Odata ce rolul statelor in repornirea economiilor a devenit esential la nivel global, dupa declansarea crizei pandemice, era de asteptat ca potentiale surse de venituri bugetare sa fie rapid identificate. Cum foarte multe sectoare au cunoscut scaderi, reglementatorii au inceput sa se uite tot mai atent la cei care au performat in ultimele luni. Companiile din tehnologie s-au pozitionat printre castigatoarele perioadei, data fiind distantarea fizica care a actionat ca un catalizator pentru procesele de digitalizare a multor activitati. Asa cum remarcam intr-un articol anterior, aceste conditii, enumerate mai sus, creeaza premisele ca taxa denumita generic digitala sa fie adoptata.
Recent, Comisia Europeana a identificat-o ca potentiala resursa proprie de finantare a planului de recuperare economica, mentionand ca este posibil sa impoziteze companiile cu o cifra de afaceri anuala globala de peste 750 de milioane euro, din sectorul digital, pentru a genera venituri bugetare de pana la 1,3 miliarde de euro pe an. Propunerea Comsiei apare dupa ce Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a avansat un proiect global in acest sens, intitulat "abordarea unificata" si care parea ca a intrat in linie dreapta, cu sanse de a fi aplicat din 2021. Totusi, Comisia Europeana a declarat ca "sprijina in mod activ discutiile conduse de OCDE si G20 si este gata sa actioneze daca nu se ajunge la un acord global".
Executivul comunitar a mai avut incercari de a introduce aceasta taxa, dar fara sa ajunga la un acord pentru ca unele state s-au opus. Consecinta a fost ca Franta, Spania, Italia si Austria au facut pasi concreti in aceasta directie si au demarat actiuni unilaterale care au, insa, impact asupra regulilor globale de impozitare a profiturilor folosite in ultima suta de ani. O abordare multilaterala si unificata este preferabila pentru a nu submina eforturile facute in ultimii ani pentru taxarea echitabila in toate jurisdictiile. Totodata, o solutie globala pentru impozitarea multinationalelor intr-o economie globala digitalizata castiga tractiune si poate restabili echilibrul sistemului fiscal international, precum si sa scada riscul de represalii comerciale. Deocamdata din anuntul Comisiei Europene lipsesc informatii suplimentare privind mecanismul de taxare, fiind foarte probabila aplicarea unei cote pe cifra de afaceri. Propunerea va intra in vigoare, insa, doar daca primeste aprobarea Parlamentului European si a Consiliului UE, cu alte cuvinte acordul tuturor statelor membre.
Merita amintit, in acest context, ca in privinta politicilor fiscale legate de digitalizare, OCDE constata ca initiativele care includ taxe pe cifra de afaceri sunt "susceptibile de a genera unele denaturari economice, dubla impozitare, incertitudine si complexitate crescuta si costuri de conformitate asociate pentru intreprinderile care opereaza transfrontalier si, in unele cazuri, poate intra in conflict cu unele tratate bilaterale fiscale existente".
Literatura de specialitate referitoare la impozitele pe cifra de afaceri, in general, dar si in special in cazul serviciilor digitale, sugereaza ca fara discutii suplimentare si consens intre factorii de decizie propunerile de acest fel vor confirma concluziile OCDE. Ca urmare, factorii de decizie ar trebui sa analizeze daca beneficiile depasesc costurile implementarii taxei digitale, avand in vedere ca un cadru multilateral in acest sens ar avea avantaje mai mari. Aceasta este perspectiva bugetara. Din perspectiva companiilor, astfel de demersuri nu trebuie privite ca fiind punctuale pentru ca vizeaza anumite companii digitale mari. In fapt, pot afecta toate intreprinderile si ar putea determina o regandire a locurilor unde se afla drepturile de proprietate intelectuala, functiile de cercetare si dezvoltare, de conducere sau cum sunt organizate lanturile de aprovizionare. Avantajele nete ale digitalizarii s-au putut vedea mai clar ca niciodata in ultimele luni. Prin urmare, taxarea acestei zone, desi devine inerenta, trebuie sa cantareasca bine argumentele pro si contra, astfel incat sa nu afecteze dezvoltarea companiilor, investitiile in inovare, cercetare si dezvoltare.
*** Articol redactat de Ionut Sas, Partener PwC Romania.