Consumul mediu anual de placi ceramice din Romania este de 1,2 mp pe locuitor, conform unei analize realizate de producatorul de materiale specifice Lasselsberger, detinatorul marcii Cesarom. "Tara noastra se situeaza in apropierea Germaniei din acest punct de vedere, unde se achizitioneaza 1,35 mp de gresie si faianta anual pe locuitor. Consumul scazut de pe piata locala se justifica prin puterea redusa de cumparare, precum si prin lipsa infrastructurii si a utilitatilor in mediul rural (unde incintele speciale prevazute cu gresie si faianta sunt o exceptie)", a declarat Eduard Macarescu, director comercial al companiei. Astfel, volumul de produse comercializate in tara noastra se situeaza sub nivelul mediu inregistrat de majoritatea tarilor europene. Cei mai importanti consumatori de gresie si faianta de pe continent sunt Spania si Grecia, care utilizeaza 5,26 mp, respectiv 4,7 mp de placi ceramice pe locuitor. Livrarile din aceste state au fost, de asemenea, afectate de perioada de recesiune, aflandu-se - in continuare - pe un trend descendent. Vanzari semnificative sunt raportate si in Italia si Polonia, unde consumul se situeaza in jurul a 2,8 mp - 3 mp pe locuitor. Analiza Lasselsberger arata, de asemenea, ca romanii achizitioneaza gresie si faianta in valoare medie de 750 de lei, echivalentul unei cantitati de 30 mp, la un pret mediu de 25 lei / mp, aceasta investitie fiind realizata o data la 20 de ani. "In Germania, de obicei se utilizeaza placi ceramice albe, simple, pe care le inlocuiesc, in medie, o data la 30 de ani, consumul scazut al acestora putand fi pus pe seama caracterului conservator. In Italia se folosesc modele de placi ceramice complexe, inlocuirea finisajelor realizandu-se cel putin o data la 20 de ani", a precizat reprezentantul firmei.
Profilul consumatorului autohton de placi ceramice
Din punct de vedere al locurilor de unde se achizitioneaza placile ceramice, 65% dintre romani opteaza pentru magazinele specializate, numai 35% indreptandu-se catre centrele de bricolaj de pe piata. Culorile preferate sunt bej (pentru 24% din populatie), albastru (22%), maro (17%) si verde (11%). In ceea ce priveste profilul cumparatorilor de gresie si faianta de pe piata autohtona, oficialii Cesarom au declarat ca 70% dintre acestia sunt casatoriti, decizia de cumparare si alegerea materialelor fiind luata, in peste 70% din cazuri, de catre femei cu varste cuprinse intre 30 de ani si 50 de ani, cu studii medii sau superioare si cu venituri medii. Pentru alegerea produselor dorite, populatia se ghideaza in principal dupa criterii estetice, insa un alt factor deosebit de important este pretul pe metrul patrat.Conform estimarilor companiei, 50% din placile de faianta comercializate la nivel national au dimensiuni de 20x30 cm si cele de gresie de 30x30 cm. Cu toate acestea, se observa cresterea interesului beneficiarilor pentru achizitia de elemente cu dimensiuni mai mari, precum 25x40 cm sau 20x40 cm pentru faianta si 45x45 cm pentru gresie. Informatii suplimentare, la www.cesarom.ro