Pentru grupul Iulius, unul dintre cei mai mari dezvoltatori din Romania, anul 2021 reprezinta o perioada atat de relansare si reconectare cu publicul, cat si de investitii. Compania continua, astfel, lucrarile de constructii la complexul de birouri Palas Campus Iasi, investitie de 120 de milioane de euro, dar si primele doua centre de retail pe care le va dezvolta sub marca Family Market, in comuna Miroslava si in cartierul iesean Bucium, proiecte cu o valoare cumulata de 16 milioane de euro. In continuare, misiunea asumata de grupul Iulius este de a continua sa dezvolte proiecte de regenerare urbana si sa contribuie la redesenarea oraselor din Romania prin concepte valoroase, care aduc impreuna comunitatile locale, mediul de afaceri, artistii si resursele creative. Pe termen mediu si lung, Iulius si-a propus sa ramana o prezenta dinamica in piata, prin proiecte in care sa se reflecte principiile de sustenabilitate, economie circulara si verdele.
Iulius are o experienta de peste 30 de ani in domeniul imobiliar si opereaza un portofoliu de retail de peste 300.000 mp, doua proiecte mixte de revitalizare urbana (Palas Iasi si Iulius Town Timisoara), si 3 mall-uri regionale (Iulius Mall Iasi, Iulius Mall Cluj-Napoca si Iulius Mall Suceava). Pe segmentul cladirilor de birouri, grupul exploateaza 13 cladiri verzi cu o suprafata totala de peste 152.000 mp in cadrul retelei nationale United Business Center, unde isi au sediul peste 80 de societati comerciale, cu mai mult de 15.000 de angajati.
Intrviu cu Sebastian Mahu, Head of Asset Management la IULIUS si specialist cu o experienta profesionala de 12 ani pe piata de dezvoltare imobiliara.
- Ce evolutie a avut activitatea grupului Iulius in 2020 si cum ati inceput 2021?
- 2020 a fost un an al provocarilor, dar si al solidaritatii. Proiectele Iulius, fie ca sunt mall-uri sau proiecte ample de regenerare urbana, pulseaza in jurul oamenilor si au fost momente cand, pentru prima data in istoria noastra, oamenii au lipsit. Asa cum stiti, activitatea comerciala a fost suspendata temporar, iar companiile au adoptat telemunca. A fost o perioada dificila, cu schimbari majore in activitatea de operare si in ceea ce priveste comportamentul social, cu un ritm alert de identificare de solutii si de adaptare. Din fericire, acea perioada de acalmie sociala si de izolare a fost urmata de o efervescenta si de o reluare a consumului, cu o apetenta pentru ceea ce cunosteam a fi normalitate.
Chiar daca anul trecut provocarea a fost sa relansam business-urile, am reusit sa incheiem 2020 cu rezultate bune, iar 2021 a debutat pe un trend pozitiv, cu o revenire accelerata la situatia de dinainte de pandemie.
Credem ca a contat decisiv in criza faptul ca proiectele noastre sunt mixed-use, puternic ancorate in comunitate si in ritmul cotidian. Palas Iasi, Iulius Town Timisoara, Iulius Cluj-Napoca sunt concepte complexe, cu functiuni multiple - retail, office, entertainment -, care livreaza comunitatii un life style vibrant, bazat pe echilibrul work-life. Lumea nu vine doar la birou, ci si la intalnirea cu prietenii, la cumparaturi sau la o plimbare in parc. Proiectele noastre sunt prietenoase fata de comunitate, sunt usor accesibile si integrate in spatiul urban si toate aceste elemente au conferit stabilitate business-ului, in ciuda contextului volatil.
- Ce impact a avut pandemia asupra sectoarelor comercial si office si ce schimbari a generat asupra acestor segmente?
- Am mentionat solidaritatea, esentiala in pandemie, care din perspectiva noastra a insemnat sa cautam solutii impreuna cu cei peste 1.000 de chiriasi din portofoliul nostru, pentru a minimiza impactul crizei. Am analizat contractele si efectul restrictiilor impuse de autoritati, am suspendat plata chiriei, in unele cazuri, cu anumite conditii, cum ar fi prelungirea contractului sau obligativitatea de a redeschide spatiul respectiv dupa ridicarea restrictiilor, si am implementat sisteme si masuri de siguranta in mod pro-activ, astfel incat sa putem asigura standarde de top pe acest palier. Iar rezultatul s-a tradus intr-o rata de neocupare la nivelul anului trecut de aproximativ 1% si 50 de lansari de branduri noi, in timp ce relatiile cu chiriasii s-au consolidat mai mult ca oricand. Mai mult, pentru a sustine revenirea segmentului, am lansat si programe de sprijin pe zona de antreprenoriat, in retail, dar si in domeniul evenimentelor.
In ceea ce priveste portofoliul office, provocarea a fost la nivel de organizare, cu preponderenta in randul chiriasilor, care au optat pentru telemunca sau program hibrid. Desi numarul angajatilor care au venit fizic la birou a fost mult mai mic, intr-un procent ce a variat in functie de profilul companiei, impactul in volumul lor de activitate nu a fost puternic. Se simte deja o revigorare pe acest segment, angajatii revin la birouri, dornici sa lucreze in echipa si sa socializeze. Spatiile la dispozitia angajatilor sunt generoase, aerisite. Simtim ca s-a schimbat foarte mult modul de abordare aici, pentru ca, daca inainte se doreau 10 mp pentru fiecare persoana, acum calculul se face altfel: este nevoie de mai mult spatiu, mai putine birouri individuale si mai multe zone comune pentru echipe, asta traducandu-se intr-o medie de 15 mp de persoana. Insa, se ia in calcul si o noua variabila: prezenta la birou. Avem acum un necesar rezultat intre cei 15 mp de spatiu de persoana si un grad de ocupare de aproximativ 60%, daca luam exemplul revenirea la birou intr-o formula de 3 zile din 5 lucratoare pe saptamana. In final, rezultatul pe cererea de office este acelasi, insa ceea ce se schimba este de fapt arhitectura interioara a birourilor.
- Ce proiecte aveti in lucru si ce investitii antreneaza acestea?
- Anul 2021 este un an al relansarii si al reconectarii emotionale cu publicul, dar si un an al dezvoltarii, pentru compania noastra. Iulius si-a continuat investitiile si avem in derulare doua proiecte majore. Unul dintre ele este Palas Campus, la Iasi, o investitie de 120 de milioane de euro care va livra cea mai mare cladire de birouri din tara (54.000 mp office si 6.000 mp retail), fiind raspunsul nostru la o cerere concreta a pietei. Palas Campus completeaza oferta de spatii office premium a United Business Center, devenit centru de afaceri regional si sediul a peste 50 de companii romanesti si internationale si 8.000 de angajati. Gigantul tech Amazon a anuntat deja ca va ocupa cea mai mare parte a Palas Campus.
Proiectul este tot unul mixed-use, care pune in lumina o zona centrala mai putin dezvoltata si care include elemente de retail pentru confortul angajatilor si locuitorilor din proximitate, o parcare subterana cu 625 de locuri, dar si investitii in infrastructura si mobilitate urbana, precum si oaze naturale de relaxare. Proiectul a debutat in plina pandemie, in vara anului trecut, iar intr-un an s-au finalizat deja lucrarile la nivel de structura.
Palas Campus va multiplica efectul United Business Center, care a propulsat Iasul printre cele mai atractive orase din Romania pentru investitori. Capitala Moldovei este astazi, potrivit clasamentului Tech Cities of the Future 2020/2021 al fDi Intelligence si TNW, al doilea cel mai bun oras din Europa pentru investitiile in new-tech, reusita la care credem ca a contribuit si crearea unei infrastructuri de spatii de birouri premium de peste 75.600 mp. Este aportul nostru la un oras care nu doar retine talentele, dar le si atrage.
Al doilea proiect este Family Market, un concept nou pentru comunitatile in dezvoltare din zonele urbane satelit. Primele doua astfel de centre comerciale sunt in judetul Iasi - in comuna Miroslava si in cartierul Bucium -, si reprezinta o investitie totala de 16 milioane de euro. Ambele proiecte au ca ancora un supermarket si un mix de servicii - carmangerie, brutarie, bacanie, coafor, farmacie, curatatorie, servicii medicale si bancare - in vecinatatea casei, astfel incat rezidentii sa nu mai piarda timp in trafic. Sunt proiecte care includ spatii verzi si investitii in modernizarea infrastructurii si accesibilitate, amprenta a proiectelor noastre.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Misiunea Iulius este de a continua sa dezvolte proiecte de regenerare urbana si sa contribuie la redesenarea oraselor din Romania prin concepte valoroase, care aduc impreuna comunitatile locale, mediul de afaceri, artistii si resursele creative. Pe termen mediu si lung, Iulius va continua sa fie o prezenta dinamica in piata, prin proiecte in care sa se reflecte principiile de sustenabilitate, economie circulara si verdele. Pe scurt, proiecte care sa usureze viata. Vorbesc despre proiecte cu un rol activ de revitalizare urbana, dar si de catalizator economic si social, asa cum am facut si in ultima decada.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Ca pentru orice alta piata, pandemia a reprezentat un punct de cotitura si ne-a invatat noi moduri de adaptare. Provocarile au venit din aceasta situatie exceptionala, pe care credem ca am reusit sa o parcurgem prin colaborare si parteneriate puternice. In continuare, provocarea ramane adaptarea, pentru ca iesim din pandemie schimbati, cu un set de valori mai bine articulate si cu un top al prioritatilor modificat. Pentru noi este clar ca rutina lucrurilor dinaintea pandemiei nu mai este suficienta si ca oamenilor le lipsesc interactiunea, experientele, senzatiile si emotiile, pe care noi trebuie sa le integram in activitatea si in proiectele noastre.
- Care sunt primele lectii pe care considerati ca trebuie sa le invatam dupa experienta anului 2020?
- Principala lectie este aceea a interconectarii. Pandemia ne-a aratat, de fapt, cat de legati si dependenti suntem unii de altii si ca fara colaborare si efort comun nu exista solutionare eficienta. A doua mare lectie este aceea ca tehnologia ne ajuta sa supravietuim in criza, dar ca oamenii au nevoie disperata unii de altii. In concluzie, 2020 ne-a aratat cat de important este sa formam comunitati unite de valori si principii, cat de important este sa fim solidari si sa construim un viitor in care oamenii sa se simta in siguranta.