Munca la distanta poate deveni alternativa programelor de mobilitate internationala (cum ar fi relocarea in alt oras sau alta tara) in cazul pozitiilor care o permit, poate genera economii de costuri pentru companii si poate debloca noi surse de talente, potrivit sondajului ”Remote work policies - Why leading companies are opting in” realizat de PwC la nivel global.
Tipurile de mobilitate a angajatilor care nu necesita o mutare formala in alt oras sau tara erau in crestere exponentiala si inainte de COVID-19, iar pandemia doar a accelerat aceasta tendinta, fortand angajatii din intreaga lume sa lucreze de la distanta. In ultimele luni, munca la distanta la scara globala s-a dovedit realizabila si in conditiile mentinerii unor restrictii, precum cele de calatorie si poate deveni, in multe cazuri, alternativa programelor de mobilitate globala.
Desi vor exista multi angajati care vor dori sa profite de un astfel de aranjament, domeniul sau de aplicare poate fi limitat la acele roluri care pot fi indeplinite cu succes fara prezenta intr-un birou al companiei sau care nu necesita reglementari speciale, licente sau consideratii de proprietate intelectuala. In plus, vor exista probabil angajati, cum ar fi cei noi, tineri, care nu vor dori sa foloseasca munca la distanta si sa caute in schimb o experienta personala.
In acelasi timp, programele de mobilitate globala au fost multa vreme motorul companiilor multinationale de a gasi talentele potrivite pentru locatiile potrivite. Si daca inainte de pandemie, lupta pentru talente era acerba, acum se va inteti pe fondul muncii de la distanta. Organizatiile atrageau angajati talentati pe masura ce acestia cautau experiente de angajare diferite si noi. In contextul in care munca la distanta elimina tot mai multe bariere, companiile vor putea angaja persoane la care anterior nu ar fi avut acces.
Acordurile de lucru la distanta pot aduce beneficii atat pentru companii, cat si pentru angajati
Ca urmare, costurile imobiliare ale companiilor pot fi reduse semnificativ, iar angajatii pot beneficia de o flexibilitate mai mare si un timp de naveta mai mic. Sanatatea si siguranta angajatilor au fost in fruntea listei motivelor pentru care o companie doreste o astfel de politica, urmata de imbunatatirea experientei angajatilor si de atragerea si pastrarea talentelor cheie.
Companiile care implementeaza politici de lucru la distanta pot defini ce inseamna „la distanta”, adaptandu-le la nevoile si afacerile lor specifice. De exemplu, companiile ar trebui sa clarifice criterii specifice, inclusiv durata (munca la distanta reduse semnificativ este temporara si / sau permanenta), precum si locatia. Criteriile ar trebui sa includa, de asemenea, roluri si responsabilitati, adica specificarea celor care se vor incadra eficient in parametrii de lucru la distanta.
De asemenea, angajatorii care permit munca intr-o alta tara pot constata ca angajatii opteaza sa lucreze din locatii exotice. Vedem cum unele tari, precum Barbados, Bermuda, Estonia, Georgia si-au relaxat cerintele de imigratie in 2021 pentru a incuraja persoanele sa lucreze acolo in incercarea de a reduce impactul financiar al declinului turismului. Si alte tari ar putea urma in curand exemplul.
Potrivit studiului PwC, in randul a peste 300 de companii la nivel global, 28% dintre respondenti permit lucrul la distanta in alta tara (international), 24% permit lucrul la distanta in aceeasi tara (inclusiv in toata tara), iar 46% permit lucrul la distanta fara miscari transfrontaliere.
Impozitarea, un factor foarte important in politicile de mobilitate globala
Cerintele de conformitate si implicatiile fiscale sunt consideratii cheie pentru elaborarea oricarui program si politica de lucru la distanta. In timp ce mai multe companii definesc clar munca la distanta, altele stabilesc orientari operationale in conformitate cu profilurile lor de risc.
Multi angajatori restrictioneaza anumite roluri si / sau activitati, astfel 76% dintre angajatori vor cere angajatului sa aiba dreptul de a lucra dintr-o anumita locatie. Respondentii (60%) au restrictionat, de asemenea, locatiile daca organizatia nu are o entitate in jurisdictia respectiva.
In timp ce unele companii se asteptau ca amprenta geografica a companiei sa creasca, altele au remarcat o reducere potentiala a numarului de entitati corporative la nivel mondial.