Ponderea angajatilor ale caror roluri s-au schimbat in urma implementarii solutiilor de automatizare continua sa creasca si ajunge la 34% la nivel global, fata de 23% in 2020, potrivit celei mai recente editii a raportului Deloitte Automation with Intelligence, efectuat in 34 de tari, inclusiv Romania. Studiul arata, de asemenea, ca gradul de deschidere si de contributie a angajatilor la implementarea strategiei de automatizare creste odata cu nivelul ierarhic din cadrul organizatiei. Astfel, angajatii cu functii de executie (11%) reprezinta categoria cu cei mai putini suporteri, urmati de manageri si liderii de echipa (19%) si de membrii echipei de top management (39%). In ceea ce priveste atitudinea diferitelor departamente din organizatie, echipele de IT ofera sprijin in mod moderat (27%), in timp ce departamentele de risc sustin cel mai putin procesul de automatizare (8%).
Raportul subliniaza ca adoptarea unui model de dezvoltare initiat de angajati (citizen-led development model), un cadru care incurajeaza angajatii din alte departamente decat cel de IT sa utilizeze platforme de tip low-code/no-code aprobate de IT pentru a dezvolta solutii de automatizare de complexitate scazuta in cadrul echipelor lor, ar putea ajuta organizatiile sa-si mentina angajatii implicati in procesul de transformare prin automatizare. Chiar daca acest model este un concept nou, 59% dintre organizatiile care implementeaza sau extind solutii de automatizare il pun deja in practica sau intentioneaza sa faca acest lucru in urmatorii trei ani. Acest model de dezvoltare ofera angajatilor posibilitatea de a crea noi solutii automatizate care sa ii ajute la indeplinirea propriilor sarcini si ajuta companiile sa-si creasca gradul de retentie a angajatilor, potrivit a mai mult de jumatate dintre organizatiile (57%) care l-au pus deja in aplicare. De asemenea, doua treimi dintre companiile care intentioneaza sa utilizeze acest nou model in urmatorii trei ani se asteapta ca acesta sa le imbunatateasca ratele de retentie a angajatilor.
„Companiile din Romania au inceput deja sa foloseasca solutii de automatizare pentru a schimba modul in care isi gestioneaza procesele de business si pentru a se diferentia fata de concurenta prin cresterea eficientei si reducerea costurilor. Aceasta abordare le permite sa se concentreze asupra sarcinilor cu valoarea adaugata pentru angajatii care isi doresc roluri strategice si cu care sa le aduca mai multa satisfactie.
Echipele de top management ale companiilor isi doresc un plan bazat pe o abordare integrala a solutiilor de automatizare pentru a imbunatati si optimiza principalele procese de business, dar in acelasi timp comunica din proprie initiativa cu intreaga organizatie. Astfel, implica angajatii in conversatia despre automatizare, pentru a-i ajuta sa depaseasca faza de rezistenta la schimbare, care reprezinta una dintre cele mai importante bariere de care se lovesc companiile atunci cand vor sa extinda implementarea solutiilor de automatizare, potrivit studiului”, a declarat Vladimir Aninoiu, Director de tehnologie in cadrul practicii de consultanta a Deloitte Romania.
Editia din acest an arata ca tehnologiile de automatizare au devenit parte din viata cotidiana, 74% dintre companii declarand ca implementeaza deja solutii de automatizare a proceselor prin robotizare (RPA), iar jumatate dintre acestea, recunoasterea optica a caracterelor (optical character recognition). Raportul subliniaza ca, in 2015, doar 13% dintre organizatii intentionau sa investeasca in RPA. In plus, inteligenta artificiala (IA) este pe locul al doilea in topul tehnologiilor de care sunt interesate companiile (46% dintre respondenti), urmata de analiza si urmarirea proceselor (process mining) si monitorizarea proceselor (43% fiecare).
Reducerea costurilor este principalul beneficiu indicat de organizatiile care adopta solutii de automatizare, acestea asteptandu-se la o scadere medie a costurilor de 31% in urmatorii trei ani, in crestere de la 24% in 2020, urmata de cresterea veniturilor, companiile participante la studiu estimand un avans de 24% in urmatorii trei ani, fata de 15%, in 2020.
Cea mai importanta bariera cu care se confrunta organizatiile atunci cand extind implementarea solutiilor de automatizare este fragmentarea proceselor, o provocare pe care o au dinainte de pandemie si care este de asteptat sa ramana in top cel putin pentru urmatorii cinci ani. Alte obstacole mentionate de companii sunt lipsa unei viziuni clare (22%) si a unei strategii de automatizare la nivelul organizatiei (41%), gradul scazut de pregatire din punct de vedere IT si rezistenta la schimbare.
Cea mai recenta editie a studiului Deloitte Automation with Intelligence exploreaza evolutia tehnologiilor de automatizare si impactul acestora asupra organizatiilor si fortei de munca. Studiul a fost realizat la nivel global in randul a peste 470 de membri ai echipelor de top management, printre care directori responsabili cu procesele de automatizare, directori de operatiuni, de resurse umane si directori ai centrelor de asistenta pentru clienti.