a solicita autorizarea segregarii contabile atunci cand exportatorul a demonstrat ca pastrarea stocurilor separate are un cost considerabil sau creeaza dificultati materiale.
- Se introduce posibilitatea de a solicita rambursarea taxelor vamale pentru materialele utilizate la fabricarea oricarui produs, cu exceptia materialelor utilizate la fabricarea produselor textile si a articolelor de imbracaminte, care intra sub incidenta capitolelor SA de la 50 la 63.
- Este oferita optiunea de a conveni asupra aplicarii unui sistem de exportatori inregistrati (REX).
Impactul asupra mediului de afaceri
In cadrul procesului de consultare, unele tari au semnalat faptul ca noile reguli de origine vor crea dificultati companiilor cu lanturi de aprovizionare complexe, precum necesitatea de a-si actualiza sistemul IT si faptul ca vor fi nevoiti sa colecteze dovezi de origine emise in conformitate cu ambele seturi de reguli.
Cu toate acestea, consideram ca noile reguli vor avea un impact general pozitiv asupra mediului de afaceri si asupra comertului international, intrucat acestea sunt mai flexibile. Prin urmare, cu mici exceptii, un produs care indeplineste regulile de origine ale actualei Conventii PEM va indeplini si regulile de origine tranzitorii.
* Material de opinie de Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, si Vladislav Dabija, Manager Taxe Indirecte, Deloitte Romania