Decizia autoritatilor de a suspenda temporar activitatea de comercializare a bunurilor considerate neesentiale din cadrul centrelor comerciale afecteaza peste 9.000 de magazine din Romania, fiecare zi de inchidere provocand pierderi ca urmare a unor venituri neincasate cuprinse intre 15 si 20 de milioane de euro, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
Ordonantele militare emise in contextul pandemiei de Covid-19 excepteaza de la aceasta suspendare magazinele care comercializeaza preponderent produse alimentare, electronice, veterinare si farmaceutice, precum si serviciile de curatatorie si optica medicala.
Stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail si galerii comerciale) din Romania este de circa 3,9 milioane de metri patrati, din care supermarketurile si hipermarketurile - principala categorie de magazine ramase deschise, reprezinta circa 23%, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox. Estimarea cu privire la veniturile neincasate ia in calcul un nivel al vanzarilor mediu intr-o perioada cu activitate normala pentru un astfel de centru comercial, estimat la 2.000 de euro / mp / an.
La nivel international, in contextul problemei sociale, dar si a pierderilor financiare rezultate din fiecare zi de neoperare, marii retaileri si casele de moda cu traditie au inceput sa se implice serios in lupta impotriva raspandirii virusului, in vederea reluarii activitatii normale si redeschiderii magazinelor. Marile grupuri din acest sector, precum LVMH sau L’Oreal, au inceput producerea de substante dezinfectante, in timp ce H&M sau Inditex au intervenit prin reorientarea catre productia echipamentelor medicale de protectie. Aceste lucruri se intampla mai ales in contextul in care retailerii de moda si de beauty au stocuri imense de produse nevandute in aceasta perioada. Suspendarea programului de fashion week sau nelansarea colectiilor de toamna-iarna 2020 sunt lucruri fara precedent, la care piata trebuie sa se adapteze.
Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Spre deosebire de companiile cu notorietate, precum LVMH, L’Oreal, H&M sau Inditex, multi alti retaileri, atat internationali, cat si locali, se vor lupta pentru a supravietui in acest context extrem de dificil. Niciodata nu s-a resimtit interconectarea globala mai mult decat in aceasta perioada, de la starea emotionala, pana la temerile de ordin economic si financiar. Solutia pe care o vedem este aceea a dialogului intre toti jucatorii din industrie, si anume banci, retaileri, proprietari de spatii si centre comerciale si institutii ale statului. Retailul are un rol esential in spatiul social modern de astazi si ar putea fi un catalizator in vederea relansarii economiei.”
Fata de crizele precedente, distantarea sociala produce efecte in plan psihologic si comportamental. Parafrazandu-l pe John Donne, „No man is an island” („Nici un om nu este o insula, de sine statatoare...”), in momentul in care restrictiile impuse de autoritati vor fi mai relaxate, oamenii vor dori sa reintre in normalitate si sa socializeze, din nevoia de comunitate, in cadrul careia pot evolua si se pot simti cu adevarat impliniti, apreciaza consultantii Cushman & Wakefield Echinox. Este momentul in care colaborarea trebuie sa devina piesa esentiala in relatiile de zi cu zi, atat de business, cat si sociale, iar oamenii sa inteleaga necesitatea supravietuirii societatii ca intreg.
Observam, de asemenea, un val de solidaritate nu numai in tarile din vest, dar si in Romania, in ceea ce priveste antreprenorii locali si business-urile mici care au nevoie de un suport sustinut pentru a putea rezista si continua activitatea dupa aceasta perioada. Donatiile majore realizate prompt de o populatie receptiva si empatica reprezinta un semn de civilizatie si solidaritate fata de mediul social si economic in care traim.
Ca si alternativa viabila deja, in functie de modul in care va reusi sa gestioneze volumul actual marit de cereri, comertul online ar putea deveni un segment castigator pe termen lung, prin conservarea unei cote semnificative din piata de retail castigata in aceste zile. In timp ce comertul online pentru produse de lux (sau produse neesentiale) a scazut dramatic in ultima luna, retailerii de produse alimentare si de uz caznic care erau deja pregatiti pentru operatiuni online au avut de castigat.
Un articol realizat de Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox