Prefectura Bihor a inaintat Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si Inspectoratului General pentru Imigrari, conform dispozitiilor prefectului Dumitru Tiplea, o propunere de proiect cu solutii vizand simplificarea si facilitarea accesului pe piata muncii a persoanelor din tari din afara Uniunii Europene.
Potrivit unui comunicat de presa al institutiei, demersul vine in continuarea intrevederii prefectului Dumitru Tiplea cu agentii economici bihoreni angajatori ai fortei de munca din afara Uniunii Europene, care a avut loc in data de 7 iulie.
"Ne confruntam cu o criza acuta a fortei de munca, iar datoria autoritatilor este de a oferi sprijin agentilor economici in demersul de a-si sustine afacerile, care sunt motorul de dezvoltare al Romaniei. Trebuie sa dezvoltam o relatie de parteneriat cu acestia, bazata pe o atitudine proactiva, de indrumare si consiliere," a declarat Dumitru Tiplea.
Propunerea de proiect vine in sprijinul agentilor economici bihoreni (si nu numai) si vizeaza o serie de modificari administrative precum: scurtarea timpului de emitere a permisului de sedere si a avizului de munca de la 30 de zile, la 10-15 zile, pentru a evita situatia in care companiile angajatoare nu pot achita contributiile salariale angajatilor non-UE; simplificarea documentatiei prin eliminarea adeverintei medicale eliberate de medicul de familie care atesta faptul ca persoana nu sufera de boli cronice - aceasta poate fi inlocuita cu adeverinta emisa de medicul de medicina muncii sau printr-o declaratie pe proprie raspundere a viitorului angajat si comunicarea si solutionarea online a documentatiei pentru obtinerea avizului de munca, in cazul agentilor economici, pentru a evita blocarea ghiseului datorita volumului ridicat de documente care trebuie depuse.
De asemenea, se propune eliminarea documentului ce dovedeste publicarea prin mijloace de informare in masa din Romania a unui anunt pentru ocuparea locului de munca vacant; specificarea termenelor maxime admise pentru acceptarea certificatului constatator obtinut de angajator de la Registrul Comertului si a certificatului de atestare fiscala, documente necesare pentru emiterea avizului de angajare, dar si cresterea capacitatii administrative a institutiilor cu atributii in domeniu prin cresterea numarul de angajati.
Nu in cele din urma, se doreste comunicarea cu angajatorii prin intermediul mijloacelor online sau prin infiintarea unui Call Center, pentru a optimiza timpii petrecuti la ghiseu.
Pachetul de propuneri contine, totodata, sugestiile angajatorilor bihoreni cu privire la modificarea Legii nr. 53//2013 - Codul Muncii.