Afacerile familiale reprezinta coloana vertebrala a economiei europene, cu peste 14 milioane de intreprinderi, care ofera peste 60 de milioane de locuri de munca in sectorul privat. Acesta este contextul in care s-au desfasurat lucrarile celui de al V-lea Summit European al Afacerilor Familiale - Bruxelles (2018), organizate cu scopul de a le prezenta membrilor Parlamentului european perspectiva afacerilor de familie pentru conceptul „Noua Europa”.
Romania a fost reprezentata de delegatia asociatiei afacerilor de familie din tara noastra, Family Business Network Romania (FBN Romania), formata din: Florin Madar – presedintele FBN Romania, fondator al grupului Temad, Cristina Maria Iosif – membru FBN Romania si fondator al Novaintermed, respectiv av. Mihaela Harsan – secretar general FBN Romania, informeaza un comunicat al organizatiei.
„Intreprinderile familiale s-au angajat si vor continua sa se angajeze in constructia Europei. Vom continua sa crestem si sa investim pe termen lung. Ceea ce avem nevoie de la factorii de decizie este simplu: recunoasterea contributiei incontestabile si valoroase pe care o au proprietarii responsabili de intreprinderi familiale, pentru a sprijini si mentine economiile locale si regionale stabile. Consideram ca prosperitatea Europei si a cetatenilor acesteia este direct legata de prosperitatea sectorului afacerilor de familie”, se precizeaza, printre altele, in declaratia-angajament, adoptata la finalul conferintei.
Prin urmare, dupa cum se mai arata in comunicat, ca raspuns la dezbaterea privind viitorul Europei, reprezentantii intreprinderilor europene de familie sustin ca o cale favorabila de dezvoltare a afacerilor este, mai presus de toate, stabilirea unei prioritati privind pregatirea cetatenilor cu competente profesionale si crearea de locuri de munca corespunzatoare acestora.
Aspecte-cheie pentru dezvoltarea mediului de afaceri, stabilite la conferinta
In cadrul evenimentului, ce a avut o durata de doua zile (intre 5 si 6 noiembrie 2018), prin dezbateri, s-au subliniat aspecte-cheie referitoare la dezvoltarea mediului de afaceri european, specific intreprinderilor de familie.
Uniunea Europeana trebuie sa se asigure ca intreprinderile sale pot beneficia de oportunitatile pietei unice si de globalizare, intreprinderi care, la randul lor, vor aduce beneficii cetatenilor Europei.
Uniunea Europeana trebuie sa creeze echitate financiara si sa promoveze un sistem care sa incurajeze acumularea de capitaluri proprii. Cu alte cuvinte, Europa trebuie sa promoveze un sistem care sa canalizeze mai bine agregatele economiilor private in finantarea activitatilor antreprenoriale.
Conceptul de „razboi pentru talent” a fost un alt subiect de interes pentru reprezentantii afacerilor de familie prezenti la summit, acestia subliniind ca UE trebuie sa se concentreze asupra furnizarii de competente adecvate pentru viitoarele locuri de munca. Oficialii europeni trebuie sa ajute si sa incurajeze statele membre sa se concentreze asupra faptului ca intreprinderile si indivizii pot sa faca fata oportunitatilor aduse de schimbarile tehnologice.
O atentie deosebita trebuie acordata promovarii rolului uceniciei si al invatarii profesionale, deoarece acestea s-au dovedit a fi o forma reusita de invatare la locul de munca. Prin promovarea unui sistem educational dual, cu accent pe initiativele transfrontaliere, Europa va avea cele mai bune sanse de a se asigura ca diferenta de competente poate fi ocupata.
In noua Europa va fi esential ca atat guvernele nationale, cat si institutiile europene sa colaboreze indeaproape cu intreprinderile pentru a se asigura ca forta de munca este dotata cu competentele necesare pentru a dezvolta industria europeana.
Pentru UE este vitala existenta unui regim international de comert liberal puternic. Sub amenintarea unei reactii protectioniste din partea SUA si pe fondul riscului ca institutiile si regulile UE si cele globale sa devina tot mai greoaie pentru afacerile de familie europene, in prezent a devenit o urgenta sa se asigure faptul ca UE poate si va vorbi cu o singura voce.
Transferul succesiunii de afaceri este si va fi intotdeauna o provocare enorma pentru intreprinderile familiale. Pregatirea corecta a generatiei urmatoare de lideri si incurajarea acesteia in mod corespunzator de catre mediul juridic, administrativ si fiscal asigura potential urias pentru reinnoire si crestere in Europa. Afacerea de familie este acel business construit si dezvoltat de familie de-a lungul generatiilor, incluzand valori, traditii si cunoastere. Ca urmare, datorita complexitatii inerente a succesiunii afacerilor de familie, a fost subliniata importanta mediului in care are loc transferul, astfel incat sa se ofere afacerii de familie cea mai buna sansa de supravietuire. „Caracterul multi-generational al intreprinderilor familiale intareste stabilitatea economiei” – acesta este si ramane un fapt recunoscut inca din anul 2015 printr-o rezolutie a Parlamentului european, subliniindu-se astfel importanta intreprinderilor familiale pentru economia UE.
***
Family Business Network Romania (FBN Romania) a fost infiintata in anul 2012 si urmareste sa popularizeze in tara noastra conceptul „afacere de familie” si potentialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Incepand cu anul 2015, FBN Romania a devenit membra a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles. In acest moment, membrii asociatiei FBN Romania sunt antreprenorii ce detin companiile: Adrem Invest, Agricin, All Electrics 95, Amset Prodexim, Autonom Services, Bog’Art, Cris-Tim, Dinamic 92 Distribution, Electra, Eximtur, FAN Courier Express, Fildas Trading, Ivatherm, Global Vision, MBT Telecom, M&M Product, Novaintermed, Omnilogic, Piata de Gros, Secpral Pro Instalatii, Temad Co, Te-Rox, Tecnostar Consulting, Tester Grup si Transavia. In acelasi timp, Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oreal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan sau Cargill sunt cateva dintre cele mai cunoscute companii din lume ce reprezinta afaceri de familie.