Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" SA (CN "APM") Constanta are in derulare investitii ce depasesc 195 milioane de euro pentru dezvoltarea Portului Constanta, fondurile fiind finantate prin programe europene si cu aportul Guvernului. Alte proiecte cu o valoare totala de peste 85 milioane de euro au fost declarate eligibile pentru finantare din fonduri europene, ceea ce inseamna ca institutia va derula, in urmatorii ani, investitii totale ce vor depasi 280 milioane de euro. In ceea ce priveste investitiile directe realizate si cu aport propriu al CN "APM", compania este limitata de faptul ca, potrivit legislatiei in vigoare, 85% din profitul realizat este destinat actionarilor, aproximativ 10% reprezinta alocari interne (cum ar fi participarea la profit a salariatilor) si numai 5% se aloca pentru cofinantarea dezvoltarii din surse proprii. Din aceasta suma, Administratia Porturilor Maritime Constanta a demarat, in 2013, o lucrare de extindere a infrastructurii, ce presupune realizarea retelei de distributie a apei in Portul Midia, prima faza avand o valoare estimata la circa 160.000 de euro.
Peste 3 milioane de tone de materiale de cariera, utilizate pentru constructia digului de larg
Cea mai importanta investitie demarata in Portul Constanta vizeaza constructia digului de larg, ce presupune extinderea cu inca 1.050 de metri a digului existent, respectiv de la 4.850 m la 5.900 m. In prezent, lucrarile de executie sunt in derulare, urmand a fi realizate pe parcursul a 23 de luni. Executantul lucrarii este compania olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare este Haskoning DHV BV. Valoarea totala a proiectului este de 642,5 milioane de lei (circa 143,6 milioane de euro), suma ce include executia lucrarilor, consultanta specializata si alte cheltuieli, conform devizului general. Finantarea se realizeaza din fonduri structurale (69,25%) si de la bugetul de stat (30,75%). "Ordinul de incepere a lucrarilor a fost dat de consultant pe 8 martie 2013. Constructorul, Van Oord Dredging and Marine Contractors, a testat materialele care vor fi utilizate pentru construirea digului de larg, prin realizarea unor incercari de laborator. Acesta a inaintat catre consultant numele furnizorilor materialelor de cariera si produselor de betoane ce vor fi utilizate si, in perioada urmatoare, vor fi aprobati furnizorii. Se vor utiliza bucati de pana la 500 kg de piatra bruta, blocuri naturale cu o greutate de pana la 3 tone/bucata si piatra sparta pentru nivelare. Cantitatile finale, pe sorturi, vor fi aprobate de consultantul care supervizeaza executia lucrarilor, dupa finalizarea detaliilor de executie. Cantitatea totala estimata a materialelor de cariera este de aproximativ 3 milioane de tone", a declarat Valeriu Nicolae Ionescu, directorul general al CN "APM" Constanta. Pentru transportul materialelor de constructii se vor folosi mijloace de transport rutier si naval. In oferta antreprenorului prezentata in cadrul licitatiei, a fost inclusa o lista de echipamente necesare executiei lucrarilor, printre care se regasesc nave de plasare a pietrei, salande, macarale plutitoare, remorchere si o salupa de tip "survey".
Podul rutier peste Canalul Dunare-Marea Neagra va fi inaugurat in 2014
Pana la sfarsitul lui 2014 va fi definitivata constructia unui pod rutier peste Canalul Dunare - Marea Neagra, reprezentand o investitie de 28 milioane de euro finantata prin Programul Operational Sectorial Transport 2007-2013 (POS-T) si de la bugetul de stat. Podul rutier de la km 0+540 al canalului are o structura de tip hobanat si va fi cel mai mare de acest gen din Romania. Podul va avea o lungime totala de 360 de metri, o deschidere centrala de 200 de metri si o latime de 17,4 metri, permitand circulatia pe patru benzi. Pilonii care vor sustine tablierul podului prin fascicole de hobane vor avea o inaltime de 66 m deasupra nivelului marii. "In prezent, a inceput montajul tablierelor metalice cu o lungime de 58 de metri si o greutate totala de 600 de tone fiecare, tehnologia de montaj dinspre apa fiind utilizata in premiera in Romania. Aceasta a fost elaborata de catre societatile Apolodor Comimpex Bucuresti si TGT Constanta, in colaborare cu consultantul de specialitate Luca Way Bucuresti si a fost posibila datorita macaralei plutitoare detinute de Grup Servicii Petroliere (GSP) SA", a explicat Valeriu Nicolae Ionescu. Pentru finalizarea lucrarilor la podul hobanat, se vor executa pilonii pana la cota finala de 66 m. In continuare, folosind o tehnologie de montaj similara, respectiv dinspre apa cu ajutorul macaralei plutitoare si al hobanelor, se vor monta celelalte tronsoane de tablier deasupra Canalului Dunare-Marea Neagra, pana la realizarea intregului tablier si unirea celor doua maluri. In final, peste tablierul metalic finalizat si prins in hobane, se va executa o placa de suprabetonare din beton armat monolit, peste care se va realiza calea de acces pe pod.
Circa 17,6 milioane de euro pentru dezvoltarea capacitatii feroviare a portului
Dezvoltarea capacitatii feroviare in zona fluvio-maritima a Portului Constanta - investitie de 17,6 milioane euro, finantata din fonduri structurale ale UE prin POS-T si de la bugetul statului - consta in realizarea unui complex feroviar sistematizat in sectorul fluvio-maritim al Portului Constanta, care sa asigure deservirea optima si unitara a actualilor si viitorilor operatori portuari. In prima etapa, se vor executa liniile de cale ferata care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic pana in anul 2020. Antreprenorul general este reprezentat de asocierea dintre firmele Consal Trade, Livarom Prest, Elcomex IEA SA si Vio Top, consultanti fiind desemnati Systra SA si Metroul SA Bucuresti. Termenul de finalizare asumat de constructor este stabilit pentru sfarsitul acestui an. In prezent, proiectul se afla in implementare, stadiul fizic al executiei lucrarilor fiind de 35%. Activitatea in santier a constructorilor s-a axat pe realizarea platformelor de pamant si sol stabilizat cu piatra sparta, a substratului caii de rulare (ca lucrari la infrastructura liniilor noi de cale ferata) si realizarea saltelei de piatra sparta si de montare a traverselor (la suprastructura liniilor noi, respectiv a celor existente), precum si pe executia reparatiilor locale la reteaua existenta.
Investitii de 6,6 milioane de euro, aflate in stadii incipiente
In luna mai a acestui an au inceput lucrarile la proiectul intitulat "Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanta", ce presupune realizarea unei noi capacitati de preluare a traficului, posibilitatea de a fi acostate nave de mare capacitate in deplina siguranta si sporirea traficului derulat in zona. Valoarea investitiei este de 4,6 milioane euro, iar termenul de finalizare a fost estimat pentru noiembrie 2014. Antreprenorul general, reprezentat de asocierea dintre Argos Industrial (lider), SCIM SA Constanta si Tractebel Engineering Bucuresti, a demarat lucrarile de executie prin realizarea dragajului in vederea pregatirii patului de fundare a cheului. Pe patul de fundare din piatra bruta, nivelat cu piatra sparta, se vor aseza blocurile de cheu si se va realiza prismul descarcator din piatra bruta sortata. Intre conturul actual al teritoriului aferent danei de gabare si cheul ce se va realiza, se obtine un teritoriu suplimentar de un hectar prin realizarea umpluturilor cu material provenit din depozitele de pamant aflate pe malul stang al Canalului Dunare - Marea Neagra. Totodata, in acest an va incepe realizarea unui nou Masterplan al Portului Constanta, castigatorul licitatiei ce va realiza proiectul urmand a fi anuntat in perioada urmatoare. Masterplanul anterior a fost executat in 2002 si acoperea deceniul care tocmai s-a terminat. "Noua Master documentatie va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanta in perioada 2013-2040, precum si a deciziilor privind planificarea optima a investitiilor, abordate intr-o viziune globala, armonizata, a proiectelor si zonelor sale de dezvoltare, astfel incat portul sa fie apt sa deserveasca deopotriva cerintele nationale, precum si pe cele ale hinterlandului sau, in conditii de eficienta si in contextul competitiei cu alte porturi si al globalizarii", a mai spus Valeriu Nicolae Ionescu. Valoarea proiectului este de doua milioane euro.
Proiecte de peste 85 milioane de euro, declarate eligibile pentru finantare structurala
Proiecte cu o valoare totala estimata de peste 85 milioane de euro au fost declarate eligibile pentru finantarea din fonduri europene, acestea vizand preponderent lucrari de modernizare a infrastructurii portuare. Primul proiect, ce are drept scop asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta, este evaluat la circa 49,5 milioane de euro. Acesta vizeaza executia unor lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor din Portul Constanta, adancirea bazinului "portului de lucru" si a senalului de acces catre acesta din Portul Constanta Sud, precum si alte lucrari de dragaj la dane. Proiectul se afla in stadiile preliminare de aprobare a finantarii. O alta investitie planificata presupune realizarea unui pod rutier metalic, cu o deschidere de 105 metri, care va realiza legatura intre zona fluvio-maritima si insula artificiala a portului Constanta, precum si racordarea acesteia la reteaua de drumuri interioare si exterioare a portului. Valoarea estimata a investitiei este de 36 milioane de euro. Informatii suplimentare, la www.portofconstantza.com
Proiecte cu o valoare totala estimata de peste 85 milioane de euro au fost declarate eligibile pentru finantarea din fonduri europene, acestea vizand preponderent lucrari de modernizare a infrastructurii portuare. Primul proiect, ce are drept scop asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta, este evaluat la circa 49,5 milioane de euro. Acesta vizeaza executia unor lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor din Portul Constanta, adancirea bazinului "portului de lucru" si a senalului de acces catre acesta din Portul Constanta Sud, precum si alte lucrari de dragaj la dane. Proiectul se afla in stadiile preliminare de aprobare a finantarii. O alta investitie planificata presupune realizarea unui pod rutier metalic, cu o deschidere de 105 metri, care va realiza legatura intre zona fluvio-maritima si insula artificiala a portului Constanta, precum si racordarea acesteia la reteaua de drumuri interioare si exterioare a portului. Valoarea estimata a investitiei este de 36 milioane de euro. Informatii suplimentare, la www.portofconstantza.com