Gestionarea costurilor era un aspect pe care oamenii de afaceri il luau in considerare doar cand intampinau probleme. Cu toate acestea, in ultimii ani a devenit o practica standard de operare care primeste o atentie constanta - atat in vremurile bune cat si in cele mai putin bune. Insa rata esecului de micsorare a costurilor este destul de ridicata, chiar daca obiectivele de reducere a acestora raman modeste.
O data cu aparitia unor inovatii disruptive, precum robotizarea proceselor automate sau analiza si tehnologia cognitiva, managementul costurilor se transforma intr-un factor strategic, cu puterea de a transforma intreaga industrie si de a schimba fundamental modul in care se realizeaza afacerile. Cu toate acestea, managementul costurilor ramane in continuare o provocare.
Pe baza sondajului la care au participat peste 1.000 de directori executivi din patru regiuni importante - SUA, America Latina, Europa si Asia-Pacific - am ajuns la urmatoarele concluzii:
- Reducerea costurilor este un imperativ global. Reducerea costurilor a devenit o practica standard de afaceri in fiecare regiune, 86% dintre respondentii din intreaga lume spunand ca este foarte probabil ca organizatiile lor sa intreprinda initiative de reducere a costurilor in urmatoarele 24 de luni.
- Obiective scazute. Rate de esec ridicate. Aproape jumatate dintre organizatiile intervievate urmaresc obiective de reducere a costurilor mai mici de 10%, insa aproape doua treimi (63%) nu reusesc sa atinga aceste obiective.
- Preocuparile economice predomina in momentul de fata, insa transformarile digitale sunt tot mai mari. Pe plan mondial, pentru organizatiile intervievate factorii de risc de top sunt "preocupari / recesiuni macroeconomice" (30%), urmate de "fluctuatia preturilor materiilor prime" (19%).
- Crestere la orizont. In ciuda preocuparilor pe scara larga cu privire la economie, numarul respondentilor care se asteapta ca veniturile lor sa creasca in urmatoarele 24 de luni este chiar mai mare decat numarul celor care au raportat venituri mai mari in ultimele 24 de luni.
- Economisire pentru dezvoltare. Concentrarea simultana asupra costurilor si cresterii reflecta mentalitatea "economiseste pentru a creste", in care companiile folosesc economiile de costuri ca o parghie strategica pentru a-si finanta eforturile si initiativele de crestere.
- Un paradox strategic: a prospera in mijlocul incertitudinii. Primii doi factori globali de reducere a costurilor au legatura cu cresterea, dar urmatorii cinci au caracter defensiv. Acest lucru sugereaza ca, in timp ce cresterea reprezinta prioritatea strategica de top, companiile din fiecare regiune se protejeaza, de asemenea, impotriva incertitudinii, actionand asupra structurii costurilor pentru a fi cat mai eficienta.
- Dezvoltarea capabilitatilor de gestionare a costurilor. In ultimele 24 de luni, companiile din toate regiunile si-au dezvoltat si imbunatatit in mod activ capacitatile de gestionare a costurilor. Primele trei domenii de interes sunt: "prognoza, bugetare si raportare" (55%); "noi politici si proceduri" (51%); si "infrastructura IT, sisteme IT si platforme de business intelligence" (49%).
Raportul poate fi descarcat de aici.
Raportul poate fi descarcat de aici.