Record - un singur cuvant poate descrie performanta pietei spatiilor logistice si industriale (I&L) din Romannia in 2022, cel mai bun an inregistrat vreodata de jucatorii din domeniul logisticii. Totalul tranzactiilor de inchiriere pe acest segment a depasit pentru prima data pragul de 1,0 milion Mp, insumand 1,1 milioane mp. Volumul acestora este cu 31% mai mare fata de valoarea incheiata in 2021, potrivit raportului CBRE Romania - “Market Outlook 2023”, lider global pe piata de consultanta imobiliara.
Asteptarile pentru acest segment sunt de crestere si in 2023, cand aproximativ 550.000 mp vor fi adaugati stocului modern de spatii industriale din Romania trecand peste o noua borna, cea de 7 milioane mp, pana la finalul anului.
"Contextul global, cu aceasta serie de crize care se suprapun si care influenteaza consumul intr-o directie descendenta, poate genera o posibila scadere a volumelor. Intarzierea aderarii la spatiul Schengen complica, de asemenea, lucrurile. Dar pozitia noastra strategica si faptul ca avem aproape cele mai competitive preturi din intreaga UE - costurile de ocupare - pretul de inchiriere a spatiului logistic, asigura premisele minime necesare pentru cresterea pe care ne-o dorim cu totii. Este interesant de remarcat, in primul rand, ca avem aproape aceeasi rata de neocupare pentru proiectele logistice cu restul tarilor din regiunea CEE. Diferenta majora deriva din faptul ca acestea reusesc sa atraga companii de productie din zona APAC, iar aici este punctul slab la care trebuie sa lucram ca segment de piata.”, a declarat Victor Rachita, Head of Industrial & Logistics, CBRE Romania.
Dezvoltarea pietei spatiilor logistice si industriale va fi accelerata in 2023 de trei tendinte principale:
1. Rapiditatea si flexibilitatea transportului intermodal (Intermodal Agility & Flexibility) - Terminalele modale feroviare, aeriene si maritime sunt capabile sa influenteze timpii de livrare, atat de importanti pe segmentul I&L. Pana de curand, Romania dispunea de o serie de terminale intermodale, in general subdimensionate si lipsite de o reala eficienta in procesul logistic. In prezent insa, prin cele 3 proiecte amplasate strategic din punct de vedere geografic la Constanta (aerian/feroviar/maritim/rutier), la Decea (feroviar/rutier) si la Oradea (aerian/rutier), accesul in regiune, in intreaga tara sau catre exteriorul tarii este imbunatatit considerabil pentru cei care acceseaza acest mix de transport.
2. Cresterea regiunii Est/ Nord-Est – Daca pana nu de mult investitorii evitau sa ia in calcul aceasta zona, in principal din cauza infrastructurii subdezvoltate, regiunea de Est/Nord-Est a tarii a reusit anul trecut sa atraga investitori locali. Estimarile arata ca aceasta zona isi va continua dezvoltarea si se va clasa pe locul 3, cu circa 18% din totalul volumului de noi livrari ale anului 2023. In plus, noi proiecte logistice sunt anuntate in regiune anul acesta, in principal in Iasi.
3. Nearshoring-ul - cheia pentru industria producatoare - Un numar mai mare de companii din Asia sunt asteptate sa deschida businessuri pe piata locala, pentru a fi mai aproape de clientii din vestul Europei. Pozitionarea geografica strategica de care se bucura Romania, dar si faptul ca avem preturi ale chiriilor competitive sunt principalele avantaje care vor duce la dezvoltarea industriei.
„2023 va fi un an interesant, in care ne asteptam ca retailerii si comertul electronic sa isi mentina ritmul. Intr-un an in care estimam ca alti 550.000 mp vor fi adaugati la stocul de spatii industriale si logistice moderne, piata va cauta sa beneficieze de pozitionarea puternica a Romaniei atat pentru strategia de nearshoring a multor companii producatoare, cat si pentru distributia locala si regionala in ECE.”, a mai adaugat Victor Rachita, Head of Industrial & Logistics, CBRE Romania.
Bucuresti si regiunea Vest/ Nord-Vest, cele mai dezvoltate zone industriale din tara, vor ramane in continuare principalele poluri si vor atrage cea mai mare pondere a stocuriilor. In prezent, cele doua regiuni cumuleaza 68% din totalul suprafetelor industriale in constructie.
Totodata, Bucurestiul a continuat sa se mentina in fruntea regiunilor industriale din tara si in ceea ce priveste activitatea de leasing. Anul trecut, Capitala a generat 61% din totalul TLA, iar previziunile mentin Bucurestiul pe primul loc, mai ales ca a doua cea mai activa piata, regiunea Sud, se afla cu mult in urma, insumand doar 19% din totalul suprafetei totale inchiriate.