CBRE, liderul mondial si national pe piata de consultanta imobiliara, a anuntat datele referitoare la evolutia pietei spatiilor comerciale, in 2018. Astfel, anul trecut au fost livrate spatii comerciale care insumeaza 115.000 m2, cu 28% mai mult decat in 2017, dintre care majoritatea sunt situate in parcuri comerciale de dimensiuni mici si medii. Conform reprezentantilor CBRE, una dintre cele mai puternice tendinte manifestate pe acest segment al pietei imobiliare este majorarea ponderii componentei online. In 2018 s-au inregistrat cu 30% mai multe vanzari prin intermediul canalelor online, fata de 2017, dar Romania este in continuare mult in urma pietelor vestice, din acest punct de vedere. Cresterea vanzarilor online este responsabila pentru extinderea spatiului a numeroase magazine, care au inceput sa functioneze si ca showroom-uri. Din stocul total de spatii comerciale moderne, 32% sunt situate in capitala, iar 68% se gasesc in restul tarii. Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spatiilor, ramanand formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale. Un alt trend care a fost observat in 2018 este concentrarea interesului investitorilor catre orase regionale mai mici, de rang secundar sau chiar tertiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistrita.
Cele mai mari trei proiecte de spatii comerciale din 2018 au fost construite in a doua jumatate a anului si totalizeaza o suprafata inchiriabila de 71.000 m2, dupa cum urmeaza:
- Centrul comercial Shopping City Satu Mare, se intinde pe circa 29.000 m2 - dezvoltat de NEPI Rockcastle;
- Parcul de retail Value Center din Baia Mare, ocupa 22.500 m2 - dezvoltat de Prime Kapital;
- Parcul de retail Value Center din Roman, are o suprafata inchiriabila de 19.500 m2 - dezvoltat de Prime Kapital.
Proiectele comerciale terminate anul trecut sunt de dimensiuni mici si medii. Tendinta principala a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate in 2018 avand dimensiuni care se incadreaza intre 1.500 m2 si 9.000 m2. Printre directiile majore de dezvoltare remarcate in 2018, se numara si deschiderea de micro centre in interiorul oraselor, operate de retelele de hypermaketuri, care incearca astfel sa fie mai aproape de clientii lor. In a doua jumatate din 2018, Auchan a ajuns la 19 unitati marca MyAuchan, iar acest curent va fi probabil urmat, in 2019, si de alte lanturi de magazine mari.
In ceea ce priveste gradul de penetrare al categoriei, calculat pentru orasele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanta, cu 582 m2 spatii comerciale la mia de locuitori, urmata de Bucuresti (545 m2/ 1.000 locuitori), Cluj-Napoca (488 m2/ 1.000 locuitori), Timisoara (461 m2/ 1.000 locuitori) si Iasi (420 m2/ 1.000 locuitori).
De asemenea, 2018 a fost un an cu o activitate intensa si din punctul de vedere al intrarii a 23 de noi marci pe piata locala, de la Hugo Boss sau Tag Heuer, cunoscuta marca de ceasuri elvetiene, care a deschis in 2018 in Bucuresti singurul magazin monobrand din Europa de Est, pana la Miniso, retailer japonez de produse pentru casa si accesorii, retailerul vestimentar german KiK, Comma, retailerul vestimentar international sau Camicissima, brandul italian de camasi barbatesti. Dintre marcile nou intrate in Romania, 79% au preferat magazine situate in centre comerciale, in timp ce doar 21% au optat pentru amplasari stradale. In afara de numeroasele deschideri, in 2018 am asistat si la iesirea a trei branduri din Romania: Lancel, Armani Jeans si Gusto Dominium.
Pentru 2019 a fost anuntata finalizarea a aproximativ 270.000 m2 spatii comerciale, dintre care 11% se vor afla in Bucuresti, iar 70% vor fi situati in centre comerciale. Dintre cele 12 proiecte comerciale care sunt in prezent in constructie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafetei dezvoltate, sunt: Openville Timisoara cu 47.000 m2, Festival Centrum Sibiu cu 43.000 m2, Shopping City Targu Mures cu 32.600 m2, Targoviste Mall cu 31.300 m2, DN1 Balotesti cu 28.000 m2, extinderea Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 m2 si extinderea proiectului Colosseum din Bucuresti cu 20.000 m2.
“2018 a fost un an bun pentru segmentul spatiilor comerciale, care traverseaza o perioada fasta, sprijinita in principal de cresterea consumului. Cresterea componentei online are una dintre cele mai puternice influente, care a impulsionat atat majorarea vanzarilor, cat si modul in care arata si functioneaza magazinele. Astfel, magazinele isi maresc spatiul si il utilizeaza nu doar ca punct de vanzare fizica, dar si ca showroom, sustinand in acest mod comertul online. De asemenea, magazinele incearca sa ofere un mediu mai prietenos, centrat pe experienta utilizatorului, cu un accent ridicat pe serviciile oferite. O alta tendinta care se manifesta de cativa ani este numarul mare de extinderi ale centrelor sau parcurilor comerciale. Spre exemplu, 24% dintre spatiile comerciale care sunt acum in constructie si au date de livrare programate pentru 2019, reprezinta extinderi ale unor proiecte existente”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
In 2018, chiria prime (chiria de referinta pentru 100 m2 in proiecte de clasa A, amplasate in cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/ m2, iar in cazul parcurilor comerciale a oscilat intre 8 si 15 euro/ m2. Chiria prime in cazul unitatilor de retail stradale a fost in medie de 55 euro/m2. Specialistii CBRE se asteapta ca pretul chiriilor sa ramana stabil in perioada urmatoare, dand astfel posibilitatea jucatorilor de pe piata spatiilor comerciale sa absoarba noile proiecte a caror dezvoltare va fi demarata in curand sau care sunt deja in constructie.
Printre cei mai activi dezvoltatori ca numar de proiecte livrate, a fost Prime Kapital, responsabil pentru sase proiecte de spatii comerciale, finalizate in 2018.