Compania Graphein lanseaza Graphein Bootcamp, un program de vara pentru 20 de studenti la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, din cadrul Facultatii de Imbunatatiri Funciare si Ingineria Mediului. Programul are ca principal obiectiv dezvoltarea aptitudinilor de munca pentru studentii din invatamantul tehnic superior, in scopul cresterii nivelului de calificare si a unei insertii mai rapide pe piata muncii. Potrivit Graphein, candidatii tineri care intra acum pe piata muncii au o viziune complet diferita si nu-i mai defineste avansarea ierarhica intr-o companie sau validarea managerului direct, ci sunt mai importante valorile si nevoile personale.
Programul Graphein Bootcamp are printre obiective principale, de asemenea, instruirea tinerilor despre normele de securitate si sanatate in munca, in conformitate cu legislatia in vigoare. Astfel, tinerii care vor lucra pe santiere sau in conditii de risc (lucrul la inaltime, de exemplu) sunt pregatiti in vederea respectarii securitatii si sanatatii in munca si a regulilor de prevenire a riscurilor profesionale.
Specialistii in geodezie au absolvit in general facultati de imbunatatiri funciare si ingineria mediului, de masuratori terestre si cadastru, de constructii sau geografie, si au competente in executarea masuratorilor, in realizarea lucrarilor de cartografiere terestra si digitala, colectarea si analiza datelor geospatiale, precum si elaborarea planurilor. Pentru aceste specializari, sunt necesare cunostinte de lucru cu aparatura specifica (GPS, statie totala), iar compania Graphein are un departament dedicat scanarii 3D si modelarii, format din specialisti in lucrul cu softuri specifice acestui domeniu.
“Tinerii de astazi au intrat pe piata muncii cu o viziune complet diferita, pornind in primul rand cu reformularea succesului. Pe tineri nu-i mai defineste dezvoltarea ierarhica intr-o companie, validarea managerului direct, aprobarea colegilor sau obtinerea unui anumit statut social. Studentii prioritizeaza nevoile personale, isi asuma deciziile de a depune efort pentru propria dezvoltare si implinire, si muta centrul de control de la manageri la ei insisi. In plus, tinerii au obiective clare pe care le urmaresc si pe care le-au definit mai ales in timpul pandemiei”, a declarat Laura Globaru, HR Manager Graphein, companie cu 65 de angajati.
Organizatiile care inteleg noile nevoi ale tinerilor nu mai ofera un plan de beneficii sec si standardizat, ci au inceput sa asculte si sa sprijine tinerii, incercand sa le ofere acestora stabilitate si siguranta, prin adaptare la nevoile lor specifice. Potrivit Laurei Globaru, stabilitatea dorita de candidatii tineri din piata muncii se naste dintr-o cultura a sigurantei psihologice, un mediu deschis care sa le ofere cai de comunicare fara teama de a fi sanctionati daca gresesc, ceea ce creeaza astfel premise de crestere si raspunsuri la framantarile lor.
Generatia Z schimba regulile pietei muncii
Companiile au devenit in anul 2023 proactive si nu mai asteapta sa le bata candidatii la usa, ci vin in intampinarea studentilor cu oferte de internship, de angajari pe durata verii sau cu fractiune de norma, potrivit Graphein. Astfel, comunicarea beneficiilor salariale este abordata transparent, au loc prezentari ale companiilor in cadrul facultatilor, cu sesiuni interactive in care tinerii aflati inca la studiu pot discuta direct cu managerii diverselor departamente tehnice si afla concret care este fluxul de activitate.
In acest context, Generatia Z a schimbat regulile pietei muncii, iar angajatorii au inceput sa inteleaga si sa asimileze valorile care conteaza cu adevarat pentru tinerii candidati. In mod concret, companiile au schimbat mediul de lucru, au implementat un plan adecvat de sanatate si preventie si au imbunatatit comunicarea investind in cursuri de formare profesionala, cu suport emotional in momente dificile.
Un criteriu important la care tinerii sunt foarte atenti cand aleg un loc de munca este nivelul de stres, tradus prin volum mare de lucru, termene stranse sau program dificil. Spre exemplu, in cadrul Graphein managerii tehnici monitorizeaza constant gradul de incarcare al angajatilor si evita supraincarcarea prin suplimentare, fie prin recrutarea de colegi noi, fie aleg sa execute o parte dintre lucrari cu subcontractori.