In contextul economic actual, extrem de complicat, fiscalitatea trebuie sa fie atent calibrata, pentru a nu altera activitatea micilor intreprinzatori, in general mai sensibili in momente de criza. Avertizam ca majorarea poverii fiscale pentru companii si persoane fizice poate avea un dublu efect negativ, de impulsionare a inflatiei si adancire a recesiunii. Mai mult, daca preturile cresc, stimulate si de fiscalitate, consumul scade, inhibat tot de majorarea poverii fiscale, iar o mare parte din afacerile mici se inchid, atunci calculele statului de a incasa 1% din PIB din aceste masuri fiscale devin o iluzie.
„Consideram ca eliminarea impozitului de 3% pentru microintreprinderi si generalizarea cotei de 1%, masura conditionata de angajarea unui salariat, stimuleaza activitatea acestor companii. Limitarea numarului de microintreprinderi in care poate participa o persoana are logica fiscala, insa ingustarea sferei de aplicare va scoate din sfera microintreprinderilor activitati care se incadreaza perfect in logica afacerilor mici. Cu unele exceptii, contabilii si notarii, de exemplu, sunt in mod natural intr-un regim de impozitare micro, iar consultanta pe care o ofera nu poate fi calibrata la un nivel de venituri de 20% din totalul incasarilor, pentru a evita iesirea din sfera microintreprinderilor, deoarece alte activitati nu intra in logica domeniului”, a observat Cristina Chiriac.
in plus, poate cea mai severa penalizare fiscala este gandita in sfera activitatilor independente, acolo unde guvernul intentioneaza sa stabileasca o norma de venit de patru ori mai mica. Persoanele cu activitati independente vor fi afectate de diminuarea plafonului maxim pentru incadrarea la norma de venit, de la 100.000 de euro la 25.000 de euro, ceea ce ar putea avea ca efect reducerea drastica a numarului de PFA.
„Modificarile ce vor a fi aduse Codului Fiscal fie ridica nivelul de taxare pentru diverse industrii fie modifica, in sensul de a inaspri filosofia fiscala, pentru altele. Nu am reusit sa identificam o serie de masuri menite a eficientiza, de exemplu, colectarea la bugetul statului. Maximizarea colectarii pe actualul sistem fiscal este deosebit de importanta, in conditiile in care veniturile fiscale in PIB sunt de numai 27%”, afirma Mihaela Mitroi, coordonator al Comitetului Fiscal din cadrul CONAF.
Mediul de afaceri a avertizat in repetate randuri ca mentinerea unor facilitati fiscale in privinta impozitului pe venit pentru anumite domenii, care sfideaza cota unica, poate fi interpretata ca o temporizare, un compromis, cu scopul reintroducerii impozitului progresiv. Mentinerea sistemului de cota unica este esentiala pentru ca economia Romaniei si afacerile ei sa faca fata provocarilor multiple ale momentului. Iar fiscalitatea trebuie sa fie atent calibrata pentru a sustine afacerile mici si activitatile independente.