Producatorii de ciment din Europa Centrala mizeaza pe revenirea cererii in intervalul urmator datorita investitiilor in infrastructura finantate din fonduri europene, se arata intr-un raport publicat, recent, de compania de cercetare PMR, din Polonia. In cele sase tari din regiune (Romania, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia si Slovacia) exista 40 de fabrici de ciment insumand o capacitate de productie de peste 50 milioane de tone. Dupa privatizarile masive din anii '90, investitorii au alocat sume importante pentru extinderea unitatilor, dar si pentru modificarea procesului de fabricatie, reducerea emisiilor de noxe in atmosfera etc. Majoritatea facilitatilor sunt controlate de concernuri internationale precum Holcim, Lafarge, HeidelbergCement, Italcementi, Buzzi Unicem si Cemex.
In timpul expansiunii domeniului constructiilor din 2007, consumul de ciment din zona centrala a Europei a crescut cu 13,3% fata de anul anterior (pana la un volum de 42,3 milioane de tone). In 2008 a fost inregistrata o noua majorare a acestui indicator (+4,8%), atingandu-se un record de 44,4 milioane de tone. Cu toate acestea, anul trecut, cand activitatea din constructii s-a diminuat, consumul de ciment din regiune a consemnat un declin semnificativ, de 21,3%, la mai putin de 35 milioane de tone. Pentru 2010 este asteptata o usoara crestere din acest punct de vedere (+1,5%), pentru ca, in 2011, majorarea sa atinga o cota de 9,5%, corespondenta unui volum de 38,8 milioane de tone. Previziunile pentru 2012 anunta o noua evolutie pe piata specifica, marcata de o crestere a consumului de 2,1% (39,6 milioane de tone).Proiecte ce vor sustine cererea de ciment
Consumul de ciment va fi impulsionat, in urmatorii ani, de proiectele de infrastructura co-finantate de UE, in timp ce investitiile in constructiile rezidentiale si industriale vor fi puse pe un plan secundar. Cele mai mari proiecte care vor sustine afacerile producatorilor specializati sunt: Autostrada Transilvania si executia a doua noi aeroporturi (in Romania), autostrazile Trakia, Struma, Lyulin si Matritsa (in Bulgaria), D1, D3 si D11 (in Cehia), M0, M6, M31 si M43 (in Ungaria) si D1 (in Slovacia). Totodata, sume importante vor fi cheltuite pentru realizarea de drumuri expres: R35 si R52 (in Cehia) si R1, R2, R3 si R4 (in Slovacia), precum si pentru stadioanele si statiile de epurare din Polonia. Informatii suplimentare, la www.pmrpublications.com