Primarul Ilie Bolojan a sustinut o conferinta de presa in cadrul careia a fost prezentat proiectul construirii parcarii de tip Park and Ride din Piata Emanuil Gojdu. La conferinta a fost prezent si arhitectul Pafka Ernest, care a prezentat detaliile tehnice ale proiectului. Proiectul pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici si a anexei privind realizarea obiectivului de investitii: "Construire parcare de tip Park and Ride - Piata Emanuil Gojdu - Oradea" va fi supus aprobarii in sedinta Consiliului Local. Valoarea totala a investitiei este de 30.169.974,24 lei, iar durata prevazuta pentru realizarea lucrarii este de 18 luni.
"Dupa ce acest proiect ar urma sa fie aprobat in sedinta de consiliu, pana la inceputul lunii octombrie vom depune cererea de finantare pe fonduri europene, iar in conditiile in care aceasta finantare va fi aprobata, estimam ca am putea incepe lucrarile in primavara anului viitor, in asa fel incat intr-un an si jumatate lucrarile sa fie finalizate", a spus primarul Ilie Bolojan.
Realizarea parcarii va raspunde necesitatilor persoanelor care fac naveta cu autovehicule proprii din localitatile invecinate, in special din directia Alesd (E60 / DN1) si Beius (E79 / DN 76), care vor utiliza parcarea de tip Park and Ride si mijloacele de transport in comun cu statii de tramvai si autobuz in imediata apropiere a parcarii.
Proiectul va contribui astfel la imbunatatirea conditiilor de parcare a autoturismelor din zona Cetatii Oradea. Prin realizarea parcajului in subteran si a coborarii in subteran a circulatiei de pe strada Emanuil Gojdu se va finaliza axa pietonala majora Piata Unirii - str. V. Alecsandri - Parcul 1 Decembrie - Cetatea Oradea.
Prin realizarea acestui tip de parcare se urmareste reducerea patrunderii fluxurilor motorizate pe reteaua stradala a municipiului Oradea, prin incurajarea schimbarii modale de la transportul privat la transportul public si, dupa caz, la modurile nemotorizate de transport (mersul cu bicicleta sau pietonal), evitarea congestionarii traficului, reducerea cererii de locuri de parcare din municipiu si, in final, reducerea emisiilor de echivalent CO2 din traficul rutier.
Amplasamentul actual este folosit pentru parcarea la sol a autoturismelor. Situatia existenta este provizorie si a rezultat in urma nefinalizarii unor lucrari de amenajare a spatiilor publice aferente blocurilor de locuit si a nefinalizarii constructiei Catedralei Ortodoxe, cu accese si finisaje nepotrivite, spatii ,,verzi" neunitare si neintretinute, impanzite de o serie de retele urbane, unele active, iar altele dezafectate, care vor fi desfiintate sau deviate prin prezentul proiect.
Capacitatea propusa a parcajului este de 264 locuri de parcare pentru automobile, din care 6 locuri pentru autovehicule speciale care deservesc persoane cu handicap, 6 locuri pentru masini electrice si 9 locuri pentru motociclete, avand o capacitate totala de 273 autovehicule.
Aria construita a parcajului amplasat la demisol este de 7.317,55 mp, din care 6.532,15 mp suprafata acoperita si 785,40 mp suprafata descoperita, la care se adauga aria construita la parter: casa scarilor cu ascensor de persoane in suprafata de 84,45 mp. Aria desfasurata a parcajului este de 7.402,00 mp. Cladirea parcajului va avea doua accese cu cate doua benzi de intrare - iesire, ambele dinspre santul Cetatii Oradea. Cladirea va cuprinde 5 accese pietonale parter-demisol, fiecare avand si cate un ascensor de persoane, grupuri sanitare, spatii tehnice.
Acest proiect se va realiza si finanta impreuna cu proiectul de coborare a carosabilului din Piata Emanuil Gojdu, din zona dintre Catedrala Ortodoxa si Casa de Cultura a Sindicatelor, si amenajarea carosabilului si a intersectiei pana la podul Dacia, lucrare denumita ,,Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa 1". Proiectul va fi inaintat spre finantare in cadrul Programului Operational Regional, Axa 4.1 - Mobilitate urbana durabila.
Avand in vedere oportunitatile de finantare prin Programul Operational Regional 2014 - 2020 pentru proiecte din domeniul infrastructurii, Primariei Municipiului Oradea prin Directia Patrimoniu Imobiliar a initiat achizitia serviciului de elaborare a documentatiei tehnico-economice la faza SF, urmand ca Directia Management Proiecte cu Finantare Internationala sa depuna cererea de finantare.