Piata de comert online nu doar din Romania, ci din intreaga lume se afla in acest moment intr-un proces de crestere rapida. Conform Statista, portalul german de statistici privind datele de piata, se estimeaza ca, pana in 2025, piata globala de comert online va atinge valoarea de 4,2 trilioane dolari. Totodata, se estimeaza ca piata romaneasca de e-commerce va ajunge la 4,554 milioane de dolari pana in 2025, ceea ce inseamna o crestere anuala de 9,73%. Dezvoltarea accelerata a pietei de e-commerce este insotita si de o profunda transformare datorita inovatiilor rapide ale tehnologiei care reprezinta motorul e-commerce. In acest moment, se observa 5 tendinte dominante, care vor modela viitorul comertului online.
Cumparaturi omnichannel
Inainte de a lua decizia de a cumpara, majoritatea clientilor realizeaza o cercetare online a brandului sau produsului care le-a atras atentia, chiar daca intentioneaza sa ajunga ulterior in magazinul fizic pentru achizitie. Tehnologia pune astazi la dispozitie metode simple si rapide de informare asupra produselor si ofertelor. Clientii au asteptari in crestere ale unei experiente holistice de cumparaturi, pe toate canalele, ceea ce ii aduce pe comercianti in situatia de a fi nevoiti sa stie mai multe despre preferintele cumparatorilor, modul in care navigheaza pe net si interactiunile pe care le au.
Exista tehnologii care pot imbunatati experienta de shopping omnichannel oferita de comercianti. Spre exemplu, Google Analytics dispune de functia „Associated conversions”, care permite sa fie observata si urmarita navigarea pe toate canalele de vanzari. Platformele de date despre clienti au potentialul sa completeze informatiile despre clienti detinute de comercianti. Nu in ultimul rand, serviciile de finantare cum ar fi Cumperi acum, platesti mai tarziu (Buy Now Pay Later) pot oferi date consistente despre clienti si asigura o experienta coerenta pe toate canalele. De exemplu, serviciul Mokka de la Revo Technologies, principalul furnizor Buy Now Pay Later din Europa Centrala si Romania, ofera comerciantilor o metoda de plata omnichannel care integreaza magazine online, fizice, mobile si puncte de ridicare, permitand clientului sa comande online, sa ridice produsul din magazin si sa plateasca ulterior doar cu o semnatura prin SMS, completand in acelasi timp viziunea comerciantilor asupra perspectivei clientilor.
Inteligenta artificiala si realitatea augmentata transforma experienta shopping-ului onlline
Tehnologiile avansate aduc schimbari semnificative ale obiceiurilor de cumparare. Inteligenta artificiala si realitatea augmentata sunt folosite tot mai mult pentru imbunatatirea experientei de cumparare, cu beneficii atat pentru clienti, cat si pentru comercianti. Retailerii din e-commerce au inteles ca inteligenta artificiala si realitatea augmentata personalizeaza experienta de cumparare si imbunatatesc relatiile cu clientii. Astfel, companiile sunt tot mai interesate sa integreze aceste facilitati oferite de tehnologie ca sa avanseze in pozitii de top in preferintele cumparatorilor.
Oferirea de noi optiuni de plata
Inovatiile tehnologice din e-commerce urmaresc sa ofere clientilor o experienta de shopping cat mai complexa si facila. Iar modalitatile de plata alternative sunt un aspect esential in acest proces, pentru ca pot face diferenta intre succesul si insuccesul unui retailer. Pentru comercianti este vital sa ofere modalitati de plata alternativa, rapida si la indemana, care sa minimizeze procentul celor care renunta la cosul de cumparaturi.
„Cumperi acum, platesti mai tarziu” (Buy Now Pay Later), una dintre cele mai noi metode de plata alternative, se dovedeste a fi foarte populara in randul Generatiei Z si Millenials, la nivel global. Cu ajutorul serviciului „Cumperi acum, platesti mai tarziu” cumparatorul poate accesa instantaneu optiunea de a plati pentru achizitii mai tarziu, fara a fi nevoit sa completeze formulare lungi de cerere de finatare. In mod obisnuit, acest tip de plata nu implica nicio dobanda sau doar o mica taxa, asa ca aceasta este o alternativa foarte atractiva la cardurile de credit. Pentru comercianti, sistemul „Cumperi acum, platesti mai tarziu” poate oferi castiguri semnificative, reducand incidenta renuntarii la cosul de cumparaturi, sporind valoarea totala a cumparaturilor si frecventa lor.
In Romania, aceasta metoda de plata se afla inca la inceput, dar cercetarile de piata dovedesc ca atat comerciantii, cat si clientii sunt foarte interesati de ea. O cercetare de piata realizata de iSense Solutions in colaborare cu Mokka Romania, serviciu de tipul „Cumperi acum, platesti mai tarziu”, evidentiaza ca 55% dintre consumatori sunt interesati sa utilizeze acest serviciu in urmatoarele 12 luni. Mokka, principalul furnizor „Cumperi acum, platesti mai tarziu” in Romania, Polonia si alte state din Europa Centrala si de Est, care are peste 10 milioane de utilizatori inregistrati in acest moment, ofera o solutie financiara omnichannel pentru comercianti si o solutie de finantare versatila pentru clienti, care permite cumparatorilor sa personalizeze plata in functie de nevoile lor, alegand dintre mai multe variante rata lunara cea mai avantajoasa.
„Serviciul Mokka functioneaza complet diferit de un card de credit traditional. In primul rand, suntem integrati chiar in magazin, acolo unde oamenii isi fac cumparaturile si unde iau decizia cu privire la metoda de plata, asa ca nu mai e nevoie de un efort in plus de a merge la o banca. Ne focusam atentia astfel incat sa ne asiguram ca serviciul nostru este potrivit pentru consumator si comerciant, in fiecare situatie. Pentru a face acest lucru, avem rate de aprobare a finatarii foarte mari si oferim finantarea atat pentru achizitii mici, cat si pentru unele substantiale. Cu cat vedem ca un client apeleaza mai mult la partenerii nostri comercianti, cu atat suma pe care clientul o poate cheltui cu Mokka creste”, precizeaza co-fondatorul Mokka, Irene Shvakman.
Dezvoltarea comertului vizual
Intr-o lume in care volumul informatiei este coplesitor, comerciantii trebuie sa gaseasca noi metode de a atrage atentia cumparatorilor. Din acest punct de vedere, comunicarea vizuala devine tot mai importanta. Fotografiile bine realizate, cu impact emotional, video creative si folosirea realitatii augmentate sunt noile modalitati de comunicare la care clientii sunt receptivi. Cercetari efectuate de Shopify indica faptul ca utilizarea realitatii augmentate pentru vizualizarea unui produs creste cu 65% decizia de cumparare.
Folosirea noilor tehnologii pentru implementarea strategiilor dinamice de preturi
Strategia preturilor dinamice, ajustate astfel incat sa reflecte cererea cumparatorilor nu este noua, insa tehnologiile de ultima ora o duc la nivelul superior, o fac mai precisa si accesibila. Amazon a implementat deja tehnologii care sa-i optimizeze strategiile de pret, iar succesul acesteia a determinat si alte companii sa-i urmeze exemplul.
Pe o piata cu o crestere accelerata, care evolueaza rapid datorita inovatiilor din domeniul tehnologic, retailerii trebuie sa tina cont de tendintele pietei daca vor sa ramana jucatori de top in e-commerce. Iar apelarea la solutiile financiare alternative „Cumperi acum, platesti mai tarziu” aduce beneficii atat retailerilor online si offline, cat si clientilor dornici sa li se ofere alternative moderne, instantanee si convenabile pentru finantarea achizitiilor.