Din cele 4250 de poduri aflate pe reteaua de Drumuri Nationale din Romania, doar 37 se afla in clasa tehnica 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate in trecut de la autoritatile locale. De asemenea 680 de poduri sunt in clasa tehnica 4. Nici unul dintre aceste poduri nu prezinta risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar acolo unde se constata agravarea situatiei se ia inclusiv masura inchiderii si devierii circulatiei pe alte rute.
Potrivit normativelor in vigoare, revizia podurilor se face la intervale de 6 luni, dar si mai devreme, daca situatia o cere. Aceasta revizie este efectuata de echipe de specialisti ai CNAIR, iar rezultatele sunt inscrise intr-un raport privind starea generala a infrastructurii rutiere din Romania. Tot potrivit normativelor, atunci cand la revizie se constata ca exista degradari mai complexe, se comanda, pe baza de contract, o expertiza tehnica efectuata de experti privati.
Pentru nu se creea confuzii trebuie sa precizam ca intervalul pentru lucrari de intretinere periodica este cuprins intre 10 si 15 ani iar intervalul pentru reabilitarea sau reparatia capitala este cuprins 35-50 ani, in functie de evaluarile tehnice. Ca exemplu podul de la Maracineni, reabilitat dupa inundatiile din anul 2005, a fost reparat anul acesta in cadrul unui program de intretinere periodica si nu a unui program de reabilitare.
Trebuie sa subliniem ca nici la momentul inceperii lucrarilor din acest an nu exista un risc iminent de colapsare a podului. Tot pentru corecta informare a opiniei publice precizam ca de principiu reabilitarea podurilor este cuprinsa in programele de reabilitare a unor sectore de drum mai extinse.
Este si cazul podului care traverseaza raul Arges in zona localitatii Adunatii Copaceni, care face parte din contractul de reabilitare a DN5, dar si al podurilor aflate pe traseul DN73, sector de drum aflat de asemenea in reabilitare. Sunt insa si programe individuale de reabilitare a podurilor, cum ar fi Podurile dunarene de pe A2, pentru care contractele de lucrari urmeaza sa fie lansate in scurt timp in licitatie publica.
Trebuie mentionat ca inclusiv faptul ca nu a fost nevoie de contractarea unor expertize pentru perioade lungi de timp, demonstreaza ca situatia podurilor din Romania nu se afla in situatie grava, iar problemele aparute pot fi tinute sub control prin activitati de reparatie curenta.
Facem apel la cei care prezinta in spatiul public informatii in legatura cu situatia infrastructurii nationale, sa verifice cu atentie veridicitatea lor, deoarece in caz contrar risca sa produca panica si confuzie in societate.