In luna septembrie 2022, iSense Solutions a desfasurat eComm Pulse, un studiu cantitativ in exclusivitate pentru GPeC. Datele arata ca sectorul romanesc de e-commerce continua sa creasca si in 2022, mai ales prin cresterea sumelor cheltuite de cumparatorii existenti. Estimam ca in 2022 piata de comert online din Romania va ajunge la aproximativ 6,8 MLD EUR, astfel creste cu aproximativ 10%, comparativ cu anul trecut.
Categoriile de produse in care romanii au investit online cei mai multi bani in 2022 au fost vacantele si serviciile hoteliere (1503 lei), electronicele si electrocasnicele (1244 lei) si mobila si decoratiunile interioare (930 lei). La polul opus, cei mai putini bani s-au alocat in mediul online produselor de birotica si papetarie (246 lei pe an), cartilor si revistelor (255 lei pe an) si biletelor la spectacole, teatre sau meciuri (272 lei pe an).
Categoriile care au crescut cel mai mult in 2022 sunt: fashion (crestere de 25%), catering (crestere de 24%) si vacantele sau serviciile hoteliere (crestere de 23%). Cele 2 categorii care au inregistrat cele mai mare scaderi au fost cea de bricolaj (13%) si electronicele si electrocasnicele (2%).
Noutatea adusa de studiul de anul acesta este includerea unui indicator de evaluare a preferintelor clientilor pentru magazinele online.
Din cele 21 de categorii de produse monitorizate, pentru 14 categorii eMag este in top 3 magazine preferate, devenind, astfel, magazinul online preferat al romanilor, castigand si premiul cel mare. La categoria fashion, H&M este magazinul preferat al romanilor, in timp ce Elefant.ro este favoritul pentru carti. Noriel este preferat de cei care cumpara articole pentru copii, Ikea pentru cei in cautare de mobile si decoratiuni interioare si Dedeman pentru bricolaj, in timp ce Avon este favoritul pentru cei ce cauta cosmetice, iar Decathlon pentru cei interesati de articole de hobby sau sport. Farmacia online favorita a romanilor este Farmacia Tei.
Cumparatorii din mediul online sunt mai pesimisti comparativ cu anul trecut in privinta predictiilor de cumparare online pentru anul 2023 (54% declara ca in 2023 vor cumpara la fel ca acum (vs 62% anul trecut), 23% declara ca vor cumpara mai putin in 2023 (vs 12% anul trecut).
“Evolutia comertului online pentru 2023 este incerta luand in considerare contextul macroeconomic: PIB-ul a crescut cu 5,8% (in semestrul 1 2022, sursa INS), consumul gospodariilor la nivel national a crescut in volum cu 7,6% (in semestrul 1 2022, INS), iar veniturile oamenilor au crescut cu 9% in 2022 (CSS Score iSense Solutions). In acelasi timp, inflatia a atins 12,6% (in semestrul 1 2022, sursa INS) si inca nu stim ce se va intampla cu preturile energiei electrice si a gazului si nici cum aceste preturi vor impacta bugetele romanilor in urmatoarele luni. Tinand cont de aceste informatii, dar si de pesimismul consumatorilor in privinta intentiei de cumparare online in 2023, estimam ca piata de comert online va inregistra o crestere mai mica decat in 2022″, declara Andrei Canda, Managing Partner iSense Solutions.
“Comertul online romanesc continua sa creasca chiar si in vremuri mai dificile din punct de vedere economic, ceea ce arata potentialul mare de dezvoltare al sectorului e-commerce din Romania si in viitor. Comparativ cu situatia de acum 6 ani cand am demarat acest studiu impreuna cu iSense Solutions, este imbucurator sa vedem ca e-commerce-ul nu mai este ceva exotic, ci a intrat in obisnuintele de consum ale romanilor si continua sa se consolideze prin gama diverisficata de produse, simplitate si convenienta”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Datele prezentate fac parte din studiul anual iSense Solutions pentru GPeC, cercetare reprezentativa pentru populatia majora, utilizatoare de Internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat pe un esantion de 1025 de respondenti, cu o marja maxima de eroare +/- 3.06%, la un nivel de incredere de 95% si a fost desfasurat in perioada 8-14 septembrie 2022.