Industria ospitalitatii a fost printre primele afectate de criza generata de coronavirus si va fi printre ultimele care isi vor reveni. Drumul spre revenire presupune stabilirea unui mod de a face experienta hoteliera mai sigura, iar anul acesta va aduce noi tendinte in zona ospitalitatii - minimizarea risipei alimentare, grija pentru cladiri verzi si sustenabilitate si preferinta pentru alimente produse local, dar si dispozitivele smart concepute sa diminueze consumul de energie sunt doar cateva dintre tendintele care vor modela un viitor mai sustenabil incepand cu 2021, arata raportul anual Colliers pentru 2020.
Avand in vedere istoricul pietei si evolutia dinaintea pandemiei, consultantii Colliers sunt optimisti privind capacitatea de revenire si interesul investitorilor pentru aceasta piata (desi urmatorii ani vor fi cu siguranta dificili). Unii dezvoltatori si-au continuat proiectele din zona de ospitalitate si au gasit modalitati de a negocia cu bancile finantatoare, confirmand increderea pe termen lung in aceasta piata a unor jucatori cu o situatie financiara robusta. Astfel de exemple sunt hotelul Moxy, deschis in iulie 2020, in Centrul Vechi al Bucurestiului de catre grupul Apex, si Ibis Style City Center, de 150 de camere, situat pe strada Stirbei Voda, deschis de Dentotal in colaborare cu hotelurile Accor, in iunie 2020.
Chiar si in timpul pandemiei, noutatea unui brand, designul atractiv si un bun raport calitate-pret, a atras un grad de ocupare de 20-30% in timpul saptamanii si de 45-50% in weekend-uri. In ceea ce priveste proiectele viitoare, exista inca putine hoteluri in lucru, iar marcile cauta locatii bune pentru a se afilia. De exemplu, lantul Accor a semnat un nou acord de management cu Alexandra Residence Design pentru construirea unui nou hotel sub brandul Ibis, cu 144 de camere, un SPA si un centru de evenimente de 1.000 de metri patrati.
Pana la sfarsitul lui 2021, consultantii Colliers se asteapta la deschiderea hotelului Ibis Airport (85 de camere) si a noului hotel de lux Autograph Collection by Marriott din centrul vechi al Bucurestiului (217 camere), intrucat acestea se afla intr-un stadiu avansat de constructie. Alte proiecte mai includ un nou brand sub umbrela Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vandut recent de BCR unui grup de investitori din industria hoteliera, si sunt asteptate sa isi anunte strategia in viitorul apropiat.
„Perspectivele pe termen mediu raman pline de provocari. La nivel global, turismul a scazut in 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani in ceea ce priveste activitatea. In Europa, conform unui sondaj al Organizatiei Mondiale a Turismului, majoritatea expertilor vad revenirea activitatii la nivelurile pre-pandemice ale calatoriilor in strainatate nu mai devreme de 2023. Mai mult, sondajul arata ca o revenire mai importanta in zona de turism international vom vedea in a doua jumatate a anului 2021 - cel mai probabil in functie de vaccinare, dar sunt destui care avanseaza termenul in 2022. Ne-am astepta ca Romania sa urmeze exemplul altor tari europene si sa revina intr-un ritm similar. Si desi, in ansamblu, Romania nu s-a bazat atat de mult pe turistii straini (tara a avut printre cei mai putini vizitatori straini din Europa Centrala si de Est), Bucurestiul va avea de suferit, pentru ca inainte de pandemie a inregistrat o crestere atat a turismului de afaceri, cat si de agrement”, explica Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.
In Bucuresti, gradul de ocupare a continuat sa fie redus. De exemplu, un hotel bun de 4 stele din zona centrala a inregistrat un grad de ocupare de aproximativ 30%, comparativ cu peste 80% in 2019. Intr-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit sa creasca pana la 50% pana la sfarsitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de teste pozitive de Covid-19 a amanat revenirea industriei. Cum Bucurestiul nu este o optiune traditionala de vacanta de vara si este legat mai degraba de zona calatoriilor de afaceri, gradul de ocupare a ramas scazut in timpul verii, in zona de 10-15%.
Venitul mediu zilnic pe camera disponibila (ADR) a fost, de asemenea, afectat, dar intr-o masura mai mica. Media ADR intre iunie si august a scazut cu 20-25%, comparativ cu media inregistrata in 2019, in aceeasi perioada, atingand un nivel de 250 lei/camera/noapte. Mai mult, rezultatul combinat al limitarilor de calatorie si al regulilor guvernamentale privind distantarea sociala au contribuit la amanarea sau anularea multor evenimente, conferinte sau conventii de nivel inalt, care au dus direct la scaderea calatoriilor pentru afaceri si agrement.
„Intr-un an normal, la un hotel de 4 stele care permitea evenimente private, aceste servicii au adaugat in jur de 40% din veniturile anuale, in timp ce pentru hotelurile de 5 stele cautate, procentul a depasit cu usurinta pragul de 50%. Interesant este ca hotelurile mai noi si mai flexibile pot fi oarecum mai avantajate de aceasta situatie, deoarece au avut tendinta de a pune un accent mai mic pe restaurante / evenimente. Vedem 2021 ca fiind un an bun de intrare pe piata pentru noile marci internationale sau pentru cele existente, care planuiesc extinderea retelei, atata timp cat proiectele in discutie sunt bine amplasate si cu un numar suficient de camere pentru a sustine modelul de afaceri. 2022 este de asteptat sa fie anul unei activitati revenite la o oarecare normalitate si, prin urmare, vedem jucatorii pe termen lung pregatind terenul in acest sens”, adauga Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.
Pandemia a schimbat fundamental experienta clientilor si anumite tipuri de calatorii, precum summit-urile, care ar putea sa nu mai revina niciodata pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp pana cand si calatoriile de afaceri internationale isi vor reveni, turismul local va continua sa joace acum mai mult decat oricand un rol foarte important. Schimbarile operationale, in special legate de sanatate, curatenie si flexibilitate si folosirea spatiilor exterioare vor fi in prim-plan.
La fel ca multe alte guverne, si autoritatile romane au adoptat o schema de ajutor de stat pentru a compensa pierderile suferite de companiile din domeniul HoReCa, industria hoteliera si agentiile de turism, in valoare de 20% din cifra de afaceri inregistrata in 2020, comparativ cu 2019. Purtarea mastii, prezentarea unui test PCR cu rezultat negativ sau a adeverintei de vaccinare impotriva Covid-19 sunt noile ingrediente necesare pentru ca industria turismului si a ospitalitatii sa recastige o oarecare vitalitate. Mai mult, au fost stabilite noi repere pentru initiativele in domeniul ospitalitatii, ca rezultat al evolutiei la nivel social si partial ca o consecinta a constientizarii si interesului consumatorilor pentru toate lucrurile sustenabile si ecologice.