Inflatia si majorarea dobanzilor tensioneaza afacerile mici si mijlocii, care nu si-au revenit din socul pandemiei de COVID-19 si fac fata cu greu scumpirii energiei si presiunilor de crestere a costurilor si a poverii fiscale, considera CONAF. Evolutia dobanzilor din piata bancara descrisa de indicele ROBOR la trei luni confirma ingrijorarile mediului de afaceri. La zi, ROBOR a urcat la 7,51%, un salt de 16% fata de inceputul lunii iunie.
Progamele de ajutor de stat prin care se acorda garantii si granturi care vor acoperi o parte din costurile de finantare a creditelor contractate sunt binevenite, insa o mica parte din afacerile mici si mijlocii au acces la ele, restul rezista cu dificultate in peisajul din ce in ce mai arid al creditelor cu dobanzi in crestere.
„Majorarea dobanzilor transmite o dubla provocare catre antreprenori: pe de o parte, afacerea lor este afectata de cresterea costurilor cu rambursarea creditelor, pe de alta parte, potentialii clienti si parteneri sunt afectati de costurile provocate de scumpirea banilor. Cu alte cuvinte, serviciul datoriei este mai complicat, refinantarea va fi mai dificila, furnizorii devin mai nervosi, iar cererea de produse si servicii scade. Presiunile de crestere a salariilor limiteaza si ele abilitatea firmelor mici de a rezista intr-o piata deja tensionata. In plus, pe masura ce ratele dobanzilor cresc, antreprenorii nu-si mai pot extinde afacerile, deci reduce investitiile”, avertizeaza Cristina Chiriac, presedinta CONAF.
In esenta, antreprenorii sunt pusi in fata unor provocari privind atat supravietuirea in conditiile crizelor suprapuse, cat si alterarea capacitatii lor de a face investitiile necesare pentru dezvoltare sau, si mai important, pentru tranzitia catre economia verde si digitala.
Cresterea dobanzilor este o noua presiune care apare intr-un moment in care majoritatea afacerilor mici si mijlocii sunt fragile deoarece nu si-au revenit in urma pandemiei. Micii antreprenori simt si un impact imediat al inflatiei, deoarece cresc brutal costurile derularii afacerii. Afacerile mici se confrunta cu provocari multiple si in acest context complicat, CONAF considera ca digitalizarea este un pas esential pentru supravietuirea intr-o piata tensionata de crize si incertitudini. Digitalizarea este un instrument care poate imbunatati performanta afacerii, asigura o productivitate sporita si o gestionare mai eficienta a volumului de date.
In viziunea CONAF, tranzitia spre un antreprenoriat digitalizat este unica solutie pentru o crestere de business sustenabila.
In acest context, prelungirea pana la finalul anului a Programului IMM Invest Plus asigura o gura de oxigen pentru afacerile mici si mijlocii. Insa, acest program a fost accesat de aproximativ 10% din IMM-urile din Romania, cea mai mare parte fiind expuse riscului de crestere a poverii creditarii sau a ingustarii sanselor de a obtine un imprumut. Programul a salvat afaceri si locuri de munca si ii datoram, probabil, o parte insemnata din rezilienta economiei romanesti. Antreprenorii asteapta insa si lansarea programului prin care sunt alocate fonduri europene din PNNR in valoare de 315 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, o promisiune din timpul pandemiei, inca neonorata.
Autoritatile statului trebuie sa analizeze si ele atent masurile pe care le pot lua pentru a evita o recesiune severa. Afacerile mici si mijlocii sunt un pilon al economiei romanesti si un actor esential in piata muncii.