Piata siderurgica locala traverseaza o perioada dificila, in contextul in care sectorul de constructii si-a mentinut trendul crescator chiar si in perioada restrictiilor impuse de pandemia de Covid-19, in timp ce economia, in general, s-a contractat. In prezent, Romania importa integral necesarul de otel-beton folosit in constructii, desi in urma cu un deceniu ponderea importurilor era de 20% din necesar, potrivit unor date transmise de Asociatia Romana a Distribuitorilor de Metal (ARDIMET) si publicate de platforma cursdeguvernare.ro.
In primele sase luni ale anului, pe piata interna s-au consumat 380.000 de tone de otel-beton, intreaga cantitate fiind importata. In 2019, necesarul a fost aproape un milion de tone, din care 80% a provenit din afara tarii, mai arata asociatia.
In prezent, in Romania exista doi mari producatori de otel-beton, COS Targoviste si Ductil Steel Buzau, detinuti de grupul rus Invest Nikarom, si ambele se afla in reorganizare. La COS Targoviste, activitatea a fost sistata de la inceputul anului, in timp ce la Ductil Steel Buzau productia a fost oprita in primul trimestru si reluata din aprilie. Drept urmare, in primul semestru din 2020, toata cantitatea de otel-beton necesara constructorilor de cladiri rezidentiale a provenit din import.
"In ultimii 2-3 ani, productia interna a fost asigurata - continuu sau periodic - in principal de doi producatori: COS Targoviste, care isi asigura semifabricatele din propria productie, si Ductil Steel Buzau, cu semifabricate de la Targoviste (in cantitati insuficiente). In prezent, activitatea acestor capacitati este oprita cu perspective limitate de reluare a productiei la Targoviste si la Buzau si fara nicio perspectiva la Focsani. Din acest motiv, incepand cu acest an, intreg necesarul intern de otel-beton este asigurat exclusiv din import", arata datele ARDIMET.
Principalele tari care furnizeaza Romaniei otel-beton sunt Turcia, Grecia, Bulgaria, Moldova si Ucraina, in aceasta ordine. In urma cu zece ani, cei mai mari furnizori pentru piata locala erau companii din Turcia, Ungaria, Italia, Grecia, Bulgaria.
Produsul, adus in tara sub forma de bare si colaci si ulterior fasonat de distribuitor, costa in prezent circa 2,5 lei/ kilogram. Otelul-beton fabricat in Romania este cu 10-15% mai scump decat cel din import. Reprezentantii ARDIMET sustin, insa, ca produsele locale compenseaza partial acest decalaj prin calitate, otelul-beton produs la COS Targoviste, de exemplu, fiind extrem de fiabil si maleabil si putand lua o varietate de forme.
Reprezentantii ARDIMET nu exclud, insa, aparitia unor noi capacitati de productie de otel-beton in Romania. "Sunt cunoscute unele preocupari ale grupului Liberty de a demara o analiza a oportunitatii unei investitii la Combinatul de la Galati pentru productia de otel-beton, prin realizarea unui flux modern format dintr-o masina de turnare continua tagle si un laminor de otel beton", au precizat pentru cursdeguvernare.ro reprezentantii ARDIMET.