Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a desfasurat, in perioada 18.03.2019 – 30.05.2019, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de leasing, de catre societatile de leasing si/sau institutiile financiar-nebancare, la nivelul intregii tari.
Au fost verificati un numar de 25 operatori economici, in urma actiunii de control aplicandu-se 66 de sanctiuni contraventionale din care:
- 30 de avertismente
- 36 amenzi contraventionale, in valoare totala de 780.000 lei.
Ca urmare a verificarilor, au fost dispuse, de asemenea:
- masuri de remediere a deficientelor constatate in termen de 15, respectiv 30 de zile,
- masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor in termen de 15, respectiv 30 de zile,
- masuri de restituire a sumelor incasate fara temei legal in termen de 15 zile,
- masuri de corectare a oricaror neconformitati cu prevederile legale constatate in termen de 15 zile.
Totodata au fost emise 3 Ordine de catre Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in baza Ordonatei de Urgenta 50/2010, care se refera la aducerea la conformitate a tuturor contractelor incheiate si repararea deficientelor constatate.
Principalele abateri descoperite in timpul verificarilor au fost urmatoarele:
- Nu se specifica in mod clar si concis, in cadrul contractelor de leasing financiar incheiate cu consumatorii: tipul de credit, tipul ratei dobanzii aferente creditului, fixa sau variabila, DAE (%), toate ipotezele folosite pentru calcularea DAE, existenta sau inexistenta unui drept de retragere;
- Perceperea unui comision de analiza dosar cu valori diferite, in cadrul aceluiasi tip de credit (leasing financiar);
- Neindicarea in tabelul de amortizare/graficul de rambursare, termenele si conditiile de plata a ratelor;
- Conditionarea rambursarii anticipate de plata unei sume minime;
- Limitarea procentului de dobanda la un anumit nivel, indiferent de valoarea indicatorului in baza caruia se compune dobanda;
- Aplicarea unui procent de dobanda penalizatoare pe zi de intarziere, in cadrul contractelor de leasing financiar in care rata dobanzii mentionata in contract este variabila in functie de un indicator (EURIBO/ROBOR) + marja fixa, situatie in care operatorul financiar nebancar nu poate anticipa valoarea dobanzii penalizatoare la data la care consumatorul ar fi restant, si totodata ca aceste penalitati sunt datorate de catre Utilizator din valoarea sumelor facturate si neachitate si nu la principalul restant;
- Perceperea unui comision unic a carui valoare difera de la un contract la altul;
- Perceperea unui comision de lichidare (rambursare) anticipata in conditiile in care rata dobanzii aplicata creditului este variabila;
- Perceperea unor cheltuieli de inchidere in cadrul facturii emise cu ocazia incetarii contractului;
- Conditionarea utilizarii obiectului de leasing la un anumit numar de km anual, consumatorul fiind sanctionat in cazul depasirii acestora.
- Mentionam ca, in perioada controlului, au existat si cazuri de operatori economici care au fost dispusi sa faca demersuri si sa remedieze aspectele sesizate ce determinau un comportament incorect in raport cu consumatorii, prezentand documente probatorii, prin care ne-au adus la cunostinta faptul ca si-au insusit observatiile sau recomandarile comisarilor.
ANPC ii asigura pe cetateni, inca o data, ca va supraveghea piata si pe mai departe, la fel ca pana acum, cu atentie si vigilenta, pentru ca drepturile consumatorilor si legea, in ansamblul sau, sa fie respectate.