Anul 2020 a reprezentat un moment de cotitura in transformarea digitala, accelerand cu 4-5 ani acest proces la nivel global.
Conform raportului’’Preparing for tomorrow’s consumers today. The future of consumer markets’’ realizat de PwC se arata ca 19% dintre consumatori au facut zilnic cumparaturi online in timpul pandemiei COVID-19, iar peste 50% dintre consumatori au cumparat de la mai multi comercianti (pentru a-si acoperi nevoile).
Principalele tendinte evidentiate in raport sunt:
- Magazinul fizic se va menine, dar se va reinventa, devenind omnichannel. Vanzarile online din comertul cu amanuntul sunt estimate sa creasca de la 13,9% la 22,4% in 2023 (conform Statista), insa magazinul fizic ramane atractiv pentru unii consumatori. Motivul este ca 33% dintre consumatori considera important de a vedea si atinge produsele, chiar daca pentru ei este important sa-si protejeze si sanatatea (mentionata de 31%). Din partea retailerilor este important ca ei sa vina in intampinarea clientilor in mediile in care ei se afla: pe internet, pe mobil, in magazinele fizice clasice, pe Facebook, YouTube etc.
- Clientii vor avea in topul preferintelor brandurile de incredere si sustenabile. 70% dintre cei care au raspuns se arata tot mai selectivi cand aleg o marca, tinand cont de increderea acelui brand.
- Digitalizarea lantului de aprovizionare. Asteptarile consumatorilor duce la ajustarea lui pentru a fi cat mai responsive si mai transparent.
- Consumatorii doresc dori produse mai sanatoase si mai prietenoase fata de mediu. Ei solicita ca producatorii si distribuitorii sa fie mai constienti de impactul asupra mediului, inclusive privind reducerea deseurilor de ambalaje sau transparenta in lantul de aprovizionare. Totodata, oamenii sunt tot mai interesati de produsele provenite de la nivel local sau care protejeaza mediul inconjurator.
- Importanta initiativelor privind sustenabilitatea. Se considera ca guvernele si organismele legislative trebuie sa faca presiuni asupra industriilor pentru a ajuta la implementarea politicilor de mediu sau sociale.
Piata de eCommerce din Romania a beneficiat si ea de tendintele globale, atingand pragul de 5,6 miliarde de Euro la finalul anului 2020 (conform estimarilor ARMO – Asociatia Romana a Magazinelor Online). Valoarea de 5,6 miliarde de Euro include tranzactiile generate din Romania, atat catre comerciantii locali, precum si catre magazinele online externe si cuprinde doar produsele fizice cumparate prin internet.
Astfel, sectorul eCommerce din Romania a crescut cu 30% mai mult decat in 2019, fiind o crestere importanta fata de datele 2019 versus 2018, cand s-a inregistrat o crestere de 20% - conform datelor prezentate de GPeC. Facand o medie, reiese ca romanii au cheltuit la cumparaturile prin internet peste 15 milioane de Euro zilnic, comparativ cu media de 12 milioane Euro din 2019.
In 2020, foarte multi romani au descoperit cat de convenabil si sigur este sa comande online si au devenit tot mai interesati de astfel de cumparaturi. Aceste schimbari in comportamentul consumatorilor ofera firmelor locale din retail o oportunitate deosebita pentru a creste pe piata de eComerce din Romania sau international.
In mod deosebit, atunci cand mall-urile si magazinele fizice au fost inchise, cumparaturile online au fost singura optiune pentru multi. Iar o afacere care nu avea magazin online era ca si cum nu exista pentru clientii sai. In acea periaoda au fost magazine care s-au trezit deodata fara clienti si au trebuit sa decida pentru eCommerce. Asadar si cererea de realizare de magazine online a explodat.
Estimarile din industrie arata ca si in 2021 comertul online va continua sa creasca, urmand sa fie peste 6,5 miliarde de Euro la sfarsitul acestui an.
Cele 4 tendinte majore din eCommerce-ul global, valabile si in Romania
Cele mai importante tendinte valabile pe plan international si care se vad pe piata din Romania sunt:
1. Solutiile Omnichannel. Scopul acestor solutii este de a crea o legatura intre toate canalele de vanzare, astfel incat clientul tau sa aiba o experienta similara indiferent de mediul in care hotaraste sa caute produsele tale. Aceste canale sunt aliniate in jurul clientilor si ei pot alege prin care sa interactioneze cu oferta ta, in functie de preferintele lor. Astfel, informatiile despre produse sunt similare atat in magazinul fizic, in cel online, in aplicatia de mobil sau in reclame. Retururile si optiunile de plata sunt de asemenea similare.
2. Aplicatiile de mobil pentru magazinele online. Avand o aplicatie mobila pentru magazinul tau online, poti ajunge la rezultate deosebite in conversii si fidelizarea clientilor. In primul rand, aplicatia ce este descarcata ramane active in smartphone-ul clientului si el o poate accesa din orice locatie. Totodata, clientii pot primi notificari push, informari despre promotii, reduceri la produsele favorite etc. ContentSpeed are pregatita Aplicatia de mobil atat pentru afacerile din retail, cat si pentru portalurile B2B. Afla toate detaliile si avantajele unui astfel de solutii moderne de pe aceasta pagina.
3. Internationalizare. Prinde curaj si lanseaza-te pe pietele externe. In prezent sunt numeroase optiuni: fie integrari cu platforma Amazon, fie lansarea unui site propriu pentru anumite piete. Cu solutiile de la noi, poti beneficia de solutii diferite: un singur magazine cu mai multe limbi straine ce pot fi schimbare in meniul site-ului; sau cate un site individual pentru fiecare tara, avand URL dedicate (acesta avand cele mai multe avantaje SEO).
4. Marketplace. Prinde curaj si deschide-ti propriul marketplace. Sau poti apela la oportunitatile de marketplace de pe piata, pentru care ContentSpeed ofera integrare in platforma sa: Emag, Cel.ro, Altex, Flanco, Vivre.ro, Foodpanda.ro, Glami.ro, Bizoo.ro, Okazii.ro, olx.ro.
Ce spui de toate aceste alternative? Indiferent de ce se intampla, e bine sa ai un CASCO pentru magazinul tau. Daca lucrurile merg bine, obtii vanzari si din magazinele fizice, precum si din eCommerce. Iar daca sunt perioade de restrictii, clientii tai te vor gasi online.