Compania Geberit, din Elveţia, este unul dintre cei mai importanţi furnizori internaţionali specializaţi în promovarea de tehnologii sanitare, având birouri de reprezentare în 40 de ţări de pe întregul mapamond. Cifra de afaceri la nivel de grup a fost, în 2011, de 2,12 miliarde franci elveţieni (CHF), înregistrând o diminuare de 1,1% în raport cu exerciţiul financiar precedent (pe fondul aprecierii monedei naţionale în raport cu alte valute). Societatea este prezentă pe piaţa din România cu birou propriu din anul 2004, toate tehnologiile dezvoltate de concernul elveţian fiind disponibile pe plan local. In cele ce urmeaza, Catalin Mitroi - director general al reprezentantei locale, exprima cateva idei referitoare la piata de profil.
Cum au evoluat vânzările pe plan autohton în timpul crizei economice?
Recesiunea a avut un efect negativ asupra companiei, aşa cum s-a întâmplat în cazul tuturor firmelor ce activează în domeniul construcţiilor sau în sectoarele conexe. Dacă în 2009 am consemnat o contracţie semnificativă a afacerilor, se poate afirma că, după acest moment, ne-am înscris într-o tendinţă de creştere continuă. S-a reuşit recuperarea pierderilor prin accesarea unor noi segmente de afaceri şi implementarea unei strategii de creştere organică, sperând să consolidăm şi în viitor acest trend ascendent. Pentru 2012, ne propunem o sporire de 20% a vânzărilor, elementele principale care asigură această evoluţie fiind reprezentate de fiabilitatea produselor promovate şi de inovaţia continuă.
Care sisteme au o cotă mai mare în cifra de afaceri?
Deşi preţul pentru modelele premium este dictat de calitatea şi designul acestora, se poate afirma că sortimentele respective au ponderea cea mai mare în cifra de afaceri a companiei. O cotă importantă este deţinută inclusiv de sistemele economice, cele două extreme cristalizându-se în multe domenii economice drept câştigătoare. Analiza în funcţie de tipul de distribuţie arată că rezultatele activităţii aferente livrărilor pentru proiecte urmează trendul economiei naţionale. Pe acest segment, deţinem supremaţia în ceea ce priveşte soluţiile de evacuare a apelor pluviale de pe acoperişurile de mari dimensiuni şi în sectorul rezervoarelor îngropate de toaletă. Pe piaţa de retail, există o diferenţiere între magazinele de bricolaj (cu oferte destinate utilizatorului cu bugete mici şi medii) şi showroom-urile specializate (unde sunt prezentate soluţii complexe şi inovatoare).
Descrieţi principalele lucrări la care livraţi produse în acest moment.
Cel mai semnificativ proiect este, în mod evident, complexul Sky City, din nordul Capitalei, pentru care furnizăm atât rezervoarele îngropate şi sistemele de acţionare cu infraroşu pentru pisoare, cât şi canalizarea menajeră şi pluvială. De asemenea, avem colaborări punctuale în proiectele de construcţie a mai multor hipermarketuri, aflate în proprietatea Carrefour şi Cora, precum şi a unor unităţi industriale cum ar fi Bosch - Blaj. Principalele avantajele competitive pe care le deţinem pe piaţa de profil sunt reprezentate de ritmul susţinut de inovare, nu doar în sensul tehnologic, ci şi în cel conceptual, precum şi de gradul mare de siguranţă a sistemelor.
Ce perspective de dezvoltare pe termen scurt identificaţi în acest moment?
În ceea ce priveşte sectorul rezidenţial, prognozele sunt mai degrabă pesimiste, luând în calcul inclusiv scăderea numărului de autorizaţii de construire. Se observă o anumită revigorare a lucrărilor la proiectele comerciale, precum şi o uşoară revenire a pieţei clădirilor de birouri. De asemenea, asistăm la o extindere a facilităţilor industriale. Piaţa din România rămâne în continuare una interesantă pentru Geberit şi avem convingerea că acest atribut va fi tot mai vizibil în intervalul următor, chiar şi în condiţiile în care segmentul imobilelor cu destinaţia de locuinţe se polarizează în jurul aplicaţiilor din categoriile low-end şi premium.