CNIPMMR a realizat un set de propuneri privind fiscalitatea IMM-urilor romanesti:
1. Majorarea plafonului de neplatitor de TVA de la 300.000 lei la 750.000- 1.000.000 lei, deoarece ar simplifica foarte mult activitatea economica a micilor intreprinzatori, reduce birocratia si timpul efectiv de activitate al angajatilor ANAF, nu reprezinta un risc fiscal ridicat aceasta “patura” de IMM- isti si deoarece gradul de conformare fiscala de plata, impozitul pe microintreprinderi a crescut in ultimii ani in comparativ cu plata impozitului pe profit.
2. Pastrarea actualului sistem de impozit pe veniturile microintreprinderilor la acelasi plafon de 1.000.000 euro cifra de afaceri anuala deoarece pentru contribuabili este un sistem simplu, clar si neinterpretabil si fara stres fiscal, modul de determinare a valorii acestui impozit in conditiile de criza in care costurile cresc zi de zi acest impozit ramane constant la nivelul cifrei de afaceri.
3. Extinderea activitatilor supuse normelor de venit pentru a facilita crearea de afaceri mici locale ce sunt necesare in perioadele de criza (reparatii si prestatii de servicii catre populatie), comert minimal, etc.
4. Sustinerea din partea Ministerul Finantelor Publice a unor proceduri simplificate de finantare a acestor activitati si domenii nonprofit de catre mediul de afaceri. Implementarea unor facilitati fiscal simplificate (usor de aplicat) pentru orice fel de investitii facute la nivelul firmelor si pentru sustinerea de catre mediul privat a activitatilor sociale, culturale, educationale, sportive si de cercetare, chiar daca nu sunt direct “legate” de aceste firme.
5. Stabilirea unui cadru legal fiscal clar pentru PFA-uri astfel incat sa nu existe riscul reinterpretarii si retratarii activitatii acestora ca activitati dependente (salariale).
6. Situatiile financiare ale firmelor private sa nu mai fie publice (pe site-ul de la ANAF). Publicitatea obligatorie lor sa fie valabila doar pentru firmele/institutiile publice, cu actionariat public si cele tranzactionate iar pentru restul sa fie optionale. Publicarea la liber a datelor firmelor private aduce mari deservicii firmelor. Majoritatea angajatilor vad datele si speculeaza acest lucru. Totodata clientii, concurentii urmaresc datele, care in mod normal acestea sunt transmise la Ministerul de Finante doar pentru uzul fiscului.
7. Simplificarea procedurilor de inventariere a patrimoniului la firmele cu cifra afaceri intre 500.000 euro - 1 milion euro. Eliminarea procedurilor obligatorii de inventariere la firmele cu cifra de afaceri de pana la 500.000 euro (pentru aceste firme procedurile sa fie voluntare). Aceste masuri ar conduce la o reducere a costurilor pentru firme cu aceste proceduri, care in prezent la cele mai multe firme fie se realizeaza doar scriptic, fie nu se realizeaza deloc.
8. Scutire pentru impozitul pe profit pentru activitatile productive si reinvestirea profitului cu conditia mentinerii activitatii inca 5 ani, indiferent daca se mentine acelasi cod CAEN.
9. Nivelul salariului minim in 2023 - 3000 lei, cu mentinerea impozitarii din sectorul agricol si constructii.