Efectele pandemiei, fenomenul global al demisiilor in masa la diverse niveluri de management, iar in prezent provocarile regionale in contextul conflictului din Ucraina - acestea sunt doar cateva dintre provocarile liderilor companiilor mari din Romania in ultimii ani. Acestea dar si alti factori legati de presiunile interne de permananeta adaptabilitate ale business-ului au condus la o accentuare a anxietatii si senzatiei de coplesire la nivelurile de varf ale organizatiilor, astfel incat 7 din 10 companii au apelat in ultimul an la programe de management al stresului si anxietatii, conform datelor K.M.Trust & Partners.
Acesta este un indicator esential al starii generalizate de coplesire al societatii si economiei, avand in vedere ca marile companii sunt si cele care au cel mai mare numar de angajati si au un impact major in economie. Stresul cronic, senzatia de burnout sau de coplesire (overwhelm) sunt doar cateva dintre efectele pe termen scurt, insa efectele sociale si economice de lunga durata sunt mult mai ample, avertizeaza specialistii.
Executivii s-au confruntat in ultimii 2 ani cu o crestere exponentiala a nivelului de stres si anxietate. Anterior pandemiei, ritmul de lucru, viteza schimbarilor si mediul economic in continua schimbare erau generatori importanti de stres, insa cele 5 valuri de pandemie consecutive si inca prezente, dinamicile ultra rapide din tehnologie si economie, conflictul din Ucraina prezentate permanent si amplificat in media au dus pe foarte multi la limita si continua sa o faca, apreciaza specialistii K.M.Trust & Partners
Daca in anii de dinaintea pandemiei, in medie 2 din 10 organizatii solicitau programe prin care sa invete cum sa gestioneze/previna stresul, senzatia de coplesire si anxietate, in ultimul an cererea a ajuns la 70% din total, arata datele K.M.Trust & Partners. Echipele executive care au solicitat astfel de servicii fac parte din industria farmaceutica, logistica, tehnologie, servicii, retail, media sau case de avocatura.
“In urma discutiilor cu diversi CEO ai marilor companii din Romania, 4 din 6 companii declarau un nivel de stres si panica greu de controlat in cadrul organizatiilor. Mass-media are o putere extraordinara de a gestiona fenomenul, iar acesta este unul dintre momentele istorice in omenire cand presa poate frana aceste efecte nocive, prin limitarea informatiilor care provoaca anxietate,” declara Radu Manolescu, Managing Partner K.M.Trust & Partners.
Din informatiile companiei, cele mai intalnite motive de stres si anxietate in ultimii ani sunt legate de decesul/imbolnavirea membrilor familiei, a colegilor, a noastra, de anxietatile generate de propaganda conflictului din Ucraina si de manifestarea fricilor in toate formele ei (ex. “fuga” din calea razboiului, fuga dupa provizii, rezerve, planuri de relocare etc.)