Criza atipica generata de pandemia de COVID-19 afecteaza in mod diferit sectoarele economiei, comparativ cu evenimentele care au generat, in trecut, recesiune. Domeniul imobiliar reactiona, in mod traditional, cu un decalaj de aproximativ sase luni fata de restul economiei, insa de data aceasta a reactionat mult mai rapid, din cauza extinderii, a adancimii si a lipsei de predictibilitate a acestei crize. Cum ar putea arata revenirea la normalitate in segmentul comercial al pietei imobiliare?
De-a lungul secolului trecut, socuri externe, cum ar fi o epidemie sau o pandemie, urmate de o incetinire economica, au avut un impact imediat sau pe termen scurt asupra preturilor activelor imobiliare comerciale, dar o influenta minima asupra activitatii de tranzactionare, reiese dintr-o analiza Deloitte care ia in calcul evolutia acestui domeniu in timpul a patru mari evenimente din trecut, respectiv gripa asiatica din 1957, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, epidemia SARS din 2002 si criza financiara din 2008 - 2009. Sectorul imobiliarelor comerciale a recuperat pierderile cauzate de aceste evenimente in ritmuri diferite. In timp ce dupa evenimentele punctuale a avut loc o revenire mai rapida, evenimentele pe termen lung, cum ar fi recesiunea din 2008, au dus la o redresare mai indelungata, de mai multe trimestre.
Piata imobiliara comerciala, inainte de izbucnirea epidemiei
Inainte de pandemia de COVID-19, piata imobiliara comerciala se afla intr-o pozitie buna, comparativ cu perioada de incetinire a cresterii economice din 2008. Liderii din domeniu care au participat la un studiu global derulat de Deloitte in vara anului 2019 se asteptau la o crestere a investitiilor in domeniu in acest an.
Insa, din a doua saptamana a lunii martie, cand epidemia de COVID-19 a fost declarata pandemie, pietele financiare au scazut brusc, iar domeniul imobiliar comercial a fost afectat imediat, in special ca urmare a deciziilor autoritatilor de a inchide numeroase activitati.
Acelasi lucru s-a intamplat si pe piata imobiliara din Romania, unde inchiderea marilor centre comerciale a pus presiune pe lichiditatile proprietarilor de cladiri si pe veniturile chiriasilor, iar masurile care au urmat, cum ar fi cea privind amanarea platii chiriilor, au adus modificari suplimentare semnificative in echilibrul comercial dintre cele doua parti.
O estimare privind revenirea la normalitate si in ce va consta aceasta este imposibil de avansat, dar se pot analiza, pe baza datelor existente, provocarile si perspectivele in acest domeniu, afectat in mod direct de restrictiile impuse, de schimbarea brusca a modului de desfasurare a activitatii in intreaga economie si a stilului de viata al populatiei.
Orice criza presupune trei etape: prima este perioada de reactie sau raspuns, in care se incearca intelegerea implicatilor si limitarea efectelor imediate; apoi urmeaza perioada de redresare sau de realiniere, in care se dezvolta si se aplica noi strategii de afaceri; iar in cele din urma, perioada de crestere, in care, pornind de la strategiile nou create, apar oportunitati de dezvoltare. In faza de raspuns de la inceputul pandemiei, companiile din zona imobiliarelor comerciale s-au concentrat in general pe abordarea problemelor de lichiditate pe termen scurt, pe protejarea activelor detinute, dar si pe mentinerea dialogului cu chiriasii si respectarea directivelor guvernamentale. Urmeaza, natural, faza de redresare, in care companiile isi vor evalua optiunile privind redeschiderea spatiilor, isi vor redesena politicile de pret, precum si modul de utilizare a resurselor intr-un mod cat mai eficient.
Adaptarea la nou
In primul rand, jucatorii din domeniu au nevoie de un plan eficient si structurat pentru intoarcerea persoanelor in spatiile fizice dupa eliminarea restrictiilor, cum ar fi birourile, spatiile comerciale si hotelurile. Este clar ca revenirea in spatiile fizice nu va insemna intoarcerea la vechea normalitate. De aceea, companiile trebuie sa tina cont de noile modalitati de interactiune umana si sa adapteze spatiile in consecinta.
Utilizarea tehnologiei capata o importanta decisiva in orice domeniu in aceasta perioada, iar domeniul imobiliar nu face exceptie. Asadar, o zona de focus este tehnologia, atat pentru angajati (dotarile necesare pentru munca la distanta, aplicatii pentru rotirea angajatilor etc.), cat si pentru a imbunatati activitatea lor si a clientilor (spre exemplu, solutii automatizate in depozitele care deservesc comertul online). Tehnologia vine, insa, la pachet cu riscurile cibernetice, ceea ce determina companiile sa consolideze masurile de securitate cibernetica si de confidentialitate a datelor.
Reevaluarea portofoliului de active pentru diminuarea riscurilor pe termen lung si gestionarea prudenta a fluxurilor de capital sunt, de asemenea, actiuni menite sa ajute jucatorii din industrie pentru a traversa mai usor aceasta criza. Pentru dezvoltatorii care au in portofoliu proprietati diversificate, va fi mai usor sa navigheze prin aceasta perioada. Spre exemplu, detinerea de spatii comerciale logistice in aceasta perioada a fost un instrument natural de gestiune a riscului comercial. Alti investitori vor incerca sa-si diversifice portofoliul de proprietati.
Pentru a se indrepta cat mai repede spre faza de crestere, jucatorii din domeniu trebuie sa inteleaga cat mai bine noua normalitate. Ce elemente vor pretui chiriasii atunci cand isi vor alege spatiile in viitor? Poate flexibilitatea contractelor, poate cat mai multe facilitati online, poate mai putine spatii comune etc.
Care va fi cea mai mare provocare a pietei imobiliare? Poate modificarea cererii, poate cresterea costurilor ca urmare a necesitatii de tehnologizare sau poate aversiunea la risc a investitorilor, care vor prefera investitii mai lichide.
Ce servicii noi sau ce modele noi de afaceri pot aparea? Fie ca vorbim de utilizarea inteligenta a resurselor sau de oferirea de servicii integrate in amonte sau in aval, cel mai bine pozitionate vor fi companiile diversificate, care vor avea disponibilitatea de a face investitii in perioada imediat urmatoare.