Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) sustine necesitatea implementarii masurilor de spijinire a mediului de afaceri, si al IMM-urilor in special, in anul 2018, raportat la necesitatile reale ale antreprenorilor.
Obiectivele mediului de afaceri sunt:
1. Plasarea Romaniei in primele 20 de tari la nivel global (indicator masurabil in rapoartele Doing Business, locul 45 in anul 2018, fata de locul 36 in anul 2017 si in Global Entrepreneurship Index rankings 2017, locul 46, fata de locul 42 in 2016),
2. Protejarea investitorilor romani prin sustinerea eforturilor acestora de investitii si promovarea intereselor de export ale acestora;
3. Transferul de autoritate din partea statului spre entitati de tip parteneriat public-privat;
4. Debirocratizarea masiva a sistemului (niciun document pe care statul il detine nu poate fi solicitat unui contribuabil);
5. Un sistem fiscal atractiv;
6. Programe de finantare adecvate antreprenoriatului implementate in parteneriat public-privat;
7. Reducerea somajului in randul populatiei tinere, cu varsta pana in 25 de ani, de la 24% in prezent, la sub 3%.
Prioritatile noului guvern trebuie sa fie axate pe implementarea Strategiei guvernamentale pentru dezvoltarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii si imbunatatirea mediului de afaceri din Romania - Orizont 2020, aprobata prin HG nr. 859/2014, avand stabilite 5 directii de actiune si 31 de masuri :
I. Sprijinirea si promovarea antreprenoriatului, prin:
- Sprijinirea start-up-urilor, cu accent pe sectoarele cu potential creativ si in mediul rural;
- Sprijinirea dezvoltarii educatiei antreprenoriale la toate nivelurile de invatamant si stimularea antreprenoriatului social;
- Programe de sprijin antreprenorial (tutorat/mentorat, asistenta/consiliere, role models etc.), inclusiv pentru grupurile sociale vulnerabile/defavorizate (de exemplu, femei antreprenor, tineri, imigranti legali, someri, persoane iesite din sistemul de protectie sociala, persoane cu dizabilitati etc.);
- Facilitarea infiintarii de structuri moderne de sprijinire a afacerilor si perfectionarea celor existente (de exemplu, incubatoare/acceleratoare si centre/hubs de afaceri, parcuri tehnologice/software si industriale, clustere/poli de excelenta, centre de design, centre de productie locala, servicii de consultanta in afaceri etc.);
- Platforma online de orientare si consiliere;
- Promovarea comportamentului etic in afaceri si sprijinirea intreprinzatorilor onesti care doresc sa inceapa o afacere;
- Organizarea de evenimente si campanii media;
- Platforme pentru start-upuri si IMM-uri;
- Extinderea implementarii Programului „firma de exercitiu” si „intreprindere simulata”;
II. Accesul IMM-urilor la finantare adecvata, prin:
- Sprijinirea crearii, operationalizarii si dezvoltarii de mecanisme si instrumente pentru finantarea IMM-urilor (inclusiv intermediari financiari si vehicule investitionale), care sa implice si investitori privati;
- Sprijinirea crearii si dezvoltarii de retele de investitori privati;
- Derularea de proiecte cu finantare UE, in parteneriat public-privat;
- Vehicul tip Venture capital, pentru finantarea companiilor la inceput de drum;
- Programe care sa implice si finantatorii privati;
- Sporirea accesibilitatii fondurilor de microcreditare a IMM-urilor, apartinand unor categorii sociale dezavantajate (femei, tineri, persoane cu dizabilitati etc.)
III. IMM-uri inovatoare:
- Incurajarea transferului tehnologic;
- Dezvoltarea competentelor profesionale si manageriale ale managerilor companiilor private;
- Dezvoltarea serviciilor de consultanta de afaceri pentru IMM-uri;
- Dezvoltarea unui sistem de sprijin pentru inovare la nivel national;
- Incurajarea cooperarii tehnico-economice a IMM-urilor cu marile intreprinderi, mai ales in domeniul inovarii tehnologice si comerciale;
- Sprijinirea valorificarii avantajelor competitive ale IMM-urilor cu potential de dezvoltare extensiva si promovarea avantajelor obtinerii dreptului de proprietate intelectuala/ industriala/comerciala;
- Sustinerea implementarii/certificarii sistemelor de management, precum si a certificarii voluntare a produselor si/sau obtinerii etichetei ecologice pentru produse si servicii;
- Sprijinirea conectarii IMM-urilor la retelele de CDI;
IV. Accesul la piete si internationalizarea IMM-urilor, prin:
- Sustinerea dezvoltarii comertului electronic si a altor forme de afaceri online;
- Stimularea formarii si dezvoltarii de retele de afaceri - incubatoare de afaceri, acceleratoare de afaceri;
- Intarirea capabilitatilor IMM-urilor pentru participarea la activitatile comerciale nationale si internationale;
- Stimularea utilizarii tehnologiei informatiei si comunicatiilor in activitatea IMM-urilor;
V. Reactivitatea administratiei publice la nevoile IMM-urilor, prin:
- Stimularea formelor asociative pentru cresterea puterii de negociere a IMM-urilor;
- Informare cu privire la legislatia in domeniul IMM;
- Imbunatatirea calitatii si operativitatii serviciilor publice destinate infiintarii si derularii afacerilor - One Stop Shop;
- Identificarea si reducerea/simplificarea sarcinilor/ barierelor administrative cu care se confrunta mediul de afaceri.
In prezent, implementarea Strategiei pentru dezvoltarea IMM-urilor Orizont 2020, se prezinta astfel:
din 31 de masuri au fost implementate 11, astfel:
- in 2014: 6 masuri;
- in 2015 si 2016 nicio masura;
- in 2017: 5 masuri;
Tintele strategice, revizuite, care trebuie realizate pana in 2020 sunt:
- 1.000.000 de societati inregistrate la ONRC (crestere cu 14.88% fata de 31.12.2017)
- 500.000 de PFA/Intreprinderi individuale inregistrate la ONRC (crestere cu 28,82% fata de 31.12.2017)
- 50 de IMM-uri la 1.000 de locuitori (crestere cu 16,27% fata de 31.12.2017)
- 3.233.000 de angajati in IMM-uri (fata de 2.634.263 in anul 2016)
Cerintele CNIPMMR pentru noul guvern in anul 2018
CNIPMMR solicita noului guvern PREDICTIBILITATE, STABILITATE SI TRANSPARENTA, pentru atingerea obiectivelor mediului de afaceri prin:
1. Nemodificarea Codului Fiscal -pana la finalul mandatului in 2020;
2. Stimularea investitiilor in incubatoare de afaceri, parcuri stiintifice/tehnologice si a parcurilor industriale prin Programul National de Dezvoltare a Antreprenoriatului;
3. Debirocratizarea - niciunui intreprizator sa nu ii fie solicitat un act sau o informatie pe care o alta institutie publica il/o detine;
4. Implementarea programului Romania Digitala:
- toate taxele si impozitele catre stat sa fie platite prin intermediul internetului;
- acordarea posibilitatii infiintarii unei societati beneficiind de 1 e-semnatura gratuita, 1 e-sediu, 1 prim cont bancar online gratuit (daca se alege deschiderea contului la banca pentru IMM-uri a statului);
- implementarea conceptului de e-rezidenta, dupa modelul estonian, acordandu-se unei persoane posibilitatae de a capata o identitate virtuala, avand dreptul de a deschide o firma si un cont bancar, pentru desfasurea afacerilor sale;
Infiintarea bancii pentru IMM-uri
- Scopul bancii este sustinerea creditarii IMM-urilor si a programelor speciale de creditare a micilor intreprinzatori.
- Crearea fondurilor de investitii/capital de risc
- fonduri de seed-capital pentru sprijinirea infiintarii de noi microintreprinderi de catre tineri;
- fonduri de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea antreprenoriatului;
- fonduri cu capital de risc pentru finantarea imm-urilor/start-up-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf, alimentate cel putin partial din fondurile europene si cele de la bugetul statului.
Dezvoltarea parteneriatului public-privat
- prin infiintarea de institutii pentru prestarea serviciilor publice in domenii in care statutul nu are expertiza necesara: Institutul de Export, Agentia de Ocupare pentru Tineri, Organizatia Romana de Turism, Organizatia Romana de Antreprenoriat, implementarea schemei “Grarantii pentru tineri”.
Generalizarea aplicari Testului IMM
- pentru evaluarea impactului actelor normative asupra IMM-urilor
Efectele aplicarii cerintelor CNIPMMR
Punerea in aplicare a cerintelor CNIPMMR va avea urmatoarele efecte:
1. Recuperarea decalajelor fata de tarile din UE, media UE fiind de 60 de IMM-uri la 1000 locuitori;
2. Rezolvarea deficientelor aparute in mediul de afaceri, prin schimbarile repetate ale Codului Fiscal si restabilirea climatului favorabil pentru usurinta desfasurarii afacerilor (in Doing Business 2018, Romania se afla pe locul 45 intregistrand o scadere fata de anul 2017, cand ocupa locul 36, la fel si in Global Entrepreneurship Index rankings 2017, locul 46, fata de locul 42 in 2016);
3. Asigurarea sustenabilitatii masurilor pentru obtinerea unor efecte concrete cu impact asupra cresterii economice viitoare si dezvoltarea potentialului Romaniei;
4. Dezvoltarea serviciilor e-guvernare, pentru reducerea sarcinilor administrative si a costurilor inutile ale IMM-urilor.