RO EN
Coșul este gol

CTDS: Asociatia a dobandit reprezentativitate

Cu prilejul deschiderii lucrarilor adunarii nationale a dirigintilor de santier - eveniment organizat recent de Colegiul Tehnic al Dirigintilor de Santier (CTDS), presedintele asociatiei, ing. Cezar Petre, a avut o interventie, in care a aratat ca forul pe care-l reprezinta a aparut ca o nevoie evidenta de organizare a specialistilor in constructii. „Desi dispunem un rol extrem de important in sistemul calitatii, nu s-a gasit pana in acest moment timpul necesar pentru ca o astfel de organizatie sa existe. Nevoia de infiintare a venit din multitudinea de probleme cu care ne confruntam si din dorinta de a gasi o cale institutionala ca sa putem comunica cu factorii decidenti; aveam nevoie, astfel, de o organizatie care sa ne protejeze interesele si care sa si determine o imbunatatire a modului in care se aplica sistemul calitatii. Astfel, CTDS a capatat o forma juridica la inceputul acestui an. Prima etapa a fost cea de inscrieri si informare, ce s-a desfasurat pana in acest moment si va continua mai departe prin sprijinul acordat de membrii asociatiei. Peste 800 de diriginti de santier sunt astazi membri ai CTDS si, din acest punct de vedere, putem spune ca, dupa Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR), cel mai probabil suntem urmatoarea asociatie profesionala din domeniul constructiilor”, a aratat specialistul, in expunerea sa.
Referindu-se la reprezentativitatea CDTS, ing. Cezar Petre a subliniat ca, „pana in prezent, exista aproape 15.000 de autorizatii pentru diriginti de santier, emise de catre Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC. Numarul real al dirigintilor de santier este undeva aproape de 5.000 de persoane, deoarece majoritatea detine in medie trei autorizatii, din care practica in mod curent sau ocazional aceasta meserie putin peste 3.000 de persoane. Ca practicanti exclusivi in calitate de diriginti de santier, estimam un numar de sub 1.000 de specialisti, din care majoritatea s-au inscris deja in asociatie. Numarul mic de specialisti practicanti, din totalul celor autorizati, vine mai ales din subfinantarea sistemului calitatii; s-a ajuns, astfel, in situatia in care de multe ori in conceptia beneficiarilor unui proiect si/sau investitorilor, exceptand lucrarile publice, dirigintele de santier sa fie perceput ca un elaborator de documente ce este pus sa ia banii clientilor”.
Ing. Cezar Petre a aratat, in continuare, ca „asociatia si-a propus in principiu sa reprezinte specialistii in constructii diriginti de santier; in acest sens, dupa finalizarea perioadei de informare, vom trece si la organizarea serioasa a institutiei; acest lucru se va face impreuna cu toti membrii CTDS interesati sa se implice in proiectul organizatoric. Viziunea noastra de organizare, pe care o propunem, are un model verificat: in vederea descentralizarii, urmeaza sa se creeze organizatii functionale la nivelul fiecarei macroregiuni din tara, conform schemei de organizare a Inspectoratului de Stat in Constructii, dar vor exista si reprezentanti la nivelul fiecarui judet. In acest sens, vom propune membrilor sa identificam spatiile necesare desfasurarii unor sedinte cel putin lunare la nivel regional, iar cu reprezentantii pe judete intrunirile ar trebui sa aiba loc cel putin o data la trei luni. Mai mult, in fiecare regiune vor exista cate doi copresedinti, similar pentru fiecare judet. Consider ca, de fapt, totul este o problema de voluntariat, aceasta cel putin pentru inceput”.
Sistemul calitatii este, de fapt, subfinantat
In opinia presedintelui asociatiei, membrii CTDS au, de fapt, numeroase probleme de solutionat, din care cea mai importanta este considerata a fi implementarea de masuri care sa duca in mod real la formarea sistemului calitatii. „Ce stim cu siguranta este ca, in acest moment, sistemul calitatii este unul puternic subfinantat. Practic, este inadmisibil ca dirigentia de santier sa coste doar 1% din valoarea unei investitii, iar de cele mai mult ori nici atat; este vorba de o subfinantare voita a sistemului de catre beneficiar, care, pentru a dobandi un profit mai mare, prefera sa faca rabat de la calitate. In acest sens, de multe ori, dupa ce este angajat, dirigintele de santier este, de fapt, ocolit. Astfel, desi legea instituie obligatii, a dispune de un diriginte de santier reprezinta exceptia si nu regula, intrucat pentru investitor este mai ieftin sa achite o amenda decat sa implementeze un sistem al calitatii - si aceasta cu atat mai mult cu cat reprezentantii Inspectoratului de Stat in Constructii prefera sa amendeze corpul de specialisti, fara a aplica sanctiuni si asupra beneficiarilor. Exista scuza cum ca, prin angajarea specialistilor, beneficiarul este degrevat de responsabilitate. Acest lucru este complet fals, deoarece Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare, prezinta responsabilitati clare pentru fiecare factor responsabil in parte. Degeaba se aplica amenzi doar specialistilor (diriginti de santier, proiectanti si responsabili tehnici cu executia), daca beneficiarii nu sunt sanctionati si daca nu se iau masuri operative, in conformitate cu ceea ce prevede legea. In acest sens, avem nevoie de ajutorul Inspectoratului de Stat in Constructii deoarece, atat timp cat actul de a dispune de un diriginte de santier este mai mult benevol, un sistem real de calitate nu se poate aplica. In practica, exista numeroase cazuri in care dirigintele de santier este indepartat pentru faptul ca este prea exigent, pentru ca prin exigenta il incurca pe investitor, iar beneficiarul ia rapid decizia de a renunta la serviciile prestate, concediindu-l pe specialistul respectiv”, a avertizat ing. Cezar Petre.
Serviciile de dirigentie de santier pentru lucrari publice - remunerate cu 150 de euro pe luna
In cuvantul sau de deschidere a lucrarilor, dar prin care a sintetizat o serie de probleme specifice dirigentiei de santier, ing. Cezar Petre a mentionat ca, pentru aceasta categorie de specialisti, situatia este si mai dezastruoasa in ceea ce priveste lucrarile de interes public. „In aceste cazuri, ministerul de resort (MDRAP) a fixat cuantumuri maximale pentru serviciile de proiectare si dirigentie de santier. Astfel, pentru o lucrare medie de 200.000 de euro s-a ajuns ca dirigentia de santier sa coste nu mai mult de 100 - 150 de euro pe luna, valoarea respectiva fiind impozitata. In conditiile actuale, acea remuneratie nu acopera nici cheltuielile cu transportul, fara a se discuta de stimulentul financiar necesar specialistului pentru a putea urmari curent si in mod corect lucrarea. O parte din vina o au si proiectantii care nu cunosc importanta unui deviz general. Astfel, pentru dirigentia de santier, la acest capitol sunt cuprinse sume absolut derizorii, fiind vorba uneori de investitii efectuate cu doar cateva sute de euro, dar care se desfasoara pe cateva luni. Pe buna dreptate, dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici, oficialii autoritatii publice cu greu mai pot face modificari si chiar de le pot face, prefera sa nu aleaga aceasta cale. In consecinta, principala cauza a nerespectarii sistemului calitatii o reprezinta subfinantarea voita a acestuia si va trebui sa identificam solutii in acest sens”, a concluzionat ing. Cezar Petre. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter