Potrivit unui sondaj de opinie realizat de INSCOP Research in perioada 8-17 februarie 2021 la comanda Asociatiei Energia Inteligenta, majoritatea romanilor nu au informatii suficiente cu privire la posibilitatea si procedurile privind alegerea unui furnizor de energie electrica dupa data de 1 ianuarie 2021.
La o luna jumatate de la liberalizarea pietei de energie, intrebati daca au suficiente informatii despre posibilitatea si procedurile pentru alegerea unui furnizor de energie electrica dupa data de 1 ianuarie 2021, doar 35,9% dintre cei intervievati au raspuns afirmativ, iar 59,9% negativ. 4,2% nu stiu sau nu raspund.
Analiza socio-demografica: Declara ca au informatii suficiente pentru alegerea unui furnizor de energie electrica in procente mai ridicate decat media persoanele cu varsta intre 30 si 44 de ani, respondentii din regiunea de Vest, cei care declara ca venitul le permite sa cumpere si unele lucruri mai scumpe, respectiv respondentii care declara ca venitul le permite sa cumpere tot ce au nevoie.
Procentele cele mai ridicate de respondenti care declara ca nu au informatii suficiente pentru alegerea unui furnizor de energie electrica se inregistreaza in randul persoanelor cu studii primare, din regiunea Bucuresti Ilfov si al respondentilor care declara ca venitul le ajunge doar pentru strictul necesar.
Intrebati daca sunt de parere ca ANRE a facut suficiente eforturi pentru a informa consumatorii in legatura cu procesul liberalizarii pietei de energie electrica realizat la 1 ianuarie 2021, 26% dintre respondenti raspund afirmativ si 69% negativ. Procentul non-raspunsurilor este de 5%.
Analiza socio-demografica: Considera ca ANRE a facut suficiente eforturi pentru a informa consumatorii in legatura cu procesul liberalizarii pietei de energie electrica realizat la 1 ianuarie 2021 procente mai ridicate dintre persoanele intre 30 si 44 de ani. Sunt de parere contrarie in special persoanele peste 60 de ani, respondentii care locuiesc in Bucuresti si in urbanul mare.
Datele sociologice arata un nivel redus de informare al populatiei cu privire la liberalizarea pietei de energie electrica. Ingrijorator este faptul ca lipsa de informare a consumatorilor se mentine la cote foarte ridicate chiar si dupa criticile din ultimele luni cu privire la procesul de liberalizare marcat de absenta unor campanii solide de comunicare si informare derulate de autoritati sau entitatile implicate din sectorul privat.
La intrebarea ”Sunteti multumit de furnizorul dvs. actual de energie electrica?” 80,4% dintre cei intervievati raspund afirmativ si 16,3% negativ. 3,4% nu stiu sau nu raspund.
Analiza socio-demografica: Raspund afirmativ in procente mai ridicate decat media persoanele care locuiesc in urbanul foarte mare si cele care declara ca au venituri care le permit sa cumpere si unele bunuri mai scumpe. Un procent sensibil mai ridicat decat media celor care declara ca nu sunt multumiti de furnizorul actual de energie electrica se inregistreaza in randul persoanelor carora venitul nu le ajunge nici pentru strictul necesar.
Opiniile privind sectorul energetic sunt impartite, inclusiv ca urmare a modului in care a fost perceputa liberalizarea pietei de energie electrica. Astfel, 42,8% dintre respondenti sunt de parere ca sectorul energetic se indreapta intr-o directie buna, iar 40,1% intr-o directie gresita.
Analiza socio-demografica: Sunt mai optimisti decat media fata de directia in care se indreapta sectorul energetic persoanele cu varsta intre 18 si 44 de ani, persoanele care declara ca venitul le permite sa cumpere si unele lucruri mai scumpe, respectiv respondentii care declara ca venitul le permite sa cumpere tot ce au nevoie. Procente mai ridicate de persoane care sunt pesimiste in legatura cu directia spre care se indreapta sectorul energetic se intalnesc in randul respondentilor peste 60 de ani, al pensionarilor, al agricultorilor si al respondentilor care locuiesc in ruralul mare.