Piata locala de tigla metalica, estimata la circa 75 milioane de euro si 18 milioane de metri patrati pe an, s-ar putea dubla pana in 2020, avand in vedere amploarea pe care a luat-o acest domeniu in ultimii ani, dar si revenirea sectorului de constructii noi si cresterea numarului proiectelor de renovare, potrivit estimarilor lui Dragos Irimescu, directorul general al companiei Depaco, producatorul tiglei metalice marca Wetterbest. "Piata s-ar putea dubla in urmatorii cinci ani, daca nu mai avem parte de crize, calamitati naturale sau alti factori perturbatori pe care nu-i putem controla. Mai mult, avem exemplul Poloniei, unde piata de tigla metalica s-a triplat in ultimii ani si nu vad de ce activitatea la nivel local nu ar putea urma acest exemplu. Fara alte crize nu avem de ce sa ne facem griji ca nu vom putea atinge aceasta evolutie", a precizat managerul Depaco. Pentru 2015 si 2016, Dragos Irimescu estimeaza evolutii anuale de 5%-10% in domeniu, context in care afacerile companiei s-ar putea majora cu 10%-15%.
In primele noua luni ale anului in curs, Depaco a inregistrat o crestere de 25% a vanzarilor, pana la 78 milioane de lei si un volum de aproximativ 2,5 milioane mp de tigla metalica. La nivel de grup, ce include companiile Depaco, Polnebo si Cortina, incasarile au avansat cu 22% in aceeasi perioada, pana la 100 milioane de lei. Profitul Depaco s-a plasat, in acelasi interval, la 5 milioane de lei, corespunzator unei marje de 5%. Pana la finele lui 2015, afacerile grupului vor atinge pragul de 130 milioane de lei, din care 100 milioane de lei vor reprezenta vanzarile Depaco. Din punct de vedere cantitativ, conducerea firmei si-a propus sa depaseasca 3 milioane de metri patrati de tigla metalica livrata, in acest an.
Lipsa fortei calificate de munca si “teparii” aparuti dupa criza - piedici in calea dezvoltarii pietei
Potrivit lui Dragos Irimescu, existenta unor mici intreprinderi care contracteaza lucrari, dupa care isi solicita insolventa sau intra direct in faliment, afecteaza foarte grav activitatea producatorilor, care nu-si mai incaseaza banii pentru produsele livrate, in contextul in care profiturile sunt oricum la un nivel minim. "Aceste practici au luat amploare in ultimii ani si trebuie stopate. La marje de maximum 5%, este foarte grav si daca un singur client intra in incapacitate de plata. Noi ne protejam cum putem, dar guvernantii sunt cei care trebuie sa rezolve urgent aceasta problema", a precizat directorul Depaco.
O alta problema acuta cu care se confrunta sectorul de tigla metalica in particular este reprezentata de lipsa acuta a scolilor de meserii, respectiv a fortei calificate de munca. "Am fost nevoiti sa dezvoltam intern sute de angajati, majoritatea din orasul Baicoi, unde avem fabrica si am reusit sa facem o adevarata scoala de montatori in regiune. La nivelul orasului Baicoi exista, in prezent, circa 200 de montatori specializati. Instruim personalul distribuitorilor nostri, dar nu este suficient. Ar trebui ca statul sa se implice mai mult, macar prin decontarea unei parti din cheltuieli", a explicat Dragos Irimescu.
Nu in ultimul rand, o dificultate majora a intregii piete de constructii este reprezentata si de "lupta" la nivelul preturilor, care nu are niciun castigator.
***
In prima parte a anului, Depaco a lansat cu succes doua profile noi: tabla plana faltuita Wetterbest Click si profilul de tigla metalica de tip roman Wetterbest Gladiator. Incepand cu luna octombrie 2015, compania propune un al treilea produs nou, tabla cutata W60, cu inaltimea cutei de 60 mm, ideala pentru constructiile industriale. Depaco detine la fabrica din Baicoi peste 30 de linii automate si cinci hale de productie, precum si o linie moderna de fabricatie a accesoriilor pentru drenaj si produce patru profiluri distincte de tigla metalica: Wetterbest Wind, Plus, Classic si Gladiator.