Livrarile de spatii comerciale vor accelera in a doua jumatate a anului, cand aproximativ 150.000 metri patrati vor fi livrati in mai multe orase din tara, in Bucuresti noile livrari insumand 35,000 metri patrati, potrivit raportului H1 Romania Retail MarketBeat, realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
In primul semestru din 2019 au fost finalizate doua extensii ale unor centre comerciale existente, si anume Sibiu Shopping City si Tom Shopping Center din Constanta. De asemenea, am asistat la deschiderea celui de-al doilea magazin IKEA din Romania in Bucuresti, magazin ce ocupa o suprafata de circa 37.000 metri patrati, cel mai mare din Europa de Sud-Est.
Stocul total de spatii de retail modern din Romania este de 3.74 milioane metri patrati, cu o densitate de 192 mp/1.000 locuitori. In ceea ce priveste suprafata mallurilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale din Bucuresti, acestea masoara 1,19 milioane de metri patrati, avand o densitate 651 mp/1.000 locuitori, de 3,5 ori mai mare fata de media nationala.
Cel mai mare proiect ce va fi livrat anul acesta este Festival Centrum din Sibiu, centru comercial dezvoltat de NEPI Rockcastle, ce va avea o suprafata inchiriabila de 42.000 metri patrati. De asemenea, va fi livrata si extensia Iulius Mall Timisoara, parte a proiectului mixt Iulius Town dezvoltat in parteneriat de Iulius Group si Atterbury. Iulius Mall va deveni astfel cel mai mare proiect de retail modern din Romania si va avea o suprafata inchiriabila de peste 100.000 mp. O parte din aceasta extensie a fost deja inaugurata, grupul Inditex preluand spatii cu o suprafata de circa 8.000 metri patrati intr-o noua aripa a centrului comercial.
Alte orase care vor beneficia de noi spatii moderne de retail sunt Zalau, unde Prime Kapital va livra proiectul Zalau Value Center, Satu Mare (extinderea proiectului dezvoltat de Auchan) sau Buzau (extinderea Buzau Shopping City, fostul Aurora Mall).
In ceea ce priveste Bucurestiul, este asteptata finalizarea parcului de retail DN1 Value Center dezvoltat de Prime Kapital (28.500 metri patrati), proiect ce marcheaza extinderea zonei de retail a orasului catre nord, spre Balotesti, stocul de retail modern urmand a fi majorat si prin finalizarea extensiei Veranda Mall (7.000 metri patrati). Anul viitor este programata extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, proiect care isi va creste atractivitatea prin acomodarea unor noi chiriasi din sectoarele fashion (New Yorker, Colin’s, CCC), leisure (World Class), F&B (Gregory’s, Cafe Ritazza) si entertainment (Happy Cinema).
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „In afara catorva zone care permit in continuare construirea de proiecte dominante de centre comerciale, cele mai multe dezvoltari viitoare din Bucuresti si din orasele principale din Romania vor fi proiecte mixte cu o componenta variata de retail la parterul cladirilor de birouri si/sau rezidential. O sa vedem o atentie sporita din partea dezvoltatorilor pentru a implementa ansambluri mai nisate, pentru a crea destinatii aparte, in contextul segmentarii pe diverse categorii si profile de consumatori.”
Chiria headline a unui spatiu de 100 de metri patrati situat intr-un centru comercial dominant din Bucuresti atinge nivelul de 80-100 €/mp/luna, in vreme ce in proiecte similare din principalele orase regionale, precum Timisoara, Iasi sau Cluj, chiria pentru astfel de spatii atinge valori de 37-42 €/mp/luna, respectiv 28-33 € mp/luna in cazul acelorasi spatii din orase secundare.
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanta imobiliara de top pe piata locala, activand in toate segmentele pietei imobiliare. Departamentul de retail al companiei a inchiriat in ultimii doi ani spatii cu o suprafata cumulata de peste 30.000 de metri patrati in proiecte de retail din Bucuresti si din tara.