Mark Raben, CTO SAP MEE, lucreaza indeaproape cu clienti, parteneri si universitati, ajutandu-i sa-si transforme organizatiile si sa inoveze cu ajutorul tehnologiei. Mark Raben va fi prezent in Bucuresti, la data de 24 octombrie 2019, unde va avea o prezentare despre impactul tehnologiei asupra creierului uman, in cadrul SAP Now 2019, informeaza un comunicat al SAP Romania.
Pentru a reliefa in avanpremiera unele aspecte legate de ideile ce vor fi subliniate la SAP Now 2019, Mark Raben a acordat un interviu, difuzat apoi pe scara larga, la 23 septembrie a.c., de SAP Romania.
Cum te raportezi la noile tehnologii?
Privesc intotdeauna tehnologia din doua perspective: una are legatura cu inovatia tehnologica in sine, in timp ce cealalta se concentreaza pe inovatiile derivate, cele care rezulta din noile tehnologii. Echipa mea se concentreaza mai degraba pe cea din urma - cum pot fi folosite noile tehnologii in business. Aici, de obicei, este nevoie de o imbinare a mai multor tehnologii, nu doar de una.
Pornim de la obiectivul de business, identificand oportunitatile si problemele care pot fi rezolvate cu ajutorul tehnologiei. De multe ori, ne concentram pe eficienta si implementam sisteme si solutii de automatizare in companii, pentru a elimina procese ce implica multa munca manuala, repetitiva. Lucram la proiecte care ajuta clientii sa tina pasul cu schimbarile mediului de business provocate de ritmul rapid cu care evolueaza tehnologia. Practic, le oferim baza pentru ca ei sa inoveze, sa gaseasca noi modele de business, care sa genereze surse noi de venituri.
Ce tehnologii te-au impresionat cel mai mult si de care te temi?
Personal, sunt foarte interesat de machine learning si inteligenta artificiala, intrucat ambele vor avea un impact major asupra modului in care traim si a felului in care lucram. Masinile autonome sunt un exemplu in acest sens - iti permit sa lucrezi in timp ce masina te duce la serviciu, acasa sau oriunde unde ai nevoie. In acelasi timp, vor schimba intreaga economie - masina va putea sa-ti aduca venituri suplimentare, oferind servicii de taxi altor persoane dupa ce te lasa la destinatie.
Blockchain este o alta tehnologie cu potential enorm, in special in zonele serviciilor publice si a lanturilor valorice. Totusi, cel mai probabil, va dura ceva timp pana vom observa un progres considerabil in acest domeniu. Altfel, eu nu ma tem de vreo tehnologie noua, ma tem de oameni. Tehnologia este neutra in sine, nu este buna sau rea, ci oamenii sunt cei care decid cum sa o foloseasca. Ma tem de modul in care oamenii ar putea abuza de tehnologiile disponibile.
Inovatiile care deschid calea spre succes se gasesc de obicei la periferie, unde companiile colaboreaza cu alte companii...
In prezent, toata lumea vorbeste despre transformare digitala, dar, in realitate, doar cateva companii si-au schimbat modelele de business. De ce?
Este dificil sa schimbi un model de business. Exista mai multe ingrediente in cadrul unei companii: departamentul operational, care are grija ca toate operatiunile de zi cu zi sa decurga fara probleme, cel de vanzari, de marketing si R&D (cercetare & dezvoltare), care cauta cele mai bune idei pentru dezvoltarea business-ului si se asigura ca acestea sunt puse in practica. Nu e usor sa gasesti un mix potrivit.
Multe companii investesc in tehnologie, dar foarte putine in idei noi. Ideile controversate, chiar si cele trasnite, sunt cele care aduc schimbarea si transformarea modelelor de business actuale. Oamenii au nevoie de o oportunitate sa lucreze la idei trasnite, dar e greu sa pui in practica acest lucru. Este si mai dificil sa te asiguri ca ideile disruptive sunt adoptate si apoi realizate in cadrul companiilor.
Auzim des ca oamenii nu cumpara tehnologii, ci, mai degraba, experiente (mai bune). Cum se pot adapta companiile la aceasta paradigma?
Experienta este importanta. Un fermier care cultiva cafea castiga 2 centi, un vanzator 10 centi, in timp ce cafeneaua sau restaurantul vinde ceasca de cafea cu 2,5 euro – acest lucru se datoreaza experientei consumatorului. Iar daca bei cafeaua intr-o cafenea exclusivista, pretul poate ajunge si la 10 euro pentru o ceasca de cafea.
Companiile se concentreaza prea mult pe vanzare si experienta de cumparare in loc sa se axeze pe experienta consumatorului, cum sa-l convinga sa cumpere din nou acel produs. Tehnologia are un rol important in modul in care consumatorul percepe produsul. De exemplu, daca adaugi unor pantofi sport cativa senzori, oamenii isi pot monitoriza progresul, oferindu-le o experienta mai buna, chiar si dupa ce procesul de achizitie s-a incheiat. Oamenii devin astfel mai interesati de brand, vor cumpara din nou si, cel mai probabil, vor recomanda si altor prieteni.
Companiile isi doresc sa devina (mai) inovatoare, dar nu e un lucru usor. Cum se asigura SAP ca ramane o companie inovatoare?
SAP utilizeaza o metodologie numita design thinking, care mizeaza foarte mult pe gasirea problemei concrete inainte de a ne concentra pe gasirea unei solutii. Trebuie sa ne asiguram, cu precadere, ca rezolvam problemele reale. De asemenea, avem un proiect inovator, The White Room, similar modului in care inginerii incep sa schiteze solutii noi pe o coala alba de hartie. In cazul nostru, este vorba despre un mediu virtual in care poti crea orice solutie.
O alta metodologie pe care o folosim in cadrul SAP este fast prototyping, care presupune dezvoltarea in doar o saptamana a unei solutii prototip, impreuna cu clientii nostri. Acest lucru ne ajuta sa primim feedback rapid din partea clientului, pentru a putea continua dezvoltarea solutiei.
Care este, in opinia ta, reteta succesului in lumea tehnologiei?
Stiu ce functioneaza in practica. Pentru o companie este foarte important sa aiba o structura organizata si un management care sa sprijine fiecare initiativa, iar fara acestea este dificil ca inovatiile sa fie acceptate. Ideile „cool” au nevoie de sprijin. Diversitatea junglei nu incepe in mijlocul ei, ci la periferie, unde jungla intra in contact cu alte ecosisteme. Companiile sunt precum junglele. Inovatiile care deschid calea spre succes se gasesc de obicei la periferie, unde companiile colaboreaza cu alte companii.
Acolo se nasc ideile noi si controversate, pe care ar fi bine sa nu le prezinti imediat tuturor din companie. Ideea trebuie implementata inainte de a fi prezentata, deoarece unii ar putea incerca sa o saboteze. Nici macar sa nu aduci vorba despre ea. Lucreaza la idee, dezvolta prototipul alaturi de experti care o pot transforma in ceva concret, un proiect-pilot. Apoi o poti prezenta managementului, care poate astfel sa recunoasca impactul si potentialul acestei idei si sa o sustina.
Intalnim destul de des expresia potrivit careia lumea e inghitita de software. Este adevarat?
Da! Si este valabil pentru toate industriile, software-ul controleaza tot: intreaga experienta a consumatorului, sisteme, servicii, solutii. Industria auto este un exemplu bun, vehiculele sunt acum echipate cu o multime de calculatoare controlate prin software. Vehiculele devin, de asemenea, servicii pe care le putem inchiria cu ajutorul aplicatiilor mobile, adica software.
Viteza cu care avanseaza tehnologia este impresionanta. Pentru cat timp oamenii obisnuiti pot tine pasul?
Atat timp cat percepem tehnologia ca fiind doar tehnologie, oamenii nu pot tine pasul la capacitate de 100%. Nimeni nu foloseste termenul de tehnologie de stapanire a focului, ii spunem gatit. Nu spunem tehnologie prin care ne acoperim corpurile, se numesc haine. Tehnologia ne usureaza viata, ne ajuta sa supravietuim, o folosim intr-un fel sau altul de la inceputurile umanitatii. Nu e ceva nou.
Putem spune ca schimbarile din ziua de azi se intampla mult mai rapid, dar impactul pe care gatitul l-a avut asupra dezvoltarii noastre ca oameni a fost extrem de disruptiv. Acelasi lucru este valabil si pentru agricultura, oamenii nu au mai fost nevoiti sa vaneze, si-au crescut plantele si animalele. Agricultura a adus schimbari majore asupra modului in care traim. In concluzie, tehnologia este eticheta pusa pe ceva pe care nu am reusit inca sa stapanim sau la care inca nu ne-am adaptat cu adevarat.
In cybersecurity se spune ca oamenii sunt veriga slaba. Este adevarat si pentru alte zone ale tehnologiei?
Oamenii sunt fiinte irationale. Au impresia ca sunt in centrul tuturor lucrurilor si ca gestioneaza totul prin propriul liber arbitru si deliberare. Dar acest lucru nu este deloc adevarat, 99% din tot ceea ce facem, facem in mod inconstient. Suntem de acord cu totii ca respiratia si digestia sunt procese pe care le executam in mod inconstient, fiind parti din modul in care functionam, iar alte lucruri le facem in mod constient, cum ar fi decizia de a cumpara o masina noua. Insa, chiar si aceasta decizie este luata in mod inconstient de creierul nostru, noi doar tesem o poveste in jurul acesteia pentru a o face sa para mai rezonabila. Dupa cum spuneam, tehnologia este neutra, dar fiecare dintre noi o interpreteaza si o foloseste in felul sau.