Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania – UNTRR solicita Guvernului excluderea soferilor profesionisti care opereaza transporturi rutiere internationale de la masura izolarii la domiciliu, pentru o perioada de 14 zile aplicata de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc in Romania din tarile unde sunt confirmate cel putin 500 de cazuri.
Masura nu ar trebui sa se aplice nici soferilor profesionisti care vin sau pleaca din tara cu microbuze/autocare/masini personale, iar autoritatile ar trebui sa verifice faptul ca sunt angajati ai firmelor de transport rutier din Romania folosind baza de date a Autoritatii Rutiere Romane (ARR).
Daca masura de izolare la domiciliu pentru o perioada de 14 zile se va aplica si soferilor profesionisti, saptamana urmatoare nu o sa mai avem cu cine sa facem transport rutier in Romania. Peste 30.000 de soferi de camioane nu pot veni/pleca cu microbuze spre Europa de vest, in conditiile in care nu mai sunt zboruri. Peste 2.000 de soferi de camioane sunt zilnic pusi in autoizolare pentru 14 zile.
UNTRR este deschisa la masuri suplimentare de control a starii de sanatate a soferilor profesionisti – controlul temperaturii, urmarirea simptomelor, dar acestia sa nu fie trimisi automat in carantina sau in autoizolare. De exemplu, in Polonia, doar soferii cu temperatura de peste 38 de grade sunt automat directionati la punctele de examinare medicala si sunt trimisi in carantina timp de 14 zile.
La nivelul anului 2019, cifra de afaceri a companiilor de transport rutier de marfuri (cod CAEN 4941 si 4942) a fost de 44 miliarde lei.
Companiile de transport rutier aveau peste 158.200 de angajati, pentru care au achitat venituri de 16,6 miliarde lei anul trecut. Profitul inregistrat de firmele de transport rutier a fost de 1,43 miliarde lei in 2019.
Estimarile UNTRR arata ca epidemia de COVID-19 a dus la scaderea in medie cu 15%-30% a transportului rutier international de marfuri efectuat de firmele romanesti, iar efectele se vor vedea in 3-4 saptamani, cand peste jumatate dintre companiile de transport rutier din Romania isi vor declara insolventa. Conform Eurostat, transportul international rutier reprezinta pana la 73% din totalul transporturilor rutiere romanesti.
Transportul rutier este principalul contributor la exportul de servicii al Romaniei, cu un total de 6,12 miliarde euro, in crestere cu 10% fata de 2018. Transportul rutier genereaza un sfert din exportul total de servicii al Romaniei, de 26,3 miliarde de euro si peste jumatate din soldul total al comertului international cu servicii. Cu peste 50% dintre companii in insolventa si aproape de faliment ne putem astepta la injumatatirea contributiei sectorului la exportul de servicii.