Cresterea semnificativa a utilizarii internetului in ultimii ani si dezvoltarea fara precedent a tehnologiilor digitale in diferite sectoare - cum ar fi comert electronic, servicii financiare, publicitate online etc. - au avut ca efect direct o maturizare a pietei digitale din Romania. Studii de specialitate citate de Optimized, una dintre cele mai cunoscute agentii din plan local specializata in campanii PPC (Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, YouTube Ads, Bing Ads etc) pentru e-commerce, arata ca 8 din 10 romani descopera un produs online in special in motoare de cautare, iar aproximativ 80% dintre romani au facut cel putin o achizitie online in ultimul an. Cu alte cuvinte, in Romania, Google este motorul de cautare cel mai folosit, iar cateva exemple vin sa confirme acest lucru: in fiecare luna sunt 50.000 de cautari pentru cuvantul ”laptop”, 75.000 pentru ”mobila de bucatarie”, 110.000 pentru ”rochii de ocazie”.
”Referitor la comertul electronic, exista o crestere constanta a numarului de magazine online si a volumului de vanzari. In ceea ce priveste publicitatea online, in ultimii ani am asistat la o schimbare semnificativa in preferintele consumatorilor, care tind sa petreaca tot mai mult timp pe platforme digitale. Aceasta a dus la o crestere semnificativa a publicitatii digitale, cu investitii din ce in ce mai mari in acest domeniu”, spune Madalina Stanescu, Managing Director-ul agentiei de marketing online Optimized.
Foarte pe scurt, acesta puncteaza principalele avantaje ale folosirii instrumentelor Google Ads, intre care imbunatatirea vizibilitatii si a traficului si imbunatatirea credibilitatii - un magazin online care apare in primele pozitii ale rezultatelor de cautare Google are mai multe sanse sa fie vazut si accesat de catre potentiali clienti, fiind considerat totodata mai credibil si mai de incredere, ceea ce duce la o crestere a traficului pe site si, implicit, la o crestere a vanzarilor. Mai mult, Google ofera o varietate de instrumente de marketing digital, cum ar fi Google Ads si Google Shopping, care pot ajuta la promovarea magazinului online si la atragerea de clienti noi.
”In urmatorii trei ani, este de asteptat ca piata digitala din Romania sa se dezvolte rapid, datorita mai multor factori. In primul rand, cresterea numarului de utilizatori de internet si a penetrarii smartphone-urilor, ceea ce va duce la cresterea cererilor pentru servicii si solutii digitale. Ca o consecinta, vor fi tot mai multe investitii in infrastructura si tehnologie. Totodata, vom asista la digitalizarea afacerilor, in contextul in care companiile romanesti vor sa isi eficientizeze operatiunile si sa se adapteze la schimbarile pietei. Acest proces va implica dezvoltarea aplicatiilor software, adoptarea tehnologiilor noi si investitii in marketing digital”, noteaza Madalina Stanescu. In opinia sa, tehnologiile emergente - cum ar fi inteligenta artificiala, blockchain sau internetul lucrurilor - vor avea, de asemenea, un impact semnificativ asupra pietei digitale din Romania, pe termen mediu si lung.
”Best Performance Max campaign for Retail”
In acest context al diversificarii si adoptarii noilor instrumente digitale, Agentia Optimized a castigat premiul Google Romania ”Best Performance Max campaign for Retail” cu magazinul online EuroUnelte, al unei companii romanesti, detinuta si condusa de catre Domnul Alin Enuca, companie care ofera un portofoliu larg de produse pentru casa, gradina ori microferme, adresate utilizatorilor casnici, micilor fermieri si nu numai.
”Performance Max este cel mai nou si performant produs Google Ads, lansat in iulie 2022 ca fiind cel mai puternic tool de eCommerce din istoria marketingului digital, iar acest premiu certifica faptul ca, in segmentul de retail, Agentia Optimized are rating excelent privind tot ceea ce reprezinta gestionarea unui cont in Google Ads pentru un magazin online. In competitie s-au luat in calcul datele ultimului trimestrului din 2022, agentia noastra beneficiind de o deschidere maxima din partea clientului in ceea ce priveste utilizarea instrumentelor avangardiste ale Google Ads in campaniile sale, iar premiul obtinut ne onoreaza si motiveaza pentru mai departe in sustinerea adoptarii noilor instrumente de marketing digital in randul antreprenorilor romani", mai spune Managing Director-ul Agentiei Optimized.
Google Performance Max se orienteaza catre o strategie centrata pe obiectivul de business si pe audienta, in loc sa se axeze pe cuvinte cheie, la fel ca toate celelalte campanii Google Ads de pana acum. Orice companie locala care isi doreste sa obtina rezultate optime in urma unor astfel de campanii trebuie sa fie pregatita sa faca fata traficului crescut, sa aiba o structura solida de business si un site de foarte buna calitate. Performance Max scaneaza continutul site-ului cu scopul de a avea cea mai buna audienta posibila in intregul ecosistem Google, iar continutul slab inseamna si rezultate slabe.
In prezent, Performance Max este cel mai puternic tool de eCommerce din istoria marketingului digital, iar incepand cu iulie 2022 a inlocuit Smart Shopping. Avand avantajul intregului inventar Google, cu Performance Max este mai mult control decat cu Smart Shopping (cea mai buna campanie care putea fi utilizata pentru eCommerce, inainte de Performance Max). Altfel spus, anunturile Performance Max pot lua forma oricarui tip de campanie (video, search, display etc.).
La modul general, sectorul romanesc de comert online s-a dezvoltat continuu in ultimii ani, in 2022 fiind evaluat la 6,3 miliarde de euro, putin peste valoarea din 2021 (6,2 miliarde euro), potrivit potrivit estimarilor GPeC, ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online) si ale principalilor jucatori din domeniu, punctate intr-un studiu de piata. In perioada analizata, traficul magazinelor online romanesti a fost generat in proportie de peste 80% de catre dispozitivele mobile, in crestere de la 75,5% in 2021. De asemenea, din alte surse (Eurostat, Euromonitor), aflam ca 66% din utilizatorii de internet din Romania au facut cel putin o cumparatura online in 2022, cu 8,7% mai mult fata de 2021, tara noastra devansand astfel Bulgaria (41%), Turcia (42%) si Italia (49%), din unghiul acesta de abordare. Toate aceste cifre confirma potentialul unui domeniu care nu si-a incetinit cresterea nici in perioadele dificile din punct de vedere economic.