Arh. Horia Mihai Nicolescu, vice-presedinte al Asociatiei pentru Securitate la Incendiu (ASI) si membru al NFPA (National Fire Protection Asociation)a afirmat recent că „Romania a ramas pe ultima pozitie intre fostele tari din blocul sovietic in ceea ce priveste modernizarea abordarii in domeniul sigurantei la incendiu. Cand spun modernizare, nu ma gandesc la echipare (care tine de latura hard a problemei), ci la mentalitatea oamenilor, respectiv organizarea si repartizarea responsabilitatilor domeniului, ce constituie, mai degraba, o problema de soft. Cat timp nu se schimba paradigma de intelegere si de organizare a intregului domeniu, este inutil sa vorbim despre alinierea la trendurile mondiale si europene. De aceea, pentru tara noastra, o directiva europeana care sa reglementeze cadrul general al problematicii securitatii la incendiu nu mi se pare utila sau operabila acum, avand in vedere nivelul actual de incompetenta si coruptie, omniprezent la nivel decizional. Explicatia este mai complicata si presupune o analiza comparativa a organizarii responsabilitatilor domeniului, realizata intre Romania si statele occidentale - analiza din care pot rezulta si actiunile logice care ar trebui intreprinse pentru a recupera decalajul actual existent. Acestea necesita insa vointa din partea factorului politic, pentru ca afecteaza in mod direct multe structuri ale administratiei statului. De asemenea, astfel de masuri ar trebui implementate sustinut, pentru a face imposibila o reintoarcere la situatia actuala (data fiind opozitia inertiala si retrograda, normala din punctul de vedere al aparatului birocratic care va fi afectat). Actualmente, Romania are o abordare complet necorespunzatoare pentru a asigura protectia la incendiu la nivel national. Nu ma refer aici la unele incendii sporadice, de mica amploare, care apar frecvent, peste tot in lume si au efecte minime. Structura existenta nu poate gestiona un incendiu de mare anvergura sau o calamitate (vezi marile tragedii care au avut loc in ultimii ani) din cauza organizarii complet necorespunzatoare. Comasarea tuturor activitatilor - care, in mod ideal, ar trebui sa fie gestionate de un organism profesionist si flexibil, la nivel national, care sa asigure nivelul de eficienta necesar - intr-o singura structura rigida militara (I.G.S.U.) este total contraproductiva si sufoca orice initiativa benefica. Pana nu se va schimba aceasta abordare si nu se va ajunge la o viziune sistemica de ansamblu (care sa vizeze, in principal, eficienta), Romania este sortita sa ramana la acest nivel precar. Intarzierea actualizarii normativului P118 este tot o consecinta a acestei organizari defectuoase, la nivelul intregului domeniu al securitatii la incendiu din tara noastra. Cata vreme incompetenta, coruptia si interesele personale vor stabili prioritatile domeniului, nu vom avea o legislatie moderna si eficienta! Este nevoie de o schimbare radicala a paradigmei de organizare si de o noua repartizare a responsabilitatilor, in concordanta cu atributiile organismelor implicate si rolul pe care acestea ar trebui sa il aiba din punctul de vedere al eficientei. Pana nu va avea loc aceasta reorganizare, orice alte masuri (cum ar fi, de exemplu, cele de modernizare a echiparii SMURD) vor fi doar superficiale si cu efecte locale”.
Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.