Multe echipe de management ale companiilor din Romania nu discutau despre digitalizare acum 12 luni. In multe companii nici acum subiectul acesta nu este prioritar pe agenda acestora, pentru ca se discuta despre reducerea costurilor, eficientizare, productivitate si realizarea bugetelor. Insa digitalizarea este raspunsul, macar partial, la multe dintre aceste preocupari.
De aceea este momentul ca viziunea directorilor executivi si a managerilor in privinta digitalizarii sa devina clara. Nu va mai fi nici un tip ce companie, nici un domeniu de activitate, care sa nu fie impactat de tehnologii ca Big Data, Cloud, IoT, etc. Cu aceasta realitate trebuie sa construiasca acum noi modele de afaceri, rezilienta si agilitatea companiilor pe care le conduc.
Care a fost cea mai importanta transformare adusa de 2020 in digitalizarea companiilor?
In contextul pandemiei, antreprenorii din Romania au fost pusi in fata unui adevar simplu, dar dureros: fie te adaptezi noilor conditii si iei decizii responsabile, fie inchizi afacerea. Prin urmare transformarea cea mai mare adusa de 2020 in digitalizarea companiilor nu este una atat tehnica cat este una de mindset. In fond digitalizarea are nevoie in principal de o transformare a viziunii managerilor si mai apoi devine una tehnica. Mai mult, 90% din munca efectiva de schimbare este legata mai degraba de raspunsul angajatilor care interactioneaza cu noile sisteme, in timp ce doar 10% tine de utilizarea lor propriu-zisa. Sub impactul crizei generate de pandemie, antreprenorii au recunoscut importanta automatizarii si mediului online si au adoptat solutii si instrumente tehnologice noi, au accesat canale digitale, au inceput instruirea oamenilor ca sa interactioneze in noul mediu de lucru virtual, si, unii chiar au pivotat cu succes spre modelele de business digitale.
Ce previziuni ai in legatura cu evolutia digitalizarii in Romania in 2021?
Un ghid practic pentru anticiparea evolutiei digitalizarii in Romania il reprezinta studiul realizat de Valoria si Doingbusiniess.ro: "Barometrul digitalizarii in Romania". Pe baza raspunsurilor oferite de directorii si managerii companiilor din tara noastra putem spune ca la nivel strategic: tot mai multe companii vor sa dea responsabilitatea dezvoltarii digitale a afacerii unui lider din conducere companiei. Strategia lor va include tot mai mult componenta digitala si tot mai multi decidenti vor considera digitalizarea o sursa de crestere a veniturilor si nu una de costuri. In 2020, 63% dintre companii din Romania, fata de 53% in 2018, spuneau ca sunt increzatoare in legatura cu digitalizarea deoarece au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces. Asadar increderea in digitalizare este pe un trend crescator si se va consolida si in 2021. Vor aparea modele de business digitale care vor avea un puternic efect transformator asupra industriilor si va creste nivelul de expertiza si implementare a solutiilor digitale. Romania este obligata sa urce in clasamentul DESI cel putin o pozitie.
Ce competente trebuie sa aiba directorii si managerii pentru a fi parte din solutie, nu din problema?
Cu tehnologia in continua evolutie, este important ca directorii si managerii sa fie deschisi si flexibili la aceste schimbari. Managerii ar trebui sa priveasca spre viitor, nu sa ramana blocati in trecut. Sa priveasca spre automatizarile software, nu sa se intoarca la trimiterea de fax-uri. Managerii ar trebui sa aiba cunostinte extinse despre utilizarea tehnologiei in domeniul lor de activitate pentru a le oferi angajatilor lor cele mai bune resurse posibile. Crearea unui sistem eficient de gestionare a documentelor digitale este una dintre provocari. Managerii ar trebui sa colaboreze cu echipa lor pentru a crea un sistem care functioneaza cel mai bine pentru toata lumea. In mod ideal, unul care descurajeaza utilizarea hartiei care de cele mai multe ori este plimbata de la un birou la altul. Conectarea la mediul virtual poate ajuta, de asemenea, managerii sa caute noi talente, sa isi evalueze abordarea clientilor, sa testeze strategiile de marketing si sa comunice cu clientii in mediul lor predilect de comunicare. Toate aceste abilitati de management sunt adoptate pentru a fi actual si pentru a da tonul angajatilor la locul de munca. Daca un manager se preocupa ca sa-si aduca echipa si compania in era digitala, atunci angajatii il vor urma.
*** Articol de Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente in cadrul Valoria.