RO EN
Coșul este gol

CBRE: Circa 320.000 mp de spatii de retail vor fi livrate pana la finalul acestui an

CBRE, lider global pe piata de servicii comerciale si investitii in real estate, anunta ca stocul total de spatii moderne de retail din Romania a ajuns la 4,11 milioane mp, in primul trimestru din 2023. Conform celui mai recent raport “Romania Retail Market Snapshot”, volumul total de spatii moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, in primele trei luni ale anului, dupa o investitie de 9 milioane de euro in doua parcuri de retail.
Cu toate ca parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investitii, mall-urile continua sa detina suprematia. In prezent, piata este configurata in proportie de 62% din centre comerciale precum mall-uri, si doar 38% parcuri de retail.
„Cererea pentru spatii de retail continua sa creasca, astfel incat se dezvolta noi proiecte. Vedem insa o reconfigurare a pietei si o reorientare a dezvoltatorilor catre proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din doua puncte de vedere: investitiile in orasele mici si medii pe partea de retail este profitabila avand in vedere lipsa concurentei si cresterea puterii de cumparare si in acelasi timp valoarea investitiei este cu mult mai mica decat cea intr-un mall. Ne asteptam ca avansul stocului total de spatii moderne sa fie unul considerabil in acest an, fiind asteptata finalizarea mai multor centre importante”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Aproximativ 300 milioane euro au fost investiti in constructia de noi spatii moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la inceputul anului 2022 si pana in primul trimestru al anului 2023. In plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, in conditiile in care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, in primul trimestru al anului, fata de aceeasi perioada din 2022, pana la 7,5%.
In acelasi timp, valoarea chiriei pentru centrele comerciale si pentru locatiile de pe principalele artere comerciale ale oraselor s-a situat la o medie similara cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/luna, respectiv 50 euro/mp/luna in cazul celei de a doua categorii.
 
Ce urmeaza pentru piata de retail
Un volum de 320.000 mp de spatii de retail este asteptat sa fie livrat pana la finalul anului, atat in principalele centre regionale, cat si in orase secundare. Dintre acestea, nu mai putin de 74% dintre suprafetele aflate in constructie sunt parcuri de retail, in timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.
Industria fashion continua sa reprezinte, alaturi de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spatiilor de retail, cei mai activi chiriasi fiind din aceste sectoare. Datele CBRE arata insa ca in timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adapteaza la noile cerinte ale consumatorilor si devin mai eficiente, in parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atractie.
„Pe masura ce spatiile de retail se dezvolta, vedem si o imbunatatire in ceea ce priveste experienta oferita consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regandite, astfel incat sa ofere clientilor mai multe facilitati de relaxare si petrecere a timpului liber intr-un mediu cat mai placut. In acelasi timp, brandurile acorda o importanta mult mai mare sustenabilitatii, iar criteriile ESG, dar si partea de e-commerce sunt mult mai prezente in strategiile si planurile companiilor”, adauga, Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Retailerii continua sa investeasca in extinderea business-urilor, iar eficientizarea spatiilor comerciale, indeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce in ce mai mare asupra intregii activitati a business-urilor, dar si adaptarea la e-commerce, devin nelipsite din strategiile companiilor de scalare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter