Inginerul de aplicatii Stefan Petterson este expertul local cu privire la costul total de proprietate (TCO) din regiunea de vanzari EMEA a companiei Volvo CE. I-am adresat cateva intrebari pentru a afla modul in care compania si distribuitorii sai trateaza acest subiect pentru a le putea oferi clientilor un nivel exceptional de rentabilitate.
De ce se concentreaza compania Volvo ce atat de mult pe costul total de proprietate?
Aici, la Volvo CE, succesul clientilor reprezinta preocuparea principala in tot ceea ce facem. Si, pe langa desfasurarea de operatiuni sigure si ecologice care respecta obiectivele de productie si termenele limita, rentabilitatea reprezinta o componenta de importanta vitala a succesului clientilor. Clientii nostri nu pot, pur si simplu, continua sa functioneze daca afacerea lor nu este profitabila.
Ca marca premium, Volvo nu are cele mai scazute preturi de achizitie de pe piata. Drept urmare, nivelul de inovatie si calitate incorporat in proiectarea si fabricarea utilajelor noastre se reflecta in pretul de comercializare al acestora. Le putem insa oferi clientilor nostri cel mai bun raport calitate-pret de pe piata.
Nivelul inalt de productivitate al utilajelor Volvo, precum si economiile in ceea ce priveste consumul de combustibil si intretinerea realizate de acestea pe termen lung, asigura un cost total de proprietate impresionant de scazut. Acesta este lucrul care ne distinge de concurenta si face diferenta pentru clientii nostri. Costul total de proprietate nu depinde insa doar de utilaje, ci si de modul in care acestea sunt utilizate. De aceea, scopul nostru este sa cooperam in mod proactiv cu clientii si sa ne consultam cu acestia pentru a le reduce si mai mult costurile.
Cum defineste compania volvo ce costul total de proprietate?
Calculam costul total de proprietate ca fiind costul in dolari pe ora al detinerii si exploatarii unui utilaj, impartit la productia acestuia in tone sau metri cubici pe ora.
Costurile de proprietate includ pretul de achizitie, valoarea reziduala, deprecierea, dobanda, asigurarea si impozitul. Costurile de exploatare includ consumul de combustibil, piesele de uzura, intretinerea preventiva si reparatiile.
Care sunt factorii care contribuie cel mai mult la costul total de proprietate?
Consumul de combustibil, cerintele de intretinere si productivitatea sunt, fara indoiala, principalii factorii care contribuie in prezent la costul total de proprietate.
Care sunt principalele obstacole in calea obtinerii celui mai bun cost total de proprietate posibil?
Primul obstacol important in calea obtinerii celui mai bun cost total de proprietate posibil il reprezinta neconectarea utilajelor. Conectarea utilajelor la sistemul nostru telematic CareTrack ajuta clientii sa monitorizeze principalii factori care influenteaza costul total de proprietate al flotei lor – consumul de combustibil, maniera de utilizare, starea utilajelor si comportamentul operatorului in exploatare – astfel incat sa poata identifica aspectele care pot fi imbunatatite, sa poata stabili obiective si sa poata lua masuri.
Un alt obstacol cheie in calea obtinerii celui mai bun cost total de proprietate posibil consta din neasigurarea pe santier a numarului de utilaje si a capacitatii de productie necesare pentru obtinerea tonajului pe ora sau a costului pe tona urmarit. In cazul unei astfel de neconcordante, utilajele vor irosi timp si combustibil mergand in gol sau asteptand ca utilajul sau utilajele partenere sa fie gata.
In ultimul rand, daca clientii nu investesc in instruirea operatorilor lor, nu le ofera acestora posibilitatea de a-si atinge potentialul maxim. Operatorii bine instruiti intuiesc de cata putere au nevoie, isi planifica in mod eficient volumul de lucru si au grija de utilajele lor, reducand astfel consumul de combustibil, cerintele de intretinere si costurile de reparatie, si sporind nivelul de productivitate.
Cum isi poate ajuta compania volvo ce clientii sa isi imbunatateasca costul total de proprietate?
Am mentionat deja beneficiul utilizarii sistemului CareTrack in reducerea costului total de proprietate. In cazul in care clientii au nevoie de asistenta suplimentara in interpretarea datelor, rapoartele noastre informative le pot fi de mare ajutor. Clientii pot vedea dintr-o privire nivelul real de rentabilitate pe care il ofera utilajele lor.
Un alt instrument important cand vine vorba de costul total de proprietate este SiteSim, care calculeaza configuratia optima a santierului clientului pentru reducerea la minimum a timpilor inutili de asteptare sau de mers in gol. Programul software poate chiar recomanda rutele ideale pe care trebuie sa le urmeze operatorii atunci cand se afla la bordul utilajelor.
Atunci cand vine vorba de instruirea in operarea utilajelor, exista multe optiuni diferite, dar eu unul sunt un mare fan al instruirii pe simulator. Simulatoarele Volvo utilizeaza acelasi software si aceleasi date ca si functia Tehnologie oferita de Volvo CE pentru scopuri de cercetare si dezvoltare, ceea ce le confera un nivel maxim de realism. Operatorii isi pot antrena abilitatile fara niciun risc pentru utilaj sau alte persoane; in plus, putem chiar instala simulatoare la locatia clientilor, pentru a reduce la minimum timpul de productie pierdut.
Cum se vor dezvolta aceste instrumente in viitor?
Recent, am facut deja unele progrese foarte interesante. Sunt sigur ca ati auzit deja de Volvo Co-Pilot. Cea mai recenta actualizare a acestuia consta din includerea unei functii de „Indrumare a operatorului”, care incurajeaza imbunatatirea tehnicilor de condus prin vizarea acelor comportamente ale operatorului despre care se stie ca au un efect semnificativ asupra eficientei consumului de combustibil. Prin intermediul feedback-ului instantaneu, efectul comportamentului in condus este afisat in timp real pe un ecran amplasat in cabina, operatorul putand recunoaste criteriile si intelege efectele actiunilor sale in raport cu aceste criterii. Aceste informatii in timp real ajuta operatorul sa ia decizii mai bune pentru reducerea consumului de combustibil si a nivelului de uzura a utilajului.
De asemenea, incepand de anul trecut, utilizam masuratori si fotografii realizate cu ajutorul dronelor pentru a crea modele tridimensionale ale santierelor clientilor in SiteSim. Acest lucru confera simularilor noastre un nivel superior de acuratete. Totodata, acum putem introduce aceste modele tridimensionale ale santierelor clientilor in simulatoarele noastre de utilaje, pentru ca operatorii sa poata exersa si perfectiona exact acele sarcini de lucru si rute pe care le vor efectua si urma in viata reala. Consider ca simularile vor deveni o parte si mai importanta a modului in care conlucram cu clientii.