Primarul Ilie Bolojan a vorbit in cadrul unei conferinte de presa despre conectarea orasului Oradea si a zonei metropolitane Oradea la viitoarea autostrada Transilvania si proiectele de regenerare urbana avute in vedere de Primaria Oradea. La conferinta de presa a participat si directorul Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), dl Adrian Foghis.
Anul trecut, Municipiul Oradea a incheiat un protocol cu fosta Companie de Drumuri, actuala Companie Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea conectarii municipiului Oradea cu reteaua europeana de autostrazi, protocol prin care municipiul s-a obligat sa realizeze studiul de fezabilitate si sa depuna acest proiect pentru a fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare in perioada 2014 - 2020, ceea ce s-a si intamplat.
"Parcurgand procedurile Companiei de Drumuri si Autostrazi am constatat ca in proiectul autostrazii nu era prevazut nodul rutier prin care aceasta legatura sa se faca direct in autostrada. Prin urmare, de cateva luni de zile colaboram cu Compania de drumuri pentru a realiza de comun acord nodul rutier, care sa permita o legatura directa pe 4 benzi din viitoarea autostrada Transilvania la centura municipiului si la zona metropolitana, in afara de nodul rutier care este la intersectia dintre DN Oradea - Satu Mare si viitoarea autostrada", a explicat primarul Ilie Bolojan.
In acest sens, s-a incheiat un alt protocol cu CNAIR, prin care municipiul Oradea isi asuma anumite obligatii constand in obtinerea documentatiilor necesare si in obtinerea terenurilor necesare conectarii. Este vorba de partea de teren pentru nodul rutier si partea de teren pentru spatii de servicii (parcare care va trebui relocata in zona de frontiera).
S-au parcurs toate formalitatile legale si s-a ajuns la situatia in care Municipiul Oradea trebuia sa cumpere acel teren, dar in urma unei intelegeri cu Primaria Biharia, Consiliul Local Biharia a aprobat un protocol de colaborare prin care comuna Biharia urmeaza sa expropieze terenul pentru ca este pe teritoriul ei, iar orasul Oradea urmeaza sa finanteze aceasta expropiere. La finalul acestei proceduri, terenul va fi transferat orasului Oradea, iar de la orasul Oradea terenul va ajunge la statul roman, pentru a se amenaja aceasta zona de servicii absolut necesara autostrazii si nodului rutier.
Directorul ZMO Adrian Foghis a precizat: "Obiectul principal al acordului intre Primaria Oradea si Primaria Biharia este mutarea amplasamentului Spatiului de Servicii S3 de la km 61 la km 64, in apropierea granitei cu Ungaria. Acest demers presupune exproprierea unei suprafete de 3 ha".
Vor urma procedurile de licitatie, iar in paralel cu lucrarile de la autostrada se vor face si lucrarile de conectare a orasului Oradea si a zonei metropolitane la viitoarea autostrada.
"Comitetul director al Zonei Metropolitane Oradea a aprobat ieri toata aceasta procedura. Tin sa multumesc primarilor din zona metropolitana ca au sustinut cu totii acest proiect de conectare, care nu ajuta doar orasul Oradea, ci tot judetul Bihor si zona metropolitana, pentru ca din aceasta noua legatura rutiera urmeaza sa se poata iesi direct inspre Bors, inspre Sintandrei si bineinteles se va putea ajunge direct pe centura Oradea, in zona Calea Sintandrei, de unde ai acces direct la Nojorid, la Sinmartin, la Osorhei si in toata zona metropolitana", a incheiat primarul Ilie Bolojan.
10 hectare de terenuri, aflate in stare de degradare, vor fi transformate in spatii verzi, pe fonduri europene
"Unul dintre obiectivele orasului este acela de a avea spatii verzi in toate cartierele, iar zonele degradate pe care le avem azi sa fie treptat eliminate si redate cetatenilor. Pentru atingerea acestui obiectiv profitam de existenta unei axe de finantare europeana, Axa prioritara 4.2, pe Programul Operational Regional prin care se finanteaza tranformarea unor zone degradate in spatii verzi. Scopul nostru este sa intocmim proiecte de cel putin 6 milioane de euro, in asa fel incat 10 ha de terenuri din Oradea, aflate azi intr-o situatie grava de deteriorare, sa fie redate cetatenilor sub forma unor spatii verzi", a spus primarul Ilie Bolojan in deschiderea conferintei de presa.
La acest proiet lucreaza doua structuri ale Primariei Oradea: Directia Tehnica si Zona Metropolitana Oradea. O parte din aceste proiecte de regenerare urbana vor fi votate in sedinta Consiliului Local de saptamana viitoare, iar altele in sedintele din luna aprilie, astfel incat la finalul lunii mai toate aceste proiecte sa fie depuse, iar in toamna sa poata fi incepute lucrarile care vizeaza regenerarea acestor zone.
Aceste proiecte se vor implementa in 7 locatii din municipiul Oradea, dintre care doua au fost prezentate in conferinta de presa de azi de directorul ZMO, Adrian Foghis. Prima locatie se afla in Cartierul Soarelui, aflata in zona dinspre localitatea Paleu, unde momentan se afla o veche caramidarie, o groapa abandonata. A doua zona este cea din Cartierul Veteranilor, intre Calea Santandrei si Peta, unde se construiesc in prezent blocurile ANL.
In ceea ce priveste amenajarea coridorului verde din str. Aurel Covaci in Cartierul Soarelui, directorul Adrian Foghis a precizat: "Realizarea acestui parc va reprezenta un factor de accelerare urbana a zonei, in special prin inlaturarea actualei stari de degradare accentuata a suprafetei acestui teren. Prin igienizarea acestei zone si realizarea parcului propus in actualul proiect, intreg orasul va castiga inca o zona de plaman verde".
La aceasta investitie, suprafata construita va reprezenta 3.268 mp, iar spatiile verzi 30.262 mp. Proiectul va avea in vedere realizarea unei zone peisagistice populata cu copaci, amenajarea mai multor locuri dedicate copiilor, alte zone pentru sah si tenis de masa, un teren de baschet, piste de alergare de cca 800 m etc. Valoarea lucrarilor este de 5.583.061 lei.
In ceea ce priveste al doilea proiect, respectiv amenajarea coridorului verde din str. Coriolan Pop in Cartierul Veteranilor, acesta va fi impartit in trei zone, datorita drumurilor care il strabat. Parcela cea mai mare va avea 5.847 mp si va fi destinata agrementului activ, fiind desenata cu alei de traversare si de relaxare. Si aici se are in vedere amenajarea de locuri speciale destinate celor mici, amenajarea unor suprafete destinate tenisului de masa, sahului, dar si amenajarea a 16 locuri de relaxare. Valoarea totala a lucrarilor este de 1.894.375 lei.
Alte zone in care vor fi implementate proiectele de regenerare urbana sunt: str. Barcaului - coridorul verde Iosia; zona aferenta Cartierului Grigorescu, aceasta fiind o zona care duce lipsa de spatii verzi; zona Ciheiului - cum se trece peste centura, peste pasajul nou inspre Cihei; Cartierul Nufarul - zona str. Leonardo da Vinci; str Ion Bogdan, langa Apele Romane si, nu in ultimul rand, zona Silvas in aval de Podul Maresal Prezan, ceea ce va face posibila continuarea pistei de biciclete si pedalarea intre Podul Dacia si Podul Prezan.