Consiliul Judetean Bihor a aprobat in sedinta extraordinara de marti, 8 noiembrie, modificarile la traseului Drumului Expres Arad - Oradea.
Traseul final a fost stabilit in urma unei analize multicriteriale care a evaluat patru variante. Conform documentatiei, cel mai mare punctaj a fost obtinut de varianta de traseu ,,ALTERNATIVA 4” (marcata pe harta cu ALBASTRU), dupa o comparatie a scenariilor propuse din punct de vedere tehnic, economic, financiar al sustenabilitatii si riscurilor.
Conform studiului de fezabilitate, traseul ALTERNATIVA 4 are o lungime de 120,1 kilometri cu o viteza de proiectare de 140 km/h.
In Bihor, drumul Expres Arad - Oradea incepe din sud-estul localitatii Oradea, din drumul de legatura Centura Oradea - A3, aflat in faza de executie, si se desfasoara spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor pe partea de est.
Presedintele Consiliului Judetean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat cateva dintre modificarile aduse proiectului: „Pe parcursul derularii studiului de fezabilitate, am optimizat acest proiect. S-au schimbat usor traseele in zona Municipiului Arad pentru ca urmeaza sa se faca o jonctiune cu Centura Arad in zona de nord. De asemenea, a fost o modificare la Salonta, prin apartitia legaturii dintre Salonta si Békéscsaba pe profil de drum expres. Prin urmare, a aparut o portiune noua de 7 kilometri. Toate aceste modificari de trasee au acordul autoritatilor locale si al partenerilor nostri.”
Alte modificari de pe teritoriul judetului Bihor sunt la Salonta, unde se va realiza un acces rutier sub forma unei centuri ocolitoare a municipiului, si cea de pe teritoriul Municipiului Oradea, unde va fi construit cel mai important nod rutier al resedintei de judet.
„Initial, conectarea Drumului Expres Arad - Oradea la drumul de legatura dintre Centura Oradea si Autostrada Transilvania se facea printr-un sens giratoriu in spatele Garii Iosia. Fata de o singura giratie prevazuta la km 3 pe drumul de legatura cu A3, avem o solutie de trafic care inseamna bretele conectoare, pasaje supraterane sau subterane, in asa fel incat conectarea dintre cele doua drumuri expres sa se faca doar prin mers inainte sau banda de viraj dreapta, iar accesarea dinspre Oradea si dinspre Santandrei dinspre Centura Santandrei sa se faca tot cu bretele de viraj dreapta si cu pasaje, in asa fel incat sa nu avem o congestie in aceasta intersectie care va fi, incepand de peste doi ani, cel mai important nod rutier al Municipiului Oradea si al judetului Bihor,” a mai declarat Ilie Bolojan.
Referitor la conexiunea cu caile rutiere existente, au fost considerate un numar de 12 noduri rutiere dispuse in judetele Arad si Bihor. Traseul prevede, de asemenea, construirea a 75 de poduri si pasaje.
Modficarile vor fi trimise spre avizare comisiilor de specialitate din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere si Ministerului Transporturilor. Studiul de fezabilitate ar urma sa fie finalizat in luna decembrie.