In general companiile sunt atat de performante cat sunt liderii lor. Se aplica si in cazul digitalizarii. Un lider care nu decide integrarea tehnologiei in modelul de crestere al companiei, pentru ca stie el mai bine, este liderul care tine compania pe loc. Pentru acest tip de lider, de multe ori ne-alocarea de buget si nesustinerea sau nepromovarea initiativelor sau proiectelor pilot este un exercitiu de putere.
Un alt blocaj este inertia angajatilor. Obisnuiti sa gandeasca si sa actioneze potrivit unor tipare acestia arata rezistenta la procese/fluxuri de lucru noi bazate pe tehnologie. Desi instruirea lor este esentiala multi dintre ei nu si-o prea doresc.
Un alt blocaj important este integrarea cu tehnologia existenta. Functionarea noilor platforme si tehnologii cu canalele existente este considerata o intreprindere prea dificila si ar putea duce la daune pe termen scurt in profiturile liniilor de servicii pe masura ce experienta clientilor este perturbata.
Securitatea datelor este deasemenea un blocaj. In timp ce implementarea unor tehnologii mai noi ar fi gestionabila, respectarea standardelor de securitate si a reglementarilor vulnerabilizeaza companiile la atacurile cibernetice si le ingreuneaza calea catre digitalizare.
Pretul proiectelor de digitalizare este si el un factor de blocaj. Cele mai multe companii “vor ieftin”. Cele mai multe aleg ce e mai ieftin ca sa plateasca apoi mai scump peticirea rezultatelor decizionale printr-o noua alocare de fonduri. Asta deoarece multe dintre companiile din Romania nu pretuiesc expertiza unor consultanti care sa-i insoteasca in proces, de la selectia si achizitia de tehnologie relevanta la implementare si masurarea rezultatelor. Nepretuirea si uneori dispretuirea expertizei ajunge sa-i coste si mai mult.
Ce factori fac diferenta in cazul companiilor care fac din digitalizare un succes?
Claritatea viziunii care este inteleasa si de middle-management si angajatii din prima linie. Conducerea nu trebuie neaparat sa inteleaga aspectele tehnice ale tuturor initiativelor de transformare digitala, dar trebuie sa aiba in minte scopul final si sa-si incurajeze colegii sa accepte schimbarea, stabilind o viziune pe care angajatii o pot crede, o pot urma si o pot realiza.
In timp ce companiile ar putea avea nevoie de cele mai noi tehnologii digitale, cum ar fi inteligenta artificiala, pentru o perspectiva aprofundata, solutiile tehnologice sunt doar instrumente. Fara instructiunile de operare corecte si oameni instruiti, tehnologia fie creeaza blocaje, fie ingroapa banii.
Factorul uman este foarte important, de fapt cheia nu este atat in tehnologie cat in oameni. Pentru cresterea productivitatii unei companii, oamenii si tehnologia sunt intr-o relatie de dependenta reciproca. Cheia estemixul potrivit de expertiza umana si tehnologie care lucreaza intr-un model de operare coerent si flexibil avand clientul in centrul initiativelor.
Companiile care fac din digitalizare un succes sunt cele care au leadership luminat, viziune, mixul de expertiza si tehnologie si care stiu sa selecteze tehnologii care sunt din proiectare private, oferind infrastructuri construite care se conformeaza dinamic la schimbarile legislative privind managementul datelor.
Ce tipuri de sustinere de la stat pot ajuta IMM-urile sa se digitalizeze?
Printre tipurile potentiale de sustinere de la stat pentru ca IMM-urile sa se digitalizeze la nivel national sunt urmatoarele:
- Realizarea unui catalog online cu furnizori de servicii de digitalizare
- Realizarea unui catalog online cu incubatoarele(Digital InnovationHubs) la nivel national
- Este oportun sa se realizeze si o baza de date disponibila cu furnizori servicii de auditare a implementarii digitalizarii IMM-urilor
- Realizarea unui calendar de comunicare a evenimentelor cu teme relevante pentru digitalizarea companiilor
- Punerea la dispozitie a unui Website Builder gratuit pentru construirea unui website minimal
- Crearea unui cadru legislativ adaptat pentru a raspunde nevoilor actuale ale IMM-urilor din domeniile de specializare inteligenta.
Care sunt principalele credinte limitative in legatura cu digitalizarea?
Unii lideri de business, mai conservatori, cred ca digitalizarea inseamna doar social media. Adica o jucarie in mana celor tineri care de fapt nu stiu ce inseamna sa muncesti. Altii cred ca digitalizarea nu se refera si la industria lor. Exista uneori o suficienta a companiilor mari care, fiind incleiate birocratic, spun ca digitalizarea are succes doar in companiile mici. Alteori ca digitalizarea este un artificiu de comodizare a unor solutii informatice care oricum ar fi aparut, doar ca acum procesul integrarii lor in companii se numeste digitalizare.
In tot cazul, cand nu e de-a dreptul eronata aceasta retorica este cel mult conservatoare. Sustinatorii, de multe ori decidenti, inteleg nevoia unei puternice viziuni unificatoare, a unei guvernante si culturi corporative robuste, care sa dea garantie ca managementul investitiilor este bine facut.
Managerii de top ai acestui tip de companii, sunt sceptici in legatura cu valoarea noilor trenduri digitale, iar preocuparea prudenta fata de cheltuieli conduce la pierderea de oportunitati in avantajul concurentei. Studiile au aratat ca tinand cont de cei 2 indicatori (EBIT si marja de profit net), profitabilitatea pentru companiile conservatoare digital este de doar 9% prin comparatie cu 26% in cazul companiilor cu management centrat pe transformare digitala.
Ce erori mari fac/pot face managerii in legatura cu digitalizarea?
Constatam ca un fenomen caracterizat prin impact impersonal, cum este pandemia, ii obliga chiar si pe cei mai reticenti sa accepte schimbarea. Nu mai au scuze si nici pe cine sa dea vina. Valul ii matura daca nu au flotabilitatea operationala pe care le-o asigura macar adoptarea unor solutii digitale.
Companiile sunt formate din oameni. Asadar, inainte de a te scufunda in oceanul tehnologiilor digitale, ca manager, e bine sa te asiguri ca oamenii pe care ii coordonezi, pot inota. Succesul intregii transformari depinde de implicarea angajatilor in digitalizare si din pacate aceasta este una dintre erorile pe care le fac managerii in legatura cu digitalizarea.
Daca ai un rol de conducere sau macar de coordonare, este nevoie de mai mult decat semnarea documentelor si sprijinirea pasiva a digitalizarii. Ca sa aiba adeziunea oamenilor, managerii trebuie sa promoveze ideea digitalizarii, apoi sa motiveze si sa inspire angajatii de la toate nivelurile sa se implice.
Diminuarea autonomiei proceselor interne este o alta eroare des intalnita. In aceasta privinta adoptarea unui sistem CRM care inregistreaza toate procesele interne, dezvolta retele logice si deduce informatii legate de clienti, este indicata. Daca se face corect, introducerea unui sistem CRM poate ajuta la automatizarea multor sarcini esentiale si de rutina.
Multe companii nu valorifica pe deplin caracteristicile tehnice si adopta instrumente doar pe baza recomandarilor oamenilor de vanzari ai furnizorilor acestor tipuri de solutii.Invocarea rentabilitatii ca argument de forta pentru adoptarea schimbarii este alta eroare. Este aproape ca o forta bruta si nu genereaza implicare: „Am dreptate, te inseli. Va ofer date despre rentabilitate pentru a va demonstra ca acesta este lucrul corect de facut ”.
Rezultatul inevitabil al acestei tactici sunt comportamentele pasiv-agresive. Majoritatea indivizilor vor simti ca au pierdut, dar in adancul lor inca mai cred ca au dreptate. Sau, mai rau, vor crede ca firma lor nu ia in considerare punctul lor de vedere si atunci apare neimplicarea.
In concluzie
Digitalizarea nu este simpla, si nu din cauza tehnologiei, ci a oamenilor. Am identificat liderii si absenta digitalizarii din planurile lor de dezvoltare a companiilor, ca una dintre cauze, pasivitatea managerilor sau neacceptarea schimbarii din partea angajatilor,ca alte cauze. Oamenii sunt problema si tot oamenii sunt solutia. Ei sunt creatori de tehnologie si tot ei sunt cei care o pun la lucru. Cei care nu cred in potentialul pe care il are tehnologia pentru a-si creste compania sufera de ”sindromul Kodak„. Adica de refuzul de a accepta realitatea pe care o traiesc. Instruirea continua a oamenilor, crearea unei culturi a invatarii, pilotarea unor proiecte de imbunatatire a proceselor, contractarea de expertiza pentru adoptarea de solutii tehnologice relevante sunt doar cateva dintre masurile pe care orice companie le poate adopta ca sa-si dea sansa cresterii.
*** Articol realizat de Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente