Pandemia de COVID-19 a adus in prim plan rolul special pe care ecommerce-ul il joaca in aceasta perioada. Pentru a aborda schimbarile actuale si cresterea digitalizarii pietei, VTEX - solutie de comert end-to-end la nivel global, complet integrata, cu marketplace nativ si capacitati OMS - in colaborare cu compania de cercetare iSense Solutions a realizat in premiera, un studiu B2B in Romania care si-a propus sa surprinda perspectiva retailerilor despre ecommerce. 20% dintre ei au afirmat ca au inceput sa vanda si online anul trecut, in timp ce 46% au confirmat faptul ca au vandut mai mult online in 2020 fata de 2019.
Efectele pandemiei COVID-19 au avut impact direct la nivelul business-urilor din retail, care au trebuit sa-si adapteze strategiile, investitiile si asteptarile la contextul actual. Astfel, potrivit studiului “Piata de ecommerce din perspectiva comerciantilor” realizat de VTEX si iSense, realizat pe un esantion de 219 companii din zona de comert, din care 163 active digital, 46% dintre ele au raportat o crestere a vanzarilor in online, 24% dintre companii si-au reorientat business-ul catre ecommerce, in timp ce 5% dintre respondenti si-au mutat exclusiv vanzarile in online.
”In lumea post-COVID-19, cresterea rapida a companiilor de ecommerce probabil a schimbat decisiv modul in care comertul functioneaza. Inca o data avem confirmarea ca exista o cerinta mare pe piata pentru o experienta de cumparare completa nu doar offline. Ne bucuram ca din ce in ce mai multe business-uri, inteleg importanta unei platforme de ecommerce integrate, flexibile si care este operata de o echipa de specialisti cu know-how solid. De asemenea, au ajuns la concluzia ca nu trebuie totul realizat intern, ci pot avea incredere intr-un partener care sa le furnizeze scalabilitate imediata si care poate sa se adapteze rapid oricarei schimbari a strategiei de business”, a declarat Cristi Movila, Growth Leader, Eastern Europe al VTEX, in timpul evenimentului European Digital Commerce.
In conditiile in care incidenta celor care fac cumparaturi online lunar, in randul persoanelor din mediul urban cu acces la internet, a crescut de la 56% in 2019, la 61% in 2020, investitiile in marketing si promovare au fost strategia de business abordata de 50% dintre retailerii chestionati. Pe de alta parte, 36% dintre ei au ales sa dezvolte solutii si produse noi, adaptate la noul context de piata.
Programele de loializare a clientilor s-au numarat printre solutiile respondentilor la dinamica noua a pietei, 23% dintre companii investind in programe de loializare.
In ceea ce priveste adaptarea echipelor la noul climat, 4% dintre comercianti si-au crescut numarul de angajati in anul pandemic 2020.
Livrarile si instabilitatea traficului, principalele probleme
Cat despre principalele probleme indicate de companii in legatura cu activitatea de ecommerce, acestea tin de trafic, respectiv livrari. Astfel, 32% dintre respondenti sunt nemultumiti de instabilitatea traficului de cumparare in mediul online, iar 30% de intarzierile in livrarea comenzilor. Alte sincope mentionate de retaileri tin de lipsa stocurilor (26%), neincrederea consumatorilor finali in metodele de plata online (18%) sau dificultatile intampinate la expedierea produselor (18%). Doar 10% din totalul retailerilor intervievati si care sunt prezenti online s-au declarat nemultumiti de performanta platformei de ecommerce utilizate.
Cele mai importante criterii atunci cand aleg platforma de ecommerce sunt: functionalitatile, user friendly, costurile aferente, posibilitatea de a integra toate activitatile de vanzare in platforma, flexibilitatea platformei de ecommerce si, nu in ultimul rand, o buna reputatie in piata.
La ora actuala, per total, retailerii romani se declara multumiti si complet multumiti in urma interactiunii cu platformele de ecommerce, atingand un grad al satisfactiei generale de 60%. Primele trei motive de satisfactie indicate de companii in ceea ce priveste platforma utilizata sunt managementul usor - 59%, costurile scazute de intretinere - 38%, respectiv disponibilitate 24/24 h - 35%.
La polul opus, managementul dificil, lipsa scalabilitatii sau gradul scazut de usability sunt printre principalele motive de nemultumire fata de platformele de ecommerce utilizate.
Intrebati despre cum isi imagineaza platforma de ecommerce a viitorului, desi majoritatea recunosc ca nu s-au gandit inca la acest aspect, vizionarii o vad fiind user friendly, cu functii multiple, precum ”un mall virtual”.
Rezultatele detaliate ale studiului realizat de VTEX Romania si iSense Solutions pe perspectiva companiilor in ceea ce priveste modul in care s-a schimbat comertul online local in anul pandemic 2020 au fost prezentate in premiera in cadrul evenimentului European Digital Commerce powered by VTEX, desfasurat online pe 12 mai.