Curtea de Conturi a Romaniei a publicat pe site Sinteza Raportului de audit cu tema “Auditul performantei utilizarii fondurilor publice alocate in perioada 2002-2016 pentru construirea salilor de sport, in vederea garantarii accesului la facilitatile moderne de practicare a sporturilor”, aprobata prin Hotararea Plenului nr. 287/2019.
Misiunea de audit s-a desfasurat in perioada 2017-2018 la Compania Nationala de Investitii-CNI SA si a vizat evaluarea modului privind alocarea fondurilor publice in timpul derularii Programului “Sali de Sport” din perspectiva amplasamentului, a functionalitatii si a gradului de utilizare pentru un numar de 571 de sali de sport din toate judetele.
Obiectivul auditului a fost realizarea unei analize independente a modului de utilizare a salilor de sport construite in perioada 2002-2016, respectiv identificarea vulnerabilitatilor si a riscurilor specifice, a disfunctionalitatilor si a deficientelor, in vederea formularii de recomandari pentru cresterea nivelului de eficienta si eficacitate in utilizarea fondurilor publice.
Prin Programul ”Sali de sport”, in perioada 2002–2016, au fost construite 1.080 de spatii cu aceasta destinatie, dintre care 570 au fost construite in mediul urban si 510 in mediul rural. Valoarea totala a surselor de finantare alocate programului a fost de aproximativ 2,8 miliarde de lei, dintre care peste 2,2 miliarde de lei au fost sume alocate din bugetul de stat.
Potrivit raportului de audit, programul a cunoscut doua momente de ascensiune, respectiv in anul 2004, atunci cand au fost construite 376 de sali de sport si in anul 2009, atunci cand au fost finalizate 146 de sali de sport.
In ceea ce priveste gradul de utilizare a salilor de sport, concluziile consemnate in raport arata ca, in perioada 2015-2017, un numar mare de sali de sport nu a beneficiat de conditiile necesare pentru practicarea activitatilor sportive, peste 60% dintre acestea inregistrand perioade de neutilizare intre o luna si un an, iar aproximativ o treime dintre sali inregistrand perioade mai mari de 90 de zile.
In urma verificarilor efectuate la fata locului de catre auditorii publici externi au fost identificate situatii in care accesul elevilor catre sala de sport se face pe un drum greu accesibil si in zone cu circulatie stradala intensa, determinand un grad mai redus de utilizare a salii. Desi un procent semnificativ al salilor de sport a fost construit in curtea scolii sau la o distanta rezonabila fata de unitatea de invatamant, au fost identificate mai multe sali de sport care, la momentul auditului, nu erau utilizate pentru activitati didactice din cauza distantei prea mari fata de unitatea scolara.
Curtea de Conturi a Romaniei apreciaza ca asigurarea cresterii eficientei utilizarii fondurilor alocate programului este conditionata de colaborarea stransa intre factorii decizionali de la nivelul administratiei centrale si de corelarea si coordonarea tuturor programelor care vizeaza invatamantul si nevoile primare ale acestuia.
Curtea de Conturi a Romaniei recomanda o implicare mai activa a Ministerului Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei, in calitate de finantator al programului, in etapele premergatoare realizarii investitiilor, elaborarea procedurii privind selectia in vederea includerii unor instrumente de evaluare a solicitarilor unitatilor administrativ-teritoriale, precum si consultarea unitatilor de invatamant beneficiare in fazele premergatoare alegerii tipului si amplasamentului salii de sport pentru evitarea construirii unor sali de sport la distante mari fata de unitatile de invatamant sau in zone greu accesibile. Pentru sinteza raportului, click aici!