Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) a creat cadrul legal pentru digitalizarea serviciilor pe care le ofera. Guvernul Romaniei a adoptat o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare. Noul act normativ reglementeaza modul in care cererile de inscriere, receptie sau avizare pot fi depuse online, prin intermediul sistemului informatic de cadastru si carte funciara.
ANCPI, institutie aflata in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei (MLPDA), a actualizat legislatia in domeniu, avand in vedere accelerarea procesului de digitalizare din ultima perioada.
Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului pentru modificarea Legii nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare, cererile depuse online, prin intermediul sistemului informatic de cadastru si carte funciara, trebuie sa fie insotite de documente care fac dovada legalitatii operatiunii solicitate.
Procedura de inregistrare online a cererilor include un mecanism care permite identificarea persoanei care efectueaza demersurile respective. Conform noilor reglementari, raspunderea pentru corectitudinea si autenticitatea datelor in format electronic revine persoanei care a introdus aceste informatii in sistem. De asemenea, raspunderea pentru verificarea si validarea datelor in format electronic revine persoanei care le-a verificat si validat.
Noile reglementari prevad ca certificarea autenticitatii si forta juridica a inscrisului in format electronic generat, prin intermediul sistemului informatic de cadastru si carte funciara, fara interventia vreunei persoane, este data de sigiliul electronic calificat al ANCPI.
Ordonanta de urgenta nr. 61/2020 privind completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 381/12.05.2020.