Un studiu recent al companiilor Interactions si Mediapost Martech arata ca datele colectate in scopuri de marketing, prin intermediul unui sistem de gestionare a relatiei cu clientii (CRM - Customer Relationship Manager), reprezinta o oportunitate de business ce poate creste cu 80% eficienta unei campanii. Aceste informatii ajuta la segmentarea si la personalizarea comunicarii, care poate duce la dublarea vanzarilor in decursul unui an. Instalarea si folosirea unui software de administrare a relatiei cu clientii presupune o investitie initiala de minimum 1.000 de euro. Cercetarea a inclus 213 campanii de comunicare, derulate pe parcursul a 11 ani de catre 31 de companii din domenii ca: FMCG, auto, retail, telecom si organizare de evenimente.
In Europa, sistemele CRM sunt folosite intr-un procentaj mult mai mare decat in tara noastra, potrivit datelor Eurostat. Astfel, conform Biroului de Statistica Oficiala al Uniunii Europene, in Romania, doar 14% dintre companiile cu cel putin 10 angajati folosesc un sistem CRM pentru analiza informatiilor despre clienti, in scopuri de marketing. Aceste date arata ca ne aflam la jumatatea potentialului, comparativ cu alte tari ca Irlanda, Olanda sau Finlanda, unde companiile folosesc sisteme CRM in proportie de pana la 26%. Informatiile oficiale atesta ca in 2009, in Romania companiile foloseau sisteme CRM intr-un procentaj de 13%, iar in 2019, de 14%. Majorarea de doar 1% in 10 ani nu este comparabila nici macar cu cea a Lituaniei, spre exemplu, care a crescut de la 9% la 24%, in aceeasi perioada. Aceasta statistica ar putea fi mult imbunatatita daca mai multe firme din Romania ar adopta sisteme CRM, mai ales tinand cont ca instalarea si aducerea la un nivel optim de functionare a unui astfel de sistem dureaza maximum o luna.
O alta concluzie a cercetarii arata ca cel mai potrivit CRM pentru IMM-urile romanesti este HubSpot, un software intuitiv ce maximizeaza si simplifica eforturile de marketing. HubSpot este clasat ca fiind cea mai buna platforma de marketing din lume, care deserveste peste 10.000 de companii din 65 de tari diferite. Pentru cele mai bune rezultate, este recomandata o investitie initiala de 2.500 euro si una lunara de 500 de euro. Amortizarea sumei investite poate dura intre 6 luni si un an, dar rezultatele sunt vizibile dupa doar o luna, cand poti genera deja un castig rapid.
Printre beneficiile principale ale unei platforme de CRM se numara: (1) eficienta maximizata cu 80% in atingerea obiectivelor de comunicare intr-o luna de zile, fata de campanii similare fara colectare de date; (2) intelegerea mai buna a obiectivului si predictibilitate in luarea deciziilor pentru un procentaj mai mare de conversii; (3) identificarea cauzelor pentru care campaniile anterioare nu si-au atins obiectivele si gasirea instrumentelor potrivite pentru o imbunatatire; (4) generarea unor oferte si experiente personalizate, bazate pe obiceiurile de consum ale publicului tinta monitorizat; (5) imbunatatirea nivelului de implicare a consumatorului si cresterea loialitatii printr-o interactiune bazata pe informatii concrete; (6) evaluarea mai precisa a riscurilor si a echipei.
“Motivul pentru care promovam cu atata convingere aceasta abordare are legatura cu propria noastra experienta. Atat Interactions, cat si Mediapost Martech sunt IMM-uri care au testat intern aceasta strategie ce include folosirea solutiilor Big Data si ambele companii au avut parte de rezultate peste medie. Aceste efecte incep sa apara chiar din primele doua saptamani. De aceea, intelegem valoarea unui castig rapid si credem in capacitatea graduala, dar accelerata, de imbunatatire a businessului in acest mod”, a declarat Adrian Alexandrescu, Managing Partner Interactions si Senior Partner al Mediapost Martech. “Obiectivul nostru este sa democratizam accesul la CRM si in Romania, prin lansarea acestui produs care garanteaza succesul si care poate fi solutia universala pe plan de marketing, intr-un context global, care presupune reevaluarea si reinventarea modelului de business”, a adaugat acesta.